Beste forumleden,
ik ben de trotse bezitter van een Citroen CX Prestige Series 1, bouwjaar 1980 (2400cc carburateurversie met handgeschakelde 5-bak). In tropisch Maleisie nog wel!
De auto is geheel gerestaureerd en ook technisch grondig onder handen genomen
Nu valt me echter wel op dat ondanks een opgeknapte/schoongemaakte radiator, 2 goed werkende fans, nieuwe fanrelais, een nieuwe (en goed werkende) thermoswitch, nieuwe thermostaat en waterpomp bij lange snelweg ritten (snelheid rond de 120 km/u) de motortemperatuur toch nog steeds behoorlijk oploopt. De wijzer van de koelwatertemperatuurmeter staat tegen het rood (en bij een stevige helling zelfs iets in het rood). Koelwaterlampje blijft gelukkig uit. Bij lagere snelheden (80-90km/u) blijft de wijzer wel mooi midden in het witte vlak.
Uiteraard is het hier overdag wel behoorlijk warm (35 a 36 graden of nog warmer). Maar toch, is dit normaal of zou de motor koeler moeten blijven ook bij lange snelle ritten. Indien ja, waar moet ik het probleem zoeken?
Alvast hartelijk dank voor de tips!
Arnout-Jan Everts, Kuala Lumpur, Maleisie
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan een te laat ontstekingstijdstip zijn. Is dat gecontroleerd? Ietwat lekkende koppakking kan ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zit er airco in?
Bij airco aan zal het snel warmer worden. De motor wordt zwaarder belast, de condensator zit voor de radiateur en de airco zelf geeft ook warmte af.
In principe heb je bij 120km/uur voldoende lucht door je radiator, de ventilatoren doen dan niets ( blokkeren zelfs de doorstroming een beetje). Ze moeten eigenlijk “uit staan” want ze kunnen de luchtstroom bij die snelheid niet bijbenen. Hoe doet ie het in de file? dat is meestal het probleem bij oudere auto’s?
Als je motor heet is wordt de radiator dan overal warm? Kan zijn dat er een hoop drab in zit, dan wordt de radiator onder minder heet.
Waar komt je CX vandaan? Voor Maleisie zou je een thermostaat verwachten met een lagere openingstemperatuur, maar als je CX oorspronkelijk uit een “noordelijker” land komt gaat je thermostaat bij een te hoge temperatuur open. Dat kun je nog controleren.
To err is human, not to err is divine.
He wat tof! Een CX in KL! De volgende keer als ik een tussenstop heb… alleen hebben jullie waarschijnlijk nooit meetings bij het vliegveld op een belachelijk laat tijdstip ‘s avonds..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank jullie welvoor alle reakties. De auto is origineel in Maleisie geleverd en sinds 2002 in mijn bezit. Schijnt dat er ooit heel wat CX-en in Maleisie verkocht zijn: vrijwel allemaal Series I en veelal Prestiges (en ook wat Pallas, GTI, Athena en TRE). Op een enkele na zijn ze allemaal weggerot of in een poel LHM gestrand ergens in de kampung
De thermostaat die er nu inzit heb ik een jaar of wat geleden bij CX Basis gekocht. De auto heeft origineel aircon (zonder aircon is zo’n CX in de tropen net een rijdende sauna ...) welke vorig jaar volledig is gereviseerd: nieuwe compressor, nieuwe condensor, nieuwe relais, bedrading gecontroleerd.
Ze rijdt nu puik alleen zoals vermeld, de koelwater temperatuurmeter loopt tegen het rood aan (of zelfs er iets in) bij lange snelwegritten. In de file geen probleem, dan blijft de meter mooi in het midden van het witte vlak.
Hartelijke groeten
Arnout-Jan
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou ik nog even de punten checken die ik genoemd heb.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Je geeft zelf aan dat de thermostaat vorig jaar is vervangen, is er toen wel een tropen thermostaat in gekomen?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst met een goede thermometer checken of je wel een probleem hebt of een brakke meter…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
jantje1948 schreef:Kan een te laat ontstekingstijdstip zijn. Is dat gecontroleerd? Ietwat lekkende koppakking kan ook.
Wat jan zegt !
Ontsteking ,lijkt mij ook het meest logisch .
Dit omdat file rijden het meest KL is voor een CX !
En je schrijf dat bij file rijden er geen probleem is! En de meter netjes in het midden staat.
Dus waarschijnlijk de vervroeging of het vacuüm .
Als dit het niet is dan is het naar mijn mening dat de koel kanalen in het blok niet goed open zijn.
En dus bij “normaal ” rijden genoeg koelen maar bij hoge snelheid niet genoeg door laten.
En wat Bogaard schrijft; controleer ook even met een moderne meter wat de temperatuur is.
Succes VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Prachtige CX, ik hoop dat we wat warmte hier krijgen! Succes met de koeling! Wim
zou ook ff t metertje checken.
Ik heb alleen 2500 gereden. Maar met 40 graden 120 rijden gaf geen enkel probleem.
Ik begrijp dat de radiator is gefixed? Geen nieuwe?
Heb je blok al eens gespoeld? Soms veel zooi in koel systeem.
Gewoon tuin slang erop.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het blok doorspoelen is geen slecht punt om na te kijken.
Ik weet niet hoe het bij een 2400 zit, maar bij mijn 25 Turbo zit er onderaan het blok ook nog een aftap plug zo’n beetje op het laagste punt. Ook goed om deze los te halen bij het spoelen zodat het onderste vuil er hier ook kan uitspoelen.
Totaal aantal Berichten: 17386
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Citroën rijden in Maleisië
Onlangs stelde Arnout-Jan een vraag over CX rijden in de tropen. De Redactie was direct wakker! Zo kunnen we je nu op de voorpagina Arnout-Jans verhaal brengen over de geschiedenis van Citroën in Maleisië en over de belevenissen van het kleine, maar enthousiaste Citroën Network Malaysia.
Het merk Citroën heeft ook in Maleisië een lange geschiedenis. Al in de jaren ‘50 werden er Traction Avants, 2CV’s en later DS’en geïmporteerd door het bedrijf Cycle & Carriage. In de jaren ‘70 genoot de GS behoorlijke populariteit, gevolgd door de CX. In de late jaren ‘80 werden er behoorlijke aantallen lokaal gebouwde BX’en verkocht. De kwaliteit van de assemblage liet helaas nogal wat te wensen over en dat leverde het merk een matige reputatie op, die tot heden voortleeft. In de jaren ‘90 zijn er nog redelijk wat XM’s, ZX’en en Xantia’s afgezet en rond de millenniumwisseling heeft het lokale merk Proton een tijd lang een re-badged AX op de markt gebracht als Proton Tiara. Later zijn de Xsara Picasso en C5 I nog kleine verkoopsuccessen geweest in Maleisië. Helaas worden de meest recente jaren in de Maleise Citroën-historie gekenmerkt door strubbelingen rond het distributeurschap, die de reputatie en de verkopen van het merk uiteraard niet ten goede komen.
foto: David Chan, MSVCR Singapore
Ondanks alles is er in Maleisië een hechte en actieve groep Citroën-liefhebbers, waar ondergetekende sinds 2005 of daaromtrent deel van uitmaakt. Het wagenpark van Citroën Network Malaysia bestaat uit een enkele GS, een stuk of wat DS’en (zie dsinasia.com), enkele CX’en en BX’en en nog wat XM’s en Xantia’s. Sinds ik zelf mijn Nederlandse 2CV6 naar Maleisië heb overgehaald, is mijn voorbeeld door anderen gevolgd, zodat er nu ook een handjevol 2CV’s op de Maleise wegen rondrijdt. In Maleisië rijdt men - in theorie – links. De wegen zijn over het algemeen goed, maar het verkeer is behoorlijk chaotisch, met name vanwege de vele brommers. Zo dicht op de evenaar is het uiteraard flink warm en vochtig. Hoewel het gebrek aan airco niet door iedereen op prijs wordt gesteld, kan de 2CV hier prima tegen, maar de Maleise CX’en en DS’en willen nog weleens oververhit raken bij een stevige rit.
Voor technische ondersteuning zijn er rond Kuala Lumpur een paar garagisten die de kennis en vaardigheden hebben om aan de Citroëns te sleutelen, met name aan de LHM-geveerde typen. Onderdelen zijn helaas schaars en importeren is kostbaar vanwege hoge importtarieven.
Wat in Maleisië wel goed en relatief goedkoop kan, is plaat- en spuitwerk. Ook voor de restauratie van interieurs zijn hier goede vakmensen. Van deze mogelijkheden heb ik gretig gebruik gemaakt bij het opknappen van mijn Citroën CX Prestige uit 1980, die na een paar jaar min of meer dagelijks gebruik enigszins mottig geworden was. Rond 2009-2010 is de auto een klein jaar van de weg geweest: de combinatie van Maleis vakwerk en het een en ander aan nieuwe en NOS onderdelen van CX-Basis heeft een puik eindresultaat opgeleverd. Ook mijn 2CV is hier van een nieuwe, Maleise laklaag voorzien. Die is in de originele kleur, maar uiteraard wel wat glanzender dan origineel uitgevoerd; al met al naar volle tevredenheid.
In een klassieke Citroën rondrijden levert in Maleisië heel wat nieuwsgierige en bewonderende blikken op. Vooral de 2CV is een publieksfavoriet. De auto’s van het Citroën Network Malaysia zijn ook graag geziene gasten bij klassiekerevenementen zoals Asia Klasika, het Maleise equivalent van Pebble Beach. In 2015 heeft een o zo bescheiden Citroën AU uit 1952 daar zelfs de hoofdprijs weggesleept! Vorig jaar zijn we uitgenodigd voor de F1-rijdersparade op Sepang: het voorstelrondje over het circuit vlak voor de wedstrijd. Toen mocht ik Romain Grosjean op de achterbank van de 2CV rondrijden, wat voor veel hilariteit bij Romains team zorgde. Zo zie je: “Nothing Moves You As A Citroën!”
foto: F1 Society Malaysia
tekst: Arnout-Jan; foto’s, voor zover niet anders vermeld: Citroën Network Malaysia/Arnout-Jan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Was benieuwd. Nog wat kunnen vinden mbt de koeling ?
En heeft deze toevallig ook airco achterin gemonteerd?
Hydraulische koppeling als handgeschakelde uitvoering ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zie dit verhaal nu pas. Lijkt me bijzonder om met zo’n auto te rijden in een gebied waar het een echte zeldzaamheid is. Ik moet me ook nog eens gaan verdiepen in het heel grondig schoonmaken van een koelsysteem (maar van een heel ander soort auto - mijn C35 heeft het erg warm als de buitentemperatuur boven de 30 graden komt).
Maar ik ben ook wel benieuwd of de airco in jouw CX het koel houdt bij de Maleisische temperaturen. Mijn CX wordt als het buiten echt warm is ondanks airco toch wel warm achterin.