Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wacht ff… de auto is van november 06. Op 11 maanden na 10 jaar oud. De auto staat NU bij de dealer voor groot onderhoud en voor de riem staat een vervangingstermijn van 10 jaar óf 240.000 km. De dealer heeft de auto NU staan en geeft het advies om de riem te vervangen. WAT is hier in hemelsnaam nu weer verkeerd aan??? Als je kijkt naar de onderhoudsinterval en het jaarkilometrage van de auto van je klant kan het namelijk zomaar zijn dat de auto 11 jaar oud is voor hij weer binnen moet komen voor onderhoud. Kortom: een dealer die nadenkt en een klant die liever geen risico loopt. Nogmaals waarde Jan, ik vind het gezeik over niets.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nah! ik lees dat hij in 2007 op kenteken kwam. Dus een tijd niks staan doen.
Wat zou JIJ in dit geval gedaan hebben?
Ikzelf weet het wel: doorrijden tot 240.000.
Zo’n beurtje kost al gauw € 2500.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik geef de ts groot gelijk! Waarom t risico nemen? Moet je kijken wat een ander blok kost!
Dit is regulier onderhoud en als je een C6 hebt weet je dat dat er bij hoort..
Die 2500 is echt niet alleen voor die riem. In mijn ogen moet je zo’n auto niet willen rijden als je t onderhoud niet wilt of kunt ophoesten.. Maar goed, ieder zijn ding!
Ik heb wel vaker riemen gezien die voortijdig gaan!
En wat maakt dat stil staan uit? Die 10 jaar is ivm de veroudering van de materialen.. Ook in de opslag stond die riem al op spanning!
Jan, het valt me op dat je de laatste tijd nogal selectief leest. Voor die riem staat 240k óf 10 jaar, wat het eerste aan de beurt is.
Of ben jij echt zo iemand die met een 10 jaar oude riem doorrijdt ‘omdat de kilometerstand nog niet bereikt is’?
Verder begin ik me te irriteren aan je generalisen van dealers. Een dealer is niet per definitie slecht. Voor heel veel mensen komt het uiteindelijk aan op de klik, het gevoel dat je bij een bepaalde dealer/specialist/garage hebt. Zoiets is strikt persoonlijk.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Wat zou JIJ in dit geval gedaan hebben?
Nieuwe riem, spanrollen, looprollen en waterpomp natuurlijk. Ik ga de goden niet verzoeken.
JanSr schreef:
Zo’n beurtje kost al gauw € 2500.
Ja, en wat dan nog Jan? Is dat wellicht de reden dat jij nu weer in een ouwe C5 bent gaan rijden? Wellicht ligt de TS wel helemaal niet wakker van een beurtje met distri-wissel? Als ik zo’n auto zou rijden en hem betrouwbaar willen hebben en houden zou dat mij zeker 2500 euro waard zijn. Daarbij: het is maar geld en wij kunnen niet in de TS zijn portemonnee kijken, laat staan bepalen of hij het duur zou vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En zo lullen we een forum vol.
Mijn C6 exit is niet vanwege de reparatienota’s. Die had ik allemaal al gehad.
Twee hoofdzaken:
-Hoge vaste kosten
-Er kan geen rotzooi in.
Dus weer een break. en die heb je nu eenmaal niet in C6. Wel in C5. Lelijk, maar verder prima.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als ik de discussie teruglees, dan kan ik niet anders zeggen dan dat jullie allemaal op bepaalde punten gelijk hebben.
Mijn C6 heeft van 2007 tot 2011 gefungeerd als leasewagen, waarna ik haar in februari 2011 heb gekocht met 124.440km op de teller. Op het moment dat de reparaties werden verricht stond er 165.931km op de teller. Ik rij dus gemiddeld net geen 8.900km per jaar. Op basis hiervan zou het nog 8,9 jaar duren voordat de teller op 240.000km staat. De C6 zal dan bijna 18 jaar oud zijn. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik de eerste jaren de auto nog vaak gebruikte voor zakelijke ritten naar Nederland, Zuid Duitsland en Parijs. De eerstvolgende beurt zal dus pas midden 2017 worden uitgevoerd als de auto 10,5 jaar oud is.
Van huis uit ben ik geen Citroen adept, maar ik heb wel iets met bijzondere vormgeving, snelheid en betrouwbaarheid waar het auto’s betreft. Omdat dit slechts zelden (Saab 9/5) te combineren is, heb ik dus vooral Audi, BMW, Ford en Lexus gereden. De C6 heeft echter mijn hart gestolen, en ik heb in de afgelopen 5 jaar geleerd en geaccepteerd dat deze liefde duur wordt betaald. En nee, praktisch is een C6 ook al niet. Maar goed, je kan een 10 jaar oude C6 ook niet vergelijken met een nieuwe BMW 5 Touring. Als de rit dus om praktisch, snel en betrouwbaar vraagt, dan neem ik de Touring. Maar als ik wil genieten van vormgeving en een bijzondere rijervaring, dan is het de C6 die van stal mag.
De keus voor een dealer/garage is een zeer persoonlijke. Voor mij zijn in deze vakmanschap, eerlijkheid en ethiek erg belangrijk en zowel GJO als Van Kelst hebben mij hierin niet teleurgesteld. De kosten (groot onderhoud, remschijven rondom, remblokken rondom, remklauw linksachter, accu, alternator, distributieriem, accessoireriem) waren hoog en misschien wel zeer hoog, maar daar staat tegenover dat de C6 weer voor enige tijd betrouwbaar is.
Mijn C6 benzine wordt dit jaar 10 jaar maar heeft net 60.000 km gereden….staat altijd binnen. Toch de distributieriem, spanrollen, looprollen en waterpomp dit jaar laten vervangen? Of bv nog 2 jaar uitstellen (max 3500km per jaar)?
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat is volledig afhankelijk van hoeveel risico je wilt nemen. Ik zou er met deze motor en deze km stand niet zo bang voor zijn. De riem is erg breed en stevig. Normaal zijn het de lagers van de rollen en de waterpomp en de spanner die problemen geven. Maar die zitten nog lang niet aan hun draai-uren. Maar men schrijft het natuurlijk niet voor niets zo voor…
Ik zou hem gewoon meepakken. Ook bij de ES9 heb ik over diverse gebroken riemen gehoord.
Deze heeft in de C6 ook wat meer te verduren dan in de Xm met de nokkenas verstelling etc. Het is juist vaak de leeftijd die hem fataal kan worden. En binnen staan of niet, de slijtage komt van het zweten van olie op de riem, evt ergens een klein lek, steeds weer warm worden en afkoelen. En vergis je niet, een auto met weinig kilometers kan de riem het juist extra te verduren hebben!
Op constante snelheid draaien heeft het ding weinig last van. De grootste klappen komen bij accelereren en vooral bij het starten en afzetten van de auto.
Mocht die wel breken, dan ben je zomaar 3000 euro verder met zo’n blok zonder gekke dingen…
ok, dank voor de tips…ik rij eigenlijk nooit korte ritjes, dus wordt niet overmatig veel gestart. Ik zal er een nachtje over slapen, misschien kies ik voor 1 jaar uitstel….
Vandaag 4 nieuwe schijven en blokken gemonteerd, was prima te doen vond ik zelf.
De schijven voor zijn er serieuze blokken staal, de oude was bijna 2 kilo afgevallen
Maar grootste punt was dat ik wat geschuur hoorde bij het remmen, bleek geen gekke onnodige luxe.
was nagenoeg staal op staal….
Eerste ritje even voorzichtig inremmen en weer klaar voor het grote werk.
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...