Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Och. Het goede nieuws is dat deze foto amper 500 meter van het grootste zonnepark van Nederland is gemaakt. Want dat doen we dan ook weer gewoon. Plek zat
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat ben jij lekker bezig man
Mooi om te zien: sch**t aan orgininaliteit, lekker knutselen en vooral: rijden. Helemaal goed. Fijne wagen he?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hou op, schei uit Dit is gewoon wel écht heel fijn sturen. Alleen moet je een auto die ergens tussen de 15 en 20 jaar stil gestaan heeft wel even leren vertrouwen. Ik word best wel eens moe van m’n eigen paranoia/sch**terigheid Nou ja, de remedie is om er gewoon mee te gaan rijden. Tot zover wordt ze er alleen maar beter van.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi plaatje! Schitterend die Groningse boerderijen!! Tempels zijn het! Red ze!!! (en stem dus geen VVD…)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Penny Lane schreef:de remedie is om er gewoon mee te gaan rijden. Tot zover wordt ze er alleen maar beter van.
Dat geldt toch voor elke auto?
Rust roest.
En er zijn momenten dat ik mijmer dat ik ook wel een DS wil hebben gehad (en een 2CV en een CX)
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:Alleen moet je een auto die ergens tussen de 15 en 20 jaar stil gestaan heeft wel even leren vertrouwen. Ik word best wel eens moe van m’n eigen paranoia/sch**terigheid
Hier heb ik nog eens over nagedacht, want eigenlijk is dat heel raar. Over een dikke maand zit ik 10 jaar op dit forum en ik ben hier terecht gekomen door die DH-26-38 die voor deze DS heel nobel als totaaldonor heeft gediend. Dat was ook tien jaar geleden al een knap uitgewoonde en flink krokante DSuper, waar in een lange zomer toch nog verscheidene 1000en kilometers mee gereden is zonder er over na te denken of dat eigenlijk wel kon (had ik dat wel gedaan, dan was die auto eind 2007 ook al opgeknepen). Nog sterker, het malle ding kreeg zelfs nog een keer gewoon APK!
Het grote verschil tussen toen en nu in het benaderen van de DS is, dat ik destijds gewoon helemaal niet wist hoe een DS of wat voor hydropneumaat dan ook hoorde te rijden of zich hoorde te gedragen. Dat was m’n eerste Citroën en m’n eerste hydropneumaat. Je kan er beroerder aan beginnen! Dat gammele, opgebruikte, korstige ding reed gewoon ontzettend fijn (want een gare, afgetrapte D-type kan heel goed veel aangenamer rijden dan een moderne wagen) en dus was ik er zo veel mogelijk mee op pad. Dat ze in tien minuten plat op d’r buik lag, op diverse plekken allerhande sapjes liet lopen, tussen dak en hoepel lekte als een vergiet en om de haverklap dankzij een verkeerd aangesloten Lumenition ontsteking het verkeer om haar heen stopte door een gesprongen zekering was allemaal gewoon niet zo belangrijk. Ik overschatte die DS eigenlijk schaamteloos.
Nou ben ik over de afgelopen 10 jaar echt geen hydropneumatiek-expert geworden, laat staan IDDS-expert, maar ik heb er dankzij dit forum wel een boel bij geleerd. Daardoor treedt een soort Dunning-Kruger effect in werking. Grof gesteld: hoe meer je over een onderwerp weet, hoe minder zeker je van je zaak bent.
Het netto effect daarvan is dat ik de DS nu dus onderschat. Er zijn zeker wel dingen die anders cq. beter zouden moeten, maar die auto redt zich nu al weer bijna 1000 kilometer prima en als ze wel gaat muiten heb je dat ook echt wel in de gaten. Gelukkig is dit dus ook een effect waar gewoon rijden met dat orgel inderdaad heel goed tegen helpt. Al was het maar zodat je op een gegeven moment zoveel ervaring hebt dat je elk piepje, kraakje, sisje, slurpje, druppeltje en hobbeltje kunt inschatten. Kortom: En Route!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Dat gammele, opgebruikte, korstige ding reed gewoon ontzettend fijn (want een gare, afgetrapte D-type kan heel goed veel aangenamer rijden dan een moderne wagen) en dus was ik er zo veel mogelijk mee op pad.
Ik durf de onthutsende hypothese zelfs aan dat een gare uitgeknepen voiture zelfs beter kan rijden dan een compleet volgens de regeles der kunst gerestaureerd exemplaar… Dat is het doemscenario waarmee ik tijdens het minitieuze restauratiewerk aan mijn ID Break serieus rekening houd. Of overdrijf ik nu en ben ik nu ook subject van het Dunning-Kruger-effect?
Prachtige verwijzing naar dit begrip trouwens! Ik kende het nog niet en zie ineens heel veel voorbeelden in mijn dagelijkse werksituatie
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn eigen ervaring, na 20 jaar ds, is dat een originele, goed onderhouden, auto in bijna alle gevallen beter, zoniet veel beter, rijdt dan een gerestaureerd exemplaar. En, zonder daarbij de betere hobbyist te veel voor de schenen te willen schoppen, dat komt vaak omdat de amateur net niet weet hoe een D’ in elkaar hoort te zitten, denkt het origineel te kunnen verbeteren of gewoon stomme fouten maakt…
Sorry….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor een gefundeerde mening hoef je je niet te verontschuldigen. Voor wat betreft de technische paragraaf deel ik je mening zonder meer, voor wat betreft het carrosseriegedeelte (conservering, afwerking) ben ik het niet met je eens en helpt het wel degelijk als een goed project met up to date kennis en liefde wordt opgebouwd.
Mijn idee is in elk geval dat als je een auto stript, deze weer zo veel mogelijk met dezelfde originele onderdelen zonder wijzigingen opbouwt (in mijn project het geval).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Qua plaatwerk en afwerking van dat plaatwerk heb je een punt. Met een kleine opmerking: niets is zo erg als een prachtige auto die verkeerd is opgebouwd of waarvan het chassis zo gerestaureerd is dat het afwijkt van hoe het er origineel uit hoort te zien. Verkeerd gelaste dorpels, te dikke versterkingsplaten, lasnaden op foute plaatsen, gebruik van verkeerde reparatiedelen enz enz enz… duik je onder zo’n auto waarvan de eigenaar zegt: sterker, beter dan origineel, springen de tranen je alsnog in de ogen…. hetzelfde geldt voor kit op de verkeerde zichtbare plaatsen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mee eens. Daarom heb ik dat allemaal niet gedaan. Mijn auto ziet er ongelast en origineel uit, heeft veel extra uren gekost maar vind ik belangrijk.Wat prettig is: een ‘74’er is af fabriek heel royaal gekit, vrijwel elke naad, muv in het motorcompartiment. Dus dat kon ik ook weer doen. Nu met een moderne polymeerkit hoewel ik niks negatiefs kan zeggen over de kit die het ruim 40 jaar heeft volgehouden! die polymeerkit mag dat eerst nog maar eens bewijzen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De spullen die citroen gebruikte waren van prima kwaliteit. De rubbers van Paulstra zijn van uitzonderlijk goede kwaliteit, de gebruikte materialen voor motor, bak en andere techniek eigenlijk ook. Het is de staalkwaliteit die te wensen over liet en de roestwering. Maar, een Ds is een uitzonderlijk goed gebouwde auto die gemaakt is voor het leven qua techniek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zeker! Ik heb 20 jaar klassieke Peugeots (vanaf de 04-serie) gereden en veel aan die dingen gesleuteld maar op het plaatwerk na vind ik een DS in alles beter in elkaar steken. Zeker, een Peugeot 404 of 504 is betrouwbaar, maar ja, technisch gezien zijn ze wel maximaal voor ‘no risk’ gegaan. En tegen dat licht bezien houdt het echt niet over t.o.v. een (latere) DS.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En wat doe je dan met je 205? Nou…
Dat is vrachtje twee. And counting… En dan nog sorteren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vis halen, in Volendam..?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste