1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Ik rijd in een Panda…en toch nog een beetje Citroën!
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103

Gepost: 10 september 2004 02:30 AM

Gelukkig….

In deze tijd dat ik moet sparen voor een nieuwe Citroën en noodgedwongen in een Fiat Panda moet “cruisen”, is Citroën gelukkig toch nog een beetje dichtbij!

Een quote van de Fiat Panda site; http://home.hetnet.nl/~pandaclub/panda/panda1.html

De basis voor een deel van die vernieuwing werd al gelegd in het jaar dat de Panda uitkwam. Fiat en PSA (de groep waarin Peugeot, Citroën en Talbot waren samengebracht) tekenden een contract om gezamenlijk een nieuwe motor voor de kleinste modellen van beide concerns te maken. Dat contract behelsde, behalve een hoogmoderne motor, tevens het opzetten van een verregaand geautomatiseerde productie. Voor beide concerns konden dan zeer grote aantallen worden geproduceerd. Er was sprake van een capaciteit van 2500 stuks per dag in de fabriek in het Italiaanse Termoli. Dit was een bestaande motorenfabriek van Fiat. De motor werd FIRE gedoopt, wat stond voor Fully Integrated Robotized Engine.

Wist iemand dit al? Zo ja…had het maar gezegd….dan was de schaamte al wat minder geweest! Wink

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  

punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 10 september 2004 03:36 AM
  [ # 1 ]

Je kunt veel zeggen over de PAnda, maar het is en blijft een geinig wagentje dat toch al vele jaren in productie is geweest. Meer als 25 jaar toch.

En ik als 2cv rijder houd nu eenmaal van eenvoud en daar valt de panda ook onder. Laughing  Alleen jammer dat het een italiaans merk is. Crying or Very sad  Ik heb bijvoorbeeld een persthekel aan al die Alfa’s. Ik kan me niet voorstellen dat hele volksstammen er zo warm voor kunnen lopen. Mad

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 10 september 2004 04:37 AM
  [ # 2 ]

Vorig jaar werdt hij nog steeds nieuw verkocht hoor…..een kennis van me heeft toen voor (ik meen) 6000.- euro een blauwe Panda gekocht. Cool

Uiteraard model-1 zal ik maar zeggen :

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 september 2004 06:31 AM
  [ # 3 ]

Ik heb gisteren iemand in een Panda zitten uitlachen, anderhalve parkeervak en de dame achter het stuur kreeg de auto nog niet behoorlijk in het parkeervak na 2x opnieuw steken Wink

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 10 september 2004 03:55 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Ik heb gisteren iemand in een Panda zitten uitlachen, anderhalve parkeervak en de dame achter het stuur kreeg de auto nog niet behoorlijk in het parkeervak na 2x opnieuw steken Wink

Misschien ligt het ook aan de spiegelbezetting. Ik moet ook altijd op het midden van m’n bank gaan zitten om goed te kijken waar m’n Eend stopt en de stoep begint. Dan kan ik echter niet mer achterom kijken naar de auto/boom/paal/iets anders wat achter me staat.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 september 2004 03:59 AM
  [ # 5 ]

Over Panda’s gesproken, toen ik bij de handelaar/sloop in Breda ging kijken voor mijn ZX kwamen er net 2 mensen hun Panda die niet door de APK kwam brengen om te laten slopen. Ze hadden ook interesse voor de ZX, maar puur vanwege de prijs en dat de auto er nog goed uitzag. De handelaar was gelukkig zo aardig om mij eerst te laten kiezen of ik de auto wel of niet wilde, want ik kwam immers uit Rotterdam en had telefonisch met hem gesproken. Helaas moest ik dus snel ja zeggen en bleef er dus geen ruimte over om over de prijs te onderhandelen.

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 06 juni 2005 03:55 PM
  [ # 6 ]

Een paar jaar geledin was ik in Italië op vakantie en hoorde op de binnenplaats van het hotel naast de onze een luchtgekoeld tweecilinder geluid dat mij erg bekend leek voor te komen. Ik over het balkon hangen om te zien of ik misschien een visa club oid kon ontwaren. Het klonk iig anders dan een eend. Het was iemand die niet erg handig was met achteruitrijden dus ik had de tijd om te kijken en te luisteren. Eindelijk kwam de auto in het zicht en wat bleek: een panda met een luchtgekoelde tweepitter. Gaat dit om een van de door fiat gemaakte luchtgekoelde 2cilinder-in-lijn blokjes of hebben ze een serie panda’s uitgerust met de 652cc boxer die we uit de visa kennen?  Ik weet het tot op de dag van vandaag niet zeker.

`verum ipsum factum’

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 06 juni 2005 04:38 PM
  [ # 7 ]

Die fiatjes roesten wel om te leven Shocked, iets wat bij citroen (op 2cv na hahha ) niet het geval is.. Smile

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 juni 2005 04:42 PM
  [ # 8 ]
Lelijke Eend schreef:
ZX1.4i schreef:

Misschien ligt het ook aan de spiegelbezetting. Ik moet ook altijd op het midden van m’n bank gaan zitten om goed te kijken waar m’n Eend stopt en de stoep begint. Dan kan ik echter niet mer achterom kijken naar de auto/boom/paal/iets anders wat achter me staat.

Ik moet dan ook toegeven dat ik jou ook wel eens heb uitgelachen hoor!  Very Happy Wink

Maar voor een (oude) Panda hoef je je niet te schamen, voor een oud Fiat-tje in het algemeen niet, vind ik.
Ik heb zelf een jaartje een 128 uit ‘77 gehad om mijn 2cv voor de pekel te behoeden.
De filosofie achter een Panda kan ik wel waarderen, een kleine, goedkope auto die niet zwaarder dan nodig is. Het is (ook) een auto waarmee je je enigsinds afzet tegen de gevestigde orde; wat nou…statussymbool voor de deur! Een praktische, leuke auto die niet meer kost dan nodig is. Dat is voldoende!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 juni 2005 04:59 PM
  [ # 9 ]
jeroen_m schreef:

Gaat dit om een van de door fiat gemaakte luchtgekoelde 2cilinder-in-lijn blokjes of hebben ze een serie panda’s uitgerust met de 652cc boxer die we uit de visa kennen?  Ik weet het tot op de dag van vandaag niet zeker.

De gekozen motoren wogen nog geen 70 kg, wat al een zuinig verbruik opleverde. Voor de Panda 30 werd de luchtgekoelde tweecilindermotor van 652 cc uit de 126, met een iets verhoogde compressieverhouding (8:1 in plaats van 7,5:1) aan 6 pk extra geholpen, 30 pk dus.

bron:  

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 06 juni 2005 06:26 PM
  [ # 10 ]
jeroen_m schreef:

Gaat dit om een van de door fiat gemaakte luchtgekoelde 2cilinder-in-lijn blokjes of hebben ze een serie panda’s uitgerust met de 652cc boxer die we uit de visa kennen?  Ik weet het tot op de dag van vandaag niet zeker.

Voor de Panda 30 werd de luchtgekoelde tweecilindermotor van 652 cc uit de 126, met een iets verhoogde compressieverhouding (8:1 in plaats van 7,5:1) aan 6 pk extra geholpen, 30 pk dus. Hiermee haalde de Panda 115 km per uur, terwijl de veel kleinere en lichtere 126 al bij 105 km per uur bleef steken.

http://www.rdvenema.nl/oer_panda.htm

Wink

Update :

aii….ik zie net na het bijdragen dat Patje dezelfde site heeft gevonden. Surprisedops:

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 06 juni 2005 06:46 PM
  [ # 11 ]

Ah, zotezien gaat het dan om een luchtgekoelde 2cilinder-in-lijn, aangezien ik nergens iets kan terugvinden over boxermotoren en fiat. Wel grappig dat de cilinderinhoud 652 is net als de opgeboorde boxer. Toch twijfel ik nog licht…

`verum ipsum factum’

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 06 juni 2005 07:12 PM
  [ # 12 ]
jeroen_m schreef:

Ah, zotezien gaat het dan om een luchtgekoelde 2cilinder-in-lijn, aangezien ik nergens iets kan terugvinden over boxermotoren en fiat. Wel grappig dat de cilinderinhoud 652 is net als de opgeboorde boxer.

Toch twijfel ik nog licht…

Waaraan twijfel je dan ??

Dat het een lijnmotor is of Boxer….of dat er nooit een luchtgekoelde motor in een Panda gezeten heeft ?

Dat weet ik wel zeker ! Cool

Technische gegevens

De motor is technisch identiek aan de motor van de 126 A, echter de cilinderinhoud werd vergroot van 594cc naar652cc
De cilinderboring is 77 mm en de slag is 70 mm. Het motorblok is luchtgekoeld d.m.v. een ventilator.
Motor en aandrijving zijn achter in de wagen geplaatst.

Het maximale vermogen van de motor is 24 PK (DIN) bij 4800 t.p.m.

De versnellingsbak heeft vier versnellingen vooruit en een achteruit. De vierde versnelling heeft een overdrive karakter. De tweede, derde en vierde versnelling zijn gesynchroniseerd.

Het differentieel is ingebouwd in de versnellingsbak en heeft een overbrengingsverhouding van 8/39

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 06 juni 2005 07:51 PM
  [ # 13 ]
patje74 schreef:

wat nou…statussymbool voor de deur! Een praktische, leuke auto die niet meer kost dan nodig is. Dat is voldoende!

Is een eend of panda (klinkt wel leuk!) dan geen statussymbool?

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 06 juni 2005 07:59 PM
  [ # 14 ]

Geen twijfel meer mogelijk! Dankje Bram! Iemand heeft ooit eens aan mij verteld dat er een luchtgekoelde 2pitter in de Panda stond, wat dan dezelfde als de Visa zou moeten zijn. Zelf hield ik het erop dat het een luchtgekoeld blokje van Fiat moest zijn. De stelligheid van de broodje-aap-verkoper en het feit dat ik zelf over onvoldoende gegevens beschikte maakten dat er nog lichte twijfel over eea bleef bestaan, waarvan uiteraard nu geen sprake meer is.

`verum ipsum factum’

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 juni 2005 08:36 PM
  [ # 15 ]

Het betreft een lijnmotor. >>>  

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook