









Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Correct Waterman!
Ik zal morgen even het e.e.a. proberen ten aanzien van de hierboven gegeven adviezen.
Om alvast vooruit te lopen op de zaken: stel het probleem zit in de carburateur, is een van onderstaande carburateurs een juiste oplossing of laat de kwaliteit hiervan te wensen over?
http://www.dgautomaterialen.com/product/21111/carburateur-solex-34pbic
https://www.citroen-traction-avant.com/nl/shop/article/S 34-PBIC/Carburateur_Solex_34_PBIC
http://www.ctaservice.nl/product/21111/carburateur-solex-34pbic
http://www.cas-shop.nl/carburateur-solex-34pbic-11d.html
http://citrotech.nl/shop/product/carburateur-ds-enkeltraps-nieuw/
Een vraag welke ik nog niet gezien heb.
Welke ontsteking zit er op jou DS?
Mocht er zo’n SEV/Marchal cassette onding opzitten dan zou ik die richting uitkijken.
Mijn DSuper is ook een ‘72-er (DV-3) met een Marchal-ontsteking.
Voor een tijdje ging het vrij goed maar op den duur had ik ook last van dezelfde symptomen als jij beschrijft.
Bij vervanging, naar 123, bleek dat er teveel speling op de as was.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
JanSr schreef:Ettore Bugatti had als lijfspreuk: Als je denk dat er iets aan je carburateur mankeert moet je naar je ontsteking kijken.
Dit zou mijn lijfspreuk kunnen zijn.
In mijn garage tijd was het met regelmaat dat de klant vroeg om de carburateur na te kijken ivm rot lopen en dat het bijna altijd een ontsteking probleem was.
Bij een DS staat de ontsteking zelfs als een garage er naar gekeken heeft heel vaak niet op tijd.
Bekijk het DSTT filmpje voor afstellen ontsteking.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Ik ben vanmiddag even met de DS bezig geweest en daarbij zag ik het volgende (zie foto`s). Dit lijkt mij de oorzaak van het niet/slecht willen starten/lopen.
Ik zal eerst zorgen dat ik een nieuwe rotor + verdelerkap krijg. Hoop dat de auto dan in elk geval wil lopen zodat ik de timing van de ontsteking kan controleren. Bedankt Egbert voor het filmpje, super omschreven hoe je de ontsteking kan afstellen/ controleren.










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Tevens zit ik er aan te denken om een 123 ontsteking te monteren, hoe is jullie ervaring hiermee?
123 in m’n ex ds gemonteerd: daarna vlotter op het gas en regelmatige loop van de motor. Verder nooit meer
naar omgekeken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dit ziet er uit als een scheef gemonteerde verdeel kap of niet gemonteerde rotor en dat daardoor de rotor de kap geraakt heeft.
123 is een erg mooi systeem. Helaas kan 123 niet goed tegen vocht ( Al 2 keer een kapotte print gehad, die ze dan wel kosteloos gerepareerd hebben.)
Maar met een goed afgestelde ducelier ( want dat heb jij zo te zien) kan een DS ook erg netjes lopen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Zou de scheef gemonteerde verdeelkap ook het “schokken” kunnen veroorzaken?
Ja zeker.
Maar als de kap of rotor zo gemonteerd zijn kan dat iets zeggen over de ervaring van de vorige monteur en is de kans aanwezig dat de ontsteking ook niet goed afgesteld is
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Vandaag 123 iginition gemonteerd. Het is nu weer starten en lopen.
Tijdens het monteren heb ik het BDP gepakt en toen een 6mm boortje in het gat in het vliegwiel gedrukt. Vervolgens heb ik bij 0 graden en merkje gezet op de poulie. Echter als ik de afstelling van de ontsteking controleer met behulp van een stroboscoop dan zie ik dat op 0 graden de auto niet helemaal lekker loopt en als ik de auto iets voorontsteking geef gaat de auto beter lopen.
Klopt dat kloppen of heb ik een verkeerde curve ingesteld op de 123? Ik heb nu curve c gebruikt.
Oei, dat is een lastige.
Vanaf juli 71 is dat gat in het vliegwiel van 12 gr voorontsteking naar 0 gegaan.
Kans is groot dat de jouwe het nieuwe vliegwiel heeft.
Kan je nagaan waar curve C vanuit gaat?
Het is overigens wel zo dat een goed afgestelde ontsteking iets minder mooi loopt dan een iets te vroege.
Alleen heb je bij het te vroege ontstekingstijdstip kans dat de startmotor niet snel genoeg draait om door de compressie heen te komen…
Ik weet niet wat het verschil is qua ontsteking tussen een DV2 en een DY3
Met hetzelfde vliegwiel (BDP= 0 graden) = curve B
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Hoeveel toeren maakt hij stationair ??? bij 900 zou je 5 tot 7,5 vooronsteking moeten hebben.
Ik ga uit van de tabel/grafiek C12.
Is jou DV voor of na september 72 ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Als ik het zo lees heb jij met stroboscoop bij stationair op 0 graden gezet. Dat is niet correct.
Lees het volgende topic en kijk de erbij horende film van DSTT.
Daar in wordt uitgelegd hoe het zit met het verschil tussen krukas en nokkenas graden. Pen in gat bij verschillende bouwjaren etc.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De handleiding van de 123-ignition zegt het volgende:
DV after 9/‘72—> Curve B
DV 5/‘69-9 ‘72—> Curve C