H@ns schreef:De ene motor is denk ik gevoeliger dan de andere.
Met de BX merk ik niet zoveel verschil.
Met de Picasso echter wel. Die pingelt erg snel, vooral bij wat lagere toeren.
Shell Vpower helpt niet veel, Excellium ook niet. (is dacht ik ook ron 95?)
Het beste rijdt ie op Energy van de Makro (ron 98) De super 98 van Firezone gaat ook heel behoorlijk.
BP heb ik weinig ervaring mee.
Makro heeft geen 98 meer en Firezone is wel erg duur geworden met z’n premium…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is vreemd dat een Picasso zou pingelen. Zo’n moderne auto heeft een pingelsensor die de ontsteking automatisch zou moeten aanpassen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat doet ie denk ik ook, maar bij lagere toeren en vooral als je een tijdje stationair draait duurt dat kennelijk even…
Ik ga denk ik ook maar es aan de BeePee.
Zeker voor de klassiekers…
Volgens mij is het zo dat er bij de premium brandstoffen geen bio bijgemengd wordt. Dus veel minder vervuiling. GTL is een uitzondering.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi stuk!
De hele wereld van brandstoffen is vaak wat ingewikkelder als het zomaar lijkt.
2d schreef:Biobrandstoffen
Om de uitstoot van CO2 te beperken worden er al sinds jaar en dag bio-brandstoffen in autobrandstoffen bijgemengd. In benzine is dit bio-ethanol, bij diesel betreft dit geraffineerde bio-olie of uit aardgas gewonnen vloeistof: GTL. De bijmenging van biobrandstoffen vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen doordat biobrandstoffen herwonnen kunnen worden uit afvalstoffen. Bio-ethanol verbrandt met een lager CO2-restant en bovendien, als biobrandstof uit gewassen gewonnen wordt heeft er vóór in de cyclus al een opname van CO2 plaats gevonden!
De gewone benzine (95 of 98 octaan) die je bij elke pomp kan tanken bevat maximaal 5% bio-ethanol. Onder de Europese kwaliteitsnorm EN 228 wordt deze benzine E5 genoemd. Er is echter geen minimum percentage bijmeninging gespecificeerd, het kan dus ook voorkomen dat je ‘zuivere’ benzine tankt. Competition 102 wordt zelfs actief vermarkt met deze eigenschap. Veel klassieke auto’s hebben rubbers, pakkingen, metalen en slangen in hun brandstofsysteem die niet tegen bio-ethanol kunnen, waardoor het tanken van E5 risicovol kan zijn. Ook is bio-ethanol niet zo goed ‘houdbaar’ als reguliere benzine, het kan dus een probleem zijn om je auto voor langere tijd te stallen met E5 in de tank. Voor deze mensen is een specifieke benzine als Competition 102 een duur maar prettig alternatief.
Dat is mij toch eens anders uitgelegd.
De oliemaatschappijen moeten gemiddeld 7% bio-ethanol bijmengen over hun gehele producten.
Bij RON98 wil dit (gelukkig) vaak minder zijn dan 5%. Bij RON95 zal dit minimaal 5% zijn, echter dat kan zomaar oplopen richting de 10%. Wat dus oudere auto’s minder fijn vinden. Je weet dus nooit exact wat je tankt.
2d schreef:
Premium brandstoffen
Zoals eerder geschreven: in de basis is alle benzine en diesel hetzelfde qua samenstelling. Aan alle brandstoffen worden vervolgens additieven (dopes) toegevoegd, die bepaalde eigenschappen hebben. Dat kan bijvoorbeeld een reinigende eigenschap zijn. De zogenaamde ‘premium’ brandstoffen (Shell V-Power, Total Excellium) bevatten meer verschillende additieven, die voor een grotere efficientie zouden moeten zorgen. Dit is echter allemaal vrij betrekkelijk, aangezien de basisbenzine dezelfde energetische waarde heeft! Waar vroeger de RON 98-benzines als premium werden vermarkt zijn het in Nederland tegenwoordig in meerdere mate gewoon RON 95 benzines. In het buitenland is dat wat anders. In Duitsland is de V-power bijvoorbeeld nog ‘echte’ 98 octaan. Beloftes dat premium brandstoffen zuiniger zijn zijn moeilijk te staven: je rijgedrag en dus verbruik kunnen beïnvloed worden zonder dat je daarbij stilstaat. En nieuwe brandstoffen worden altijd in het voorjaar geïntroduceerd, wanneer door het zachtere weer elke auto zuiniger is.
V-Power is in Nederland RON97, echter door de Nederlandse wetgeving mag er alleen RON95 of RON98 op de pomp staan. Gezien het geen 98 is staat er RON95 op de pomp.
Zover ik weet is V-Power in Duitsland RON100. In andere landen kan dat ook weer afwijken.
Voor de oudere auto’s is er gelukkig wel een oplossing voor het bio-ethanol probleem in de brandstof. Er zijn zogenaamde “ethanol killers” op de markt. Soms gecombineerd met een octaan booster.
Dit is duur spul, maar als je het uitrekent is het net iets goedkoper dan RON98 tanken
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik ben er nog maar eens ingedoken en op zoek gegaan naar MSDS’en (veiligheidsbladen) voor benzines. Op BP na is het bij alle maatschappijen moeilijk of onmogelijk om MSDS-papieren te vinden voor de particulier. Hier in ieder geval wat ik wel heb gevonden:
Shell: Fuelsave 95 bevat ethanol, V-Power bevat geen ethanol
Salland Olie/Firezone: geen MSDS gevonden, Competition 102 wordt als ‘zonder bio-ethanol’ vermarkt
Texaco: geen MSDS gevonden
BP: BP Euro 95 bevat methanol en ethanol, BP Ultimate 98 bevat geen bio-ethanol
Total: Euro 95 en Excellium 95 bevatten beide methanol en ethanol
Esso: Euro 95 bevat geen ethanol, brandstoffen vermarkt als Synergy of Synergy Supreme + bevatten bio-ethanol
Q8/Tango: geen MSDS gevonden
Nog een paar opmerkingen: in België zou het per 1 januari 2017 wettelijk verplicht zijn om E10 te verkopen in plaats van E5. Dat wordt dus opletten! In Nederland lijken Shell, BP en Firezone op dit moment de meest betrouwbare benzine’s voor je oudere auto te leveren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Arjan Verkade schreef:
Dat is mij toch eens anders uitgelegd.
De oliemaatschappijen moeten gemiddeld 7% bio-ethanol bijmengen over hun gehele producten.
Bij RON98 wil dit (gelukkig) vaak minder zijn dan 5%. Bij RON95 zal dit minimaal 5% zijn, echter dat kan zomaar oplopen richting de 10%. Wat dus oudere auto’s minder fijn vinden. Je weet dus nooit exact wat je tankt
Ik heb best wat uitzoekwerk gedaan en nergens ben ik tegen gekomen dat er een gemiddeld bijmengpercentage moet zijn. Voor E5 geldt: maximaal 5%, geen minimum. Voor E10 geldt: maximum 10% bijmenging. De oliemaatschappijen hoeven overigens helemaal niet geincentiveerd te worden met gemiddelde percentages bijmeninging, omdat bio-ethanol prima verkrijgbaar is voor ze en bovendien nog goedkoper is dan reguliere benzine.
Arjan Verkade schreef:
V-Power is in Nederland RON97, echter door de Nederlandse wetgeving mag er alleen RON95 of RON98 op de pomp staan. Gezien het geen 98 is staat er RON95 op de pomp.
Zover ik weet is V-Power in Duitsland RON100. In andere landen kan dat ook weer afwijken.
In Duitsland (maar ook Luxemburg) is V-Power 98 octaan. In Duitsland heb je ook nog V-Power Racing, die is 100. Ik kan over de Nederlandse V-power helemaal niets vinden over een octaangetal. De MSDS geeft daar niets over weer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Oh ja, Loogman verkoopt in Aalsmeer ook een 100 octaan zonder bio-ethanol. Ook geen veiligheidsbladen over te vinden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Yep ik zie het in Duitsland heb je ook Racing, dat is RON100.
Betreft V-Power in Nederland:
In The Netherlands, V-Power used to have a 95 RON rating, although officials from Shell stated it effectively had a 97 RON rating. Due to the limited categories of 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON.,[4] it was officially rated at 95. These days, the RON rating of the V-power petrol in the Netherlands is rated at 98.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_V-Power
Overigens zie je op internet heel veel berichten dat het RON97 is in NL.
Ik kan even geen bron meer vinden van de 7%.
Maar er staat wel genoeg over dat 5.75% verplicht is in de EU, de olie maatschappijen moeten hieraan voldoen. Deze regel is al sinds 2009 of 2010 van toepassing.
Als je er echt het fijne van wil weten moet je even contact opnemen met Hans Kloos (wellicht ken je de naam), hij heeft er uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bp geeft aan dat ultimate 98 minder dan 0,5% ethanol bevat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij mij gaat er gewoon LPG of Autogas in.
De benzinetank tap ik eens in de zoveel tijd af met Shell Super+ (van onze oosterburen).
En daarbij nog een kleine correctie op de tekst:
Overigens verkoopt men in de VS - maar ook in andere landen buiten Europa - veel brandstoffen met een lagere RON dan 95.
In Duitsland kent men in principe bij de meeste pompen vier benzines:
Benzin
Super
Super+
E10
Waarbij Benzin nog steeds RON91 is (onze vroegere Normaal loodvrij)
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
2d schreef:In Duitsland (maar ook Luxemburg) is V-Power 98 octaan. In Duitsland heb je ook nog V-Power Racing, die is 100. Ik kan over de Nederlandse V-power helemaal niets vinden over een octaangetal. De MSDS geeft daar niets over weer.
Wel iets:
http://www.shell.nl/motorists/shell-fuels/shell-v-power/shell-v-power-nitro-plus-ongelood.html
Hoger octaangetal dan in standaard
Het hogere octaangetal helpt het verbrandingsprocess te verbeteren
Maar lekker specifiek dit ja, “hoger”...
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Precies dat. En dat engelstalige wikipedia-artikel verwijst naar een vaag Z3-forum uit het begin van dit decennium, waarin een dode link vermeld staat naar wat ooit een productblad over V-Power was. Lijkt me ook achterhaald.
Schijnbaar is het octaangetal - in ieder geval voor ons nederlanders - niet langer iets waar wij geacht worden ons druk over te maken, maar gaat het om de additieven.
Als ik nog eens zin en tijd heb ga ik wat oliemaatschappijen aanschrijven.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Wiki:
In The Netherlands, V-Power used to have a 95 RON rating, although officials from Shell stated it effectively had a 97 RON rating. Due to the limited categories of 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON.,[4] it was officially rated at 95. These days, the RON rating of the V-power petrol in the Netherlands is rated at 98.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zeg ik in post 24