3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Drukregelaar BX lang aan het werk
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2017 05:18 PM
  [ # 31 ]

Toch is, zoals Boog al eerder zei, de in- en uitslagdruk van de regelaar meten het beste.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 28 februari 2017 06:03 PM
  [ # 32 ]

@ bogaard77:

Ja, maar dat verschijnsel zou zich dan bij twee drukregelaars voordoen, wat wel erg toevallig zou zijn. Bovendien, toen ik gisteren proefdraaide, kwam de auto aanvankelijk niet omhoog, tot ik me realiseerde dat ik de ontlastschroef nog niet had aangedraaid. Toen ik dat gedaan had, reageerde de auto onmiddellijk. Ik vrees daarom dat het niet zo eenvoudig is… Evengoed dank voor het meedenken! Morgen ga ik onder de auto liggen om te zien wat er gebeurt als ik de retour van het stuurhuis losmaak.

@ jantje1948: Daar moet je wel de apparatuur voor hebben. Ik neem trouwens aan dat dat op de auto kan, want weer de hele boel loshalen zie ik eerlijk gezegd niet zitten.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 februari 2017 07:38 PM
  [ # 33 ]

Het hele gebeuren wat er later op is gezet is eigenlijk verdachte:
Ook je debietregelaar.

Maar ik blijf erbij dat het een onschuldig fenomeen is…
Zolang de druk bij normaal gebruik op peil blijft kan er niet veel mis gaan denk ik.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 28 februari 2017 08:15 PM
  [ # 34 ]

Tja, Hans, wat moet ik daar nu mee?! Pomp, debietregelaar en drukregelaar zijn alle drie vervangen en het resultaat blijft hetzelfde. Dan lijkt het me voor de hand te liggen dat het probleem niet zit aan de productie- of operationele kant, maar in de retouren. Vooral het (later aangebrachte) stuurhuis komt dan in aanmerking. De stuurbekrachtiging zelf werkt trouwens goed.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 maart 2017 09:03 AM
  [ # 35 ]

je theorie is dus dat stationair de pomp de druk die het stuurhuis vraagt niet, of niet snel kan leveren?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 maart 2017 10:51 AM
  [ # 36 ]

Nee, mijn “theorie” is dat de capaciteit van de pomp voldoende is, als het stuurhuis (of eventueel een ander onderdeel) niet te veel lekt, wat ook zeker drie jaar het geval is geweest. De gereviseerde XM-pomp is zo goed als nieuw, dus aan de input daarvan kan het niet liggen. Ook de debietregelaar en de drukregelaar zijn vervangen (uiteraard niet door nieuw) en de voorraadbol heeft de maximale druk van 62 bar. De filters zijn schoon, de LHM vers; remmen, stuurbekrachtiging en vering werken goed. Toch staat de drukregelaar bij stationair veel te lang open, in plaats van af en toe twee à drie seconden. Mijn conclusie is daarom dat er veel te veel LHM weglekt naar het vat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 maart 2017 11:01 AM
  [ # 37 ]

dan bedoelen we het zelfde. Je kan ook de stuurbekrachtiging even afdoppen. Weet je het gelijk.
Om druk te meten moet je een manometer kopen en enkele stukjes leiding en een t-stukje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 maart 2017 11:59 AM
  [ # 38 ]

Dank voor de tip! Vanmiddag of anders morgen ga ik het stuurhuis bekijken.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 maart 2017 08:29 PM
  [ # 39 ]
Rougefurio schreef:

Twee opvallende zaken: het ventielenblok heeft vier plunjers, maar een van de vier lijkt geen veer te hebben: als je hem indrukt, schiet hij naar binnen en komt niet meer terug. Eerst dacht ik daarmee de oorzaak van het probleem te hebben gevonden, maar bij het vervangende blokje doet zich hetzelfde verschijnsel voor, en bij dezelfde plunjer. Dit is kennelijk de bedoeling, want het blokje lekt ook niet op die plaats.

Ik zit nog even te denken aan deze opmerking…
Zou het ook nog kunnen zijn dat het afsluiten van de drukopbouw te maken heeft met de genoemde plunjer?
Misschien heeft die plunjer een zetje nodig om over te schakelen naar “retour naar tankje”?
Plunjer schuift langzaam op naar volgende kanaal maar net niet genoeg om een vrije doorgang te geven?
Dat gebeurt pas bij hogere opbrengst van de pomp?
Ik roep maar wat…
Dan zou het gewoon bij dit systeem horen…

Ik kan helaas geen beschrijving vinden van het blokje…
Kent geen enkele andere SB BX rijder dit fenomeen?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 maart 2017 08:53 PM
  [ # 40 ]

Enige dat ik kon vinden was op Xantia forum:

En Prutsy die zo’n ding in- uitelkaar heeft geprutst…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222168/P75/#1789266

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 maart 2017 09:27 PM
  [ # 41 ]

Ik zie hier, en ook op de foto van Prutsy, maar 2 plunjers, allebei met een veer. Ook 2 filters.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 maart 2017 10:02 PM
  [ # 42 ]

Dank! Een paar opmerkingen:

- Als ik hem vergelijk met mijn eigen regelaar en een die ik vanmiddag op een andere BX zag, staat de regelaar op het plaatje een kwart slag naar links gekanteld. Ik heb boven twee leidingaansluitingen en onder drie.

- Omdat ik eerlijk gezegd niet zo goed snap wat een plunjer precies is, heb ik geschreven dat het er vier zijn, maar aangezien ze dwars door het blokje gaan, zijn het er inderdaad twee. Vreemd is wel dat bij allebei mijn ventielblokken (debietregelaars) hetzelfde ventiel aan dezelfde kant niet terug veert als je het indrukt. Daarom ging ik ervan uit dat het zo hoort, maar misschien hebben ze hetzelfde gebrek, waardoor zich voordoet wat Hans hierboven beschrijft.

- Vanmiddag heb ik naar het stuurhuis gekeken en de verbindingen waar een pijl bij staat bij draaiende motor losgehaald (zie foto). Er komt echter niets uit. Wel heb ik me bij Renard laten vertellen dat één van de drie aansluitingen aan de onderkant van het ventielblok de grote retour van het stuurhuis is. Morgen wil ik kijken welke dat is; komt daar veel LHM uit, dan lekt kennelijk het stuurhuis, wat er de oorzaak van zou kunnen zijn dat bij stationair de drukregelaar open blijft staan.

Aanvulling: Ik denk dat ik net als Prutsy maar eens ga proberen de debietregelaar die ik nu op de plank heb liggen schoon te maken.

Afbeelding Bijlagen
stuurhuis_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 01 maart 2017 10:26 PM
  [ # 43 ]

De rode pijl is de retour van je hoogteregelaar achter, moet alleen veel uitkomen zodra je de auto laat zakken (of je hoogteregelaar lek is).

Ik heb dat altijd al een interessant blok gevonden, die debietregelaar. Net als jij heb ik daar lang mee zitten klooien om weer een ‘perfect’  hydraulisch systeem te krijgen. De werking komt kortweg op het volgende neer:

Aan de bovenkant van de regelaar:

Aansluiting 1: Aanvoer vanaf de pomp.
Aansluiting 2: Richting drukregelaar.

Aan de onderkant:

Aansluiting 5 (rechts): Richting stuurservo (dus je stuurcircuit)
Aansluiting 4 (midden): Retour richting vat (Bij stilstaand stuur en drukregelaar op druk zou hiermee je lhm weer terug moeten stromen richting reservoir.
Aansluiting 3: Ingang hoge druk vanaf de drukregelaar.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 01 maart 2017 10:36 PM
  [ # 44 ]

Werking in het kort samengevat (debietregelaar):

Situatie 1: regelaar niet op druk, stilstaand stuur.

De stand van de grote plunjer (foto Prutsy) zorgt ervoor dat 3/4 van de opbrengst van de pomp meteen weer naar buiten gaat richting de drukregelaar. 1/4e van de opbrengst gaat naar het stuurcircuit, door middel van een smoring in deze zelfde plunjer en verlaat de regelaar via poort 5. Zodra de drukregelaar op druk is (~ 170 bar) komt de vloeistof de debietregelaar weer binnen via poort 3, en wordt ‘afgefakkeld’ via poort 4, richting vat. Niet alles gaat via deze poort, ook een gedeelte gaat via je stuurservo weer terug. Als je wilt weten wat ongeveer de verhouding is van retourstromen, kijk wat er uit poort 4 komt van de debietregelaar, en kijk wat er bij je stuurservo terugkomt (dit is de grootste aansluiting op je servo, en is de dikste hd leiding die vrij snel overgaat op slang).

Situatie 2: boel op druk, stuuractie gevraagd:

Vanaf boven (1) en onder (3) komt lhm de debietregelaar binnen, want de drukregelaar is op druk. Door het verdraaien van de stuurservo vindt er een smoring plaats in het stuurcircuit en dus ook drukopbouw. Dit zorgt ervoor dat de grote plunjer gaat verschuiven, en nu kan ook de binnenkomende druk vanuit de drukregelaar (via poort 3) door de smoring in plunjer 1 richting het stuurcircuit. Nu is de verhouding omgedraaid, er gaat 3/4e van de opbrengst naar het stuurcircuit en 1/4e naar je conventionele circuit. Dit is ook wat je verwacht, want om te sturen heb je veel liters nodig.

Je kunt je wel voorstellen dat veel componenten invloed kunnen hebben op het wel of niet afslaan van de pomp bij stationair toerental, en het soms erg moeilijk te vinden is.

Plaatje van drukregelaar op mijn oude 19TZI:

Je ziet hier het t-stuk (slang) waarin de retour van de debietregelaar en de retour van je stuurservo samenkomen. Bij stilstaand stuur in systeem op druk zou dus het meerendeel via de retour van je debietregelaar moeten komen.

Bij latere versies komt de retour van de stuurbekrachtiging (stuurservo) direct naar het vat, en heb je dus geen T-stuk ter hoogte van de debietregelaar. Deze komt dan boven bij het vat aan, ook op de kleine retourbundel, dan takken daar boven niet 2 alleen 2 kleine slangen af richting subframe, maar ook nog een 3e richting je stuurservo.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 maart 2017 10:59 PM
  [ # 45 ]

Ha Jeroen!
Ik hoopte al dat jij het een keer had uitgezocht met je retouren speurtocht Wink
Nog even 3 vragen:
Als de regelaar van de BX hetzelfde is als van de Xantia op het plaatje dan is hij waarschijnlijk een kwart slag met de wijzers van de klok mee gemonteerd.

Is dan aansluiting 1 (pomp) de aansluiting waar het filtertje in zit?
De aansluiting met het andere filtertje, is die van het stuur of van de drukregelaar? (o wacht, waarschijnlijk al aangevuld, waarschijnlijk stuur)
En heeft jouw turbeaudiesel hetzelfde fenomeen van “net niet afslaan van de drukregelaar bij stationairloop?”

Bestaat er niet ergens een animatie van dat blokje?

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook