Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Alle naden waar olie uit kan komen zit ook een pakking tussen. Ik zou even het kleppendeksel checken (warme olie die hieruit zweet word ver onderin pas “harder”) en de tip om de kopbouten eens aan te halen op moment (vond ik wel een goeie, want er zijn zat garages die niet eens momentsleutels in huis hebben)
Een quick en dirty solution als alleen de kopbouten een keer proberen aan te trekken heb je hier niet voor, het komt ergens vandaan en dat zal aangepakt moeten worden. Gooi de peilstok er eens uit en geef eens goed gas, als er olie uit spuit dan weet je dat er flink wat onderdruk is, controleer ditzelfde met de olie-vuldop eruit, spettert er dan volop olie uit is het overdruk. Heb je dit beide niet ligt er toch ergens een naadje te ver open of is een pakking versleten.
Je zegt ook dat er lang geen olie beurt meer is gegeven. Het lijkt mij dan wijs om eerst filter en olie te vervangen, blok helemaal schoon maken en dan pas gaan kijken waar het gaat lekken. Je blind staren op ouwe olieplekken schiet niet op, zo kom je er veel lastiger achter waar het uit komt als dat je even je blokje schoon spuit.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Natrekken op moment kan niet eens bij TU-blokken.
De kopbouten daarvan moeten namelijk in fases aangehaald worden, eerst op moment, maar de latere fases op draaihoek.
Hoe willen jullie dat dan doen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Nou lieve René, wat als een garage alleen het aanhaalmoment en niet de draaihoekfase er op nahoud? Er zijn genoeg monteurs die hun boek maar half lezen of niet eens weten dat er een draaihoekfase is, want meestal komt dit alleen maar voor bij centrale wiellager bouten. Eerlijk gezegd verras je me hier mee….
Daarnaast zag ik hier die opmerking, en bij diegene werkte dat. Gezamelijk met jou informatie haal ik hieruit dat in de garage de draaihoekfase wel eens vergeten word. OF heb je een beter idee?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je mag dat “lieve” gewoon weglaten.
Garages, die niet ter zake kundig zijn, daar moet je gewoon wegblijven!
En met een draaihoek aanhalen van bouten komt echt veel vaker voor dan je denkt, juist met name bij kopbouten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Okay, lange tenen…
Bij deze haak ik af, ik denk dat René DE oplossing heeft gezien hij duidelijk maakt er veel verstand van te hebben, en ik heb geen zin in discussie.
Ik weet namelijk zeker dat er zeker echt wel minder kundige vakgarage’s met een professionele uitstraling zijn dan René wil doen laten geloven. het zijn namelijk allemaal gewoon mensen, en mensen maken fouten.. Ik denk dat René monteur is en zich persoonlijk voelt aangesproken.
@ René: buiten nog geen enkel echt advies dan een “huh?” heb ik je hier in dit topic nog niet zien geven dus voordat je mij persoonlijk aanvalt op de opties die door mijn hoofd gaan, stel ik voor eerst TS zo goed en zo kwaad als het kan op weg te helpen? Het is geen gegeven dat TS zijn auto van een beunhaas heeft of van een vak-garage, en wat er allemaal aan ge-hobbied is.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ten eerste, ik ben geen monteur, maar wel behoorlijk technisch opgeleid, namelijk HTS-werktuigbouw.
Ten tweede heb ik al meer dan 40 jaar sleutelervaring en heb in die periode al mijn Citroëns volledig zelf onderhouden, van 2CV t/m DS/CX/XM.
Als je je een beetje verdiept in de materie weet je dat met name de oudere TU-blokken vaak last hebben van olielekkage door de koppakking op de hoek boven de dynamo.
Lekkage die niet op te lossen is door het aantrekken van kopbouten, slechts door het monteren van een verbeterde koppakking.
Olielekkage over de hele breedte van het blok wordt veroorzaakt door de kleppendekselpakking.
Dus ja, ik doe uitspraken op basis van kennis en niet van aannames.
En nu weer on topic!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Je mag dat “lieve” gewoon weglaten.
Garages, die niet ter zake kundig zijn, daar moet je gewoon wegblijven!
Ja, maar hoe weet jij als klant of garages vakkunding zijn? Ga je d’r met je neus boven op staan met een werkplaatshandboek in je handen als ze de kopbouten vast draaien?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Daar is de garantie voor.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Dus ja, ik doe uitspraken op basis van kennis en niet van aannames.
Even met de 1e fase moment proberen, en dan merken of de kopbouten losser zitten dan bedoeld vind ik toch het proberen wel waard. Kleine moeite, en misschien een heel groot plezier. Je weet namelijk met je HTS werktuigbouwkunde, en de materiaalkennis die je daar gehad zou moeten hebben dat als een rekbout niet gerekt word deze vrij makkelijk losser komt te zitten met belasting. In de draad-rek zit namelijk ook een stukje borging. Dat weet ik dan weer wel….
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
wim V8 schreef:Daar is de garantie voor.
Gr. Wim.
Wie garandeert dat binnen de garantie periode de bouten werkelijk losser gaan zitten? Misschien is dat pas binnen 2 of 3 jaar? Ook bij foute montage kan het heel lang gewoon goed gaan.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
VTRrider schreef:Even met de 1e fase moment proberen
Fase 1: 20 Nm
Fase 2: 120 gr hoekverdraaiing
Fase 3: 120 gr hoekverdraaiing
Dit alles bij een gietijzeren onderblok.
Bij een aluminium onderblok is fase 2 direct 240 gr hoekverdraaiing.
Controleren op 20 Nm heeft dus helemaal geen zin en zegt dus niets over het feit of de kopbout wel op de voorgeschreven wijze is aangehaald.
Daarnaast ligt de oorzaak van de olielekkage in de constructie van de koppakking en niet in het feit of de kopbouten wel of niet vast genoeg zouden zitten.
Wat mij betreft einde discussie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:
Wat mij betreft einde discussie.
Helemaal mee eens!