Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
‘Middag,
Even een vraagje, ik bekijk regelmatig advertenties voor leuke Citroëns op Le Bon Coin, en reageer dan ook via e-mail. De laatste tijd krijg ik geen enkele reactie meer van Franse verkopers.
Is de reputatie van Nederlandse geïnteresseerden zo slecht geworden dat niemand meer iets doet met een mailtje van een Nederlandse afzender, of gaat er iets anders mis? Heeft iemand anders dit ook weleens gehad? Mijn Frans is (volgens mij) vrij redelijk, ik denk in elk geval wel dat mijn vragen (over technische aandachtspunten, CT, langskomen etc.) over komen
Bedankt vast,
Sybolt
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ja, de reputatie van Nederlanders is slecht. Niet alleen in Frankrijk, maar overal ter wereld kunnen handelaren je in het Nederlands “Kijken, kijken, maar niet kopen” zeggen. Ook de Nederlandse manier van onderhandelen (kritiek leveren op het object in kwestie) valt in Frankrijk slecht. Desondanks zouden er best Franse verkopers zijn die wel willen antwoorden, dus ik denk dat of jouw vragen of hun antwoorden in spamfilters blijven hangen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mijn ervaring op LBC (ik hoop geregeld vintage 60s/70s items in Frankrijk) is dat op 10 verstuurde emails ongeveer 4, max 5 reacties komen… Fransozen zijn sowieso niet gek op verzenden (je woont toch in een enorm groot land, als je kansen op verkopen wilt vergroten, is verzenden wellicht een optie ) en emailen is ook niet echt hun ding…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
- Het gebeurt mij nogal eens dat de eigenaar van het aangebodene op LBC niet de plaatser van de advertentie is. Dat wil zeggen de eigenaar is misschien een “digibeet”, de plaatser doet hem een plezier, maar reageert niet op email. Even bellen dus. Email adres in de advertentie is wel verplicht, maar niet altijd bruikbaar.
- Inderdaad, men heeft vaak geen zin om te verzenden naar het buitenland, en dan is betalen ook nog een probleem want een fransman van de oudere generatie verwacht een cheque op de post, en vragen om een RIB (Relevee identitaire bancaire) is vragen om een bankrekening nummer, maar buitenlandse bankzaken doen ze nooit, terwijl dat met SEPA net zo gemakkelijk is als overschrijven naar de buurman. Voor hen is “LeBonCoin” iets Frans… van ons voor ons etc.
- Schrijven in het Frans is een “kunst” waarbij de “gebruikelijke beleefdheden” nog een heel belangrijke rol spelen. Met de deur in huis vallen is een affront. Voor de jongere ( onder 25 ) aanbieders speelt dit minder…die zijn al gewend aan “SMS taal” maar een welopgevoede Fransman/vrouw schrijft nog in echte volzinnen. Een korte cursus “hoe schrijf ik een brief in het Frans” doet wonderen. De vragen naar details komen niet over als je niet begonnen bent met een beleefdheid. Ook al heb je de juiste termen gebruikt. Schrijven in niet-frans heeft vaak helemaal geen zin.
- Nederlanders in het algemeen hebben een bedenkelijke reputatie in Frankrijk (en elders) als brutaal, direct, nooit tevreden en ook in het afkraken van het produkt dat ze willen kopen. Een Fransman begrijpt niet dat je iets afkraakt dat je wilt hebben. “Loven en Bieden” in het Frans is een kunst, waarbij er heen en weer beargumenteerd wordt totdat er een deal bereikt wordt ( of niet) maar dat blijft een beleefd proces. Een Fransman vraagt bijvoorbeeld “Vous pouvez pas faire un petit effort” als hij een toegeving zoekt ook als de prijs ver uit elkaar ligt. Natuurlijk zijn er ook Fransen die wel meegaan in een “stevige onderhandeling” zoals wij gewend zijn, maar dat alleen “face to face” , dat heet in het Frans “devans la voiture” of “en face”, maar ook daarbij is beleefdheid de norm en moet je goed Frans beheersen om te krijgen wat je wilt.
- Fransen zijn chauvinisten. Ze willen iets soms niet zien verdwijnen naar het buitenland.. Nederlanders ( en vooral NL Citroen liefhebbers) hebben volgens hen Frankrijk “leeggekocht” ( of zelfs leeggeroofd).
“T’is maar een weet”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Hartelijk dank voor jullie adviezen. In elk geval goed om te weten dat ik niet de enige ben die dit ondervindt. Ik zal mijn Franse woordkeuze eens proberen te herzien en eens proberen of ik er kom met eerst alleen contact maken, en niet teveel kritische vragen.
Kunnen adverteerders trouwens aan een binnenkomend bericht zien dat het uit Nederland komt?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit me aan bij de woorden van SMGZ, met de kanttekening dat ik vaak niet eens kies voor de mail maar gelijk in de telefoon klim. Merk ik dat ze moeilijk doen over het feit dat ik een Hollander ben dan stuur ik een Frans vriendje of vriendinnetje. Dan lukt het bijna altijd om tot zaken te komen.
Maar, als je geen Frans spreekt of slecht Frans kunt schrijven begin je vaak wel met een 1-0 achterstand helaas…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Herkenning Ik heb nog niet écht vaak wat succesvol overlaten komen uit Frankrijk.
De keren dat het wel goed ging (goederen, danwel foto’s), heb ik daarbij hulp gehad van beter Frans sprekende/schrijvende mensen dan ik.
Het resultaat was die keren dan ook wel echt goed! (een keer 50 foto’s gehad van een mooie CX waar ik interesse in had, met alle detailfoto’s waar ik om gevraagd had).
Via ebay koop ik vaak in Frankrijk, dan nooit problemen met communicatie, gek genoeg.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Dank voor jullie ervaringen.
Wel apart dat het op eBay kennelijk minder een thema is, aangezien je daar sowieso aan iemands account kunt zien waar hij vandaan komt. Misschien dus handiger om op Le Bon Coin te bellen in plaats van mailen. Terwijl ik er zelf juist vanuit ging dat aan de telefoon eerder duidelijk wordt dat ik niet Frans ben.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
eBay is een internationaal platform, leboncoin een Frans…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij, als je er als verkoper op EBay een potje van maakt, dan ben je wel klaar…. iets verzieken op EBay en negatieve feedback krijgen daar zit een verkoper niet op te wachten. Op LBC maakt dat eigenlijk allemaal niets uit…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste