Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
.
Goed bezig!!!
Maar wat heb je met het niet verchroomde gedeelte gedaan.
Wel handig om te weten voor de volgers.
Vriendelijke groet Frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Al een tijd houde de deurpanelen me bezig. Dacht ik in 2014 de zaak redelijk goed geregeld te hebben, zie
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P285/#1871603
blijkt het toch niet gehouden te hebben. Het kromtrekken is moeilijk te verhelpen, ondank het natmaken en opspannen. De panelen blijven onder spanning staan en de bevestiging van de panelen op de deur begeeft het.
M.n. aan de bovenkant bij het raam en aan de onderkant aan de voetenzijde staat er een flinke spanning op het paneel.
Ik heb nu stroken van 10 cem breed aan de binnenzijde van het paneel geplakt en met houten klosjes verbonden met het paneel (Helaas heb ik hiervan vergeten foto’s te maken).
Aan drie zijden zit er dus nu een dunne rand aan de buitenzijde:
WP_20170214_17_10_22_Pro by Maarten, on Flickr
De naad tussen het aluminium en het paneel heb ik ‘dichtgekit’
Het aluminium heb ik vervolgens met wat parkers aan de deur geschroefd.
Dan is er nog het probleem van de raamsnor. Die staat ook krom en dekt niet meer de ‘kloof’ tussen deurpaneel en raam aan de bovenzijde. Ondanks een extra bevestiging aan de bovenzijde (zie foto boven), waarbij heb geprobeerd het paneel zo dicht mogelijk tegen de deur aan de trekken en met een beugeltje en schroef heb gefixeerd, zit er een aantal millimeters ruimte tussen het paneel en de bovenzijde van portier.
Ik heb daarom gezocht naar een vervanging van de originele raamsnor. Ik heb deze gevonden in een rubber klemprofiel
WP_20170214_16_36_03_Pro by Maarten, on Flickr
op dit profiel heb ik een ‘snor’ geplakt, zie:
http://www.adamscc.nl/catalog/index.php?cPath=221_237
Uiteindelijk krijg je dan dit
WP_20170214_17_10_04_Pro by Maarten, on Flickr
De snor heb ik nog niet helemaal goed op het profiel zitten, dat moet dus nog eens over.
Ik heb verder deze krammetjes gebruikt om het paneel aan de deur te klemmen aan de bovenzijde.
http://www.adamscc.nl/catalog/product_info.php?cPath=221_341&products_id=8335
Het rubber profiel valt dan weer over deze klemmetjes heen en zit goed vast.
Het is niet ideaal omdat het rubber duidelijk breder is en het moeilijk is het rubber heel strak te krijgen. Maar het is wel beter dan het was.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Graag even jullie hulp om mee te denken met mijn probleem met mijn 25ie.
Afgelopen winter heb ik de accu verwijderd en de relais achter de accu even verwijderd. Na alles weer ingebouwd te hebben start de auto nu niet meer. Ik ga ervan uit dat hier een verband bestaat.
Wat opvalt is dat de benzinepomp het niet meer doet. Dan denk je als eerste aan het injectierelais (blauwe ding). Ding vervangen helpt niet. De benzinepomp zelf doet het wel maar krijgt geen stroom.
Als je het schema bekijkt dan is nr 5 het relais. Deze krijgt op drie manieren stroom:
- permanente stroom op punt 3: is ok
- stroom bij contact aan op punt 2: NIET ok
- stroom bij starten op punt 9: nog niet gecontroleerd maar startmotor draait wel
- de benzinepomp krijgt stroom van af punt 4. Zet ik stroom op punt 4 dan werkt de pomp.
Kortom het lijkt er op dat het relais geen stroom krijgt als ik het contact aan zet. Als ik echter stroom op punt 2 zet dat gebeurt er nog niets. De bobines, die op de zelfde ‘leiding’ zitten krijgen wel stroom.
Als ik verder de stroomschema’s bekijk zitten er verder geen aansluitingen of aftakkingen in de hoek waar de accu staat. De stroomdraden van het injectierelais lopen via een aparte kabelbundel en kennen geen aansluitingen anders dan die met het injectiesysteem te maken hebben.
Massapunt 1 zou nog kunnen haperen. Maar dat verklaart niet waarom er geen stroom op punt 2 van het relais staat.
NB: zoals Leontien al de laatste keer opmerkte in LCER: de Probe waarmee je onderzoek kunt doen naar storing is toch wel essentieel als je naar dit soort fouten zoekt. Ik ben blij dat ik er een heb!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9367
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je buiten het contactslot om 12V zet op aansluiting 2 van relais 5, wordt de benzinepomp dan wel aangestuurd?
Zo ja, draadbreuk/losse verbinding tussen contactslot en aansluiting 2.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Een draadbreuk kwam ook in mij op. Het zou dus een breuk moeten zijn tussen het contact slot en punt 2.
Als ik op punt 4 stroom zet, dan gaat de pomp werken.
Echter als ik op punt 2 met mijn PowerProbe stroom zet gebeurt er niets. Daar komt bij dat ik het onwaarschijnlijk vindt dat er ineens een draad is gebroken. Een breuk bij de stekkeraansluitingen kan ik me nog voorstellen, maar dat een draad in een draadboom ineens kapot is geloof ik niet. Zeker niet omdat die kabelboom ver weg ligt van de hoek waarin ik gewerkt heb (accu en omstreken).
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Foutje!
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 9367
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zit ook een stekerverbinding in, daar waar de N staat.
Zit die nog goed?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als punt 2 bij contact aan geen spanning krijgt dan kan je ook nog het contactslot zelf als verdachte zien.
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
nee, want al het andere dat het contactslot moet doen werkt. Ook de bobines onder stroom zetten die op dezelfde stroomkring zitten.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9367
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou de stekerverbindingen van het contactslot even nalopen en met name de aansluiting van de draad naar relais nr. 5.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb je ook al in de stekker(s) gekeken?
En even voelen met een schroevendraaier of zo of de onderdelen in de stekkers wel vast zitten en niet wegschuiven bij montage?
En heb je het vervangen relais 5 op een andere auto getest?
Misschien is het een berucht onderdeel? (bij BX namelijk wel…)
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Helaas heb ik na al met mijn gezoek nog steeds geen oplossing gevonden. Gaandeweg een beetje moedeloos aan het worden…. Ik heb ergens met eerder geknutsel in de buurt van de accu iets losgetrokken oid. Ik moet de accu er maar even weer uithalen. Ik kan in de elektrische schema’s echter niets vinden dat betrekking heeft op de ontsteking in die hoek.
Wat ik ook niet kan vinden is een relais dat de stroom inschakelt naar het gehele injectiesysteem als ik het contact inschakel. Sterker nog, het lijkt dat het betreffende systeem niet eens gezekerd is…
Ik leid dat af uit het schema, want de aansluitingen op het injectierelais, zowel die rechtstreeks van de accu komt (aansluiting 3) als deze die van het contact lopen (aansluiting 2)zijn ongezekerd. Is dat ook werkelijk zo?
Heeft iemand wellicht nog een aanvulling?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9367
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je wel continu spanning op aansluiting 3 van relais 5?
Die komt namelijk rechtstreeks vanaf de pluspool, mogelijk heb je die los getrokken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Er zit ook een stekerverbinding in, daar waar de N staat.
Zit die nog goed?
Heb je hier al naar gekeken: Dat is een zwarte stekker die tussen kabelboom IC ( injectie en ontsteking kabelboom) en de boom AV die onder het dashboard loopt en naar de motorruimte gaat. Als je in het schema kijkt dat de kabelbomen toont moet je die zien zitten.
Je kunt ook dat schema hier even neerzetten dan kunnen we meedenken?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Aansluiting 3 heeft wel constante voeding.
De stekkerverbinding N heb ik nog niet gecheckt. Ik moet eens zoeken waar die zit.
Wat ik zie ik dat de betreffende kabelboom begint bij de Luchtmassameter en gaat dan via de gasklepsensor naar het injectierelais en gaat dan door over het linker binnenscherm richting het schutbord.
Deze hele boom is een geheel. Daar kan haast niets mee gebeurd zijn.
Ik zal de schema vanavond even uploaden.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI