Beste BX-liefhebbers en vooral dieselspecialisten,
Wederom lekt mijn BX diesel, maar nu vanaf de bovenkant van het blok.
Allereerst eens wat gegevens op chronologische volgorde:
- lekkage aan de dieselleidingen, ergens in januari/februari jl.
- nieuwe gebruikte dieselleidingen gemonteerd, eind februari. Daarbij is de handpomp van de dieselpomp gebruikt.
- gisteren is een nieuwe afsluitklep/elektrostop gemonteerd
- gisteren is de dynamoriem gespannen
Het huidige probleem is als volgt:
Bij koude motor druppelt er behoorlijk wat diesel vanaf de bovenkant van het motorblok, aan de kant van de distributie (bijrijderszijde dus). Lekte de BX gister nog diesel via de zweterige elektrostop, nu is de lekkage een stuk hoger. Het lijkt echt alsof de diesel van onder de plastieke distrikap komt stromen. Op deze foto is te zien dat de diesel over het blok stroomt, en niet ergens uit spuit o.i.d., dus ook niet over de dynamo heen. Daarna zoekt de diesel de weg naar het laagste punt van het blok, en druppelt daarom meestal van de onderkant van de carterpan, zie hier.
Voor de goede orde; het gaat om een BX 19 TZD uit 1991 met 449.750 km op de teller. De dieselpomp is een Lucas.
Nu is mijn vraag:
- Kan het zijn dat de goedkopere diesel van een witte pomp de makkelijkste uitweg zoekt, nadat de elektrostop is vervangen? De lekkage is immers van locatie veranderd.
- Kan het zijn dat een witte pomp überhaupt V-power kan hebben?
- Waar kan het precies uit lekken aan die bovenkant van de distributie?
- Wat kan de invloed zijn van het spannen van de dynamoriem op de spanning die er bovenaan de distributie ontstaat?
Ik ga in ieder geval over op het tanken van wat duurdere diesel bij normale merktankstations. Het kan best eens zo zijn dat, na ervaring van andere BX-dieselaars, de viscositeit van de diesel wel eens kan leiden tot lekkages en het weer verdwijnen daarvan.
Al uw tips zijn welkom.
PS: Wie zou er willen helpen om mijn subframe in een andere BX te hangen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Re: Help—> wederom diesellekkage
XBXG schreef:
- Kan het zijn dat de goedkopere diesel van een witte pomp de makkelijkste uitweg zoekt, nadat de elektrostop is vervangen? De lekkage is immers van locatie veranderd.
Het is verdacht dat je 2 lekkages zo vlak achter elkaar hebt. De diesel zoekt niet ineens de makkelijkste uitweg OMDAt de elektrostop is vervangen. Het is wel toevallig dat deze 2 lekkages vrijwel gelijktijdig optreden. Die elektroklep zweette en is ineens gaan lekken EN nu wer deze andere lekkage is wel verdacht: vandaar dat ik dus wel de brandstof verdenk. Het is al meerdere keren gebeurd bij mensen op BXNL dat de pomp na het tanken van v-power ineens begon te lekken: maar ook bij witte pompen weet je nooit precies wat ze erin gooien.
Oja, het meest opmerkelijke vergeet ik nog te vertellen…. ops:
De lekkage streedt alleen op bij een koude start.
Zodra de motor warm is, is de lekkage ook weg…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
raar, diesel is juist (zoals elke vloeistof) stropiger(niet veel uiteraard) als ie koud is en vloeiender als ie warm is.
Misschien door uitzetting van materiaal dat de afdichting terug tot stand komt??
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Citroenbx schreef:raar, diesel is juist (zoals elke vloeistof) stropiger(niet veel uiteraard) als ie koud is en vloeiender als ie warm is.
Misschien door uitzetting van materiaal dat de afdichting terug tot stand komt??
Juist door stroperigheid kan de plaatselijke druk juist hoger zijn dan oorspronkelijk bedoeld. Honing door een rietje blazen gaat ook veel moeilijker dan koffiemelk.
Wouter, tank eens 5% benzine bij je diesel en kijk wat ie dan doet? (Natte vingerwerk, mixen van die brandstoffen gebeurt wel vaker, weet alleen het fijne er niet van)
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Het deed pijn aan mijn ogen toen ik las dat er V-power getankt wordt. Wat er precies aan die brandstof mankeerd weet ik niet, wel weet ik dat ik niemand ken met een BX / C15 diesel met goede ervaringen. Alle klachten leken hierop. Net alsof die V-power een lagere viscositeit heeft en zich anders gedraagd als hij warm wordt. Het is mij allemaal net iets te syntetisch.
Gewoon lekker normale diesel erin mikken, en mocht je het goedje dikker willen hebben, gooi er dan 30% zonnebloemolie van een bekende Duitse supermarktfirma doorheen .
Verder: Is het niet een retourleidinkje die stout is??
Test
Thijsvandebles schreef:Het deed pijn aan mijn ogen toen ik las dat er V-power getankt wordt. Wat er precies aan die brandstof mankeerd weet ik niet, wel weet ik dat ik niemand ken met een BX / C15 diesel met goede ervaringen. Alle klachten leken hierop. Net alsof die V-power een lagere viscositeit heeft en zich anders gedraagd als hij warm wordt. Het is mij allemaal net iets te syntetisch.
Gewoon lekker normale diesel erin mikken, en mocht je het goedje dikker willen hebben, gooi er dan 30% zonnebloemolie van een bekende Duitse supermarktfirma doorheen .Verder: Is het niet een retourleidinkje die stout is??
Thijs, ff lezen Er wordt nergens gesteld DAT er V-power is getankt door Wouter. Hij heeft bij een witte pomp getankt. Daar weet je nooit wat je krijgt. Dit plus het feit dat we al wel regelmatig hebben gezien dat oudere pompjes gaan lekken op v-power diesel geeft te denken met dit syndroom. Wat heeft er in die witte pomp gezeten?
Maar Wouter, zoals op BXNL naar voren kan, kijk ook eens bij de koude start of het niet uit die verstuiverretourslangetjes komt, want de lekkage kwam wel heel hoog op het blok weg.
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
ik zou zelf ook eerst retourslangetjes controleren, of aangezien je kmstand gewoon vv, dat zijn de kosten niet.
maar aangezien je opmerking dat het bij warme motor weggaat of verminderd, zou ik eens goed controleren of er geen vertuiver lekt of los zit.
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Het deed pijn aan mijn ogen toen ik las dat er V-power getankt wordt. Wat er precies aan die brandstof mankeerd weet ik niet, wel weet ik dat ik niemand ken met een BX / C15 diesel met goede ervaringen. Alle klachten leken hierop. Net alsof die V-power een lagere viscositeit heeft en zich anders gedraagd als hij warm wordt. Het is mij allemaal net iets te syntetisch.
Gewoon lekker normale diesel erin mikken, en mocht je het goedje dikker willen hebben, gooi er dan 30% zonnebloemolie van een bekende Duitse supermarktfirma doorheen .Verder: Is het niet een retourleidinkje die stout is??
Thijs, ff lezen Er wordt nergens gesteld DAT er V-power is getankt door Wouter. Hij heeft bij een witte pomp getankt. Daar weet je nooit wat je krijgt. Dit plus het feit dat we al wel regelmatig hebben gezien dat oudere pompjes gaan lekken op v-power diesel geeft te denken met dit syndroom. Wat heeft er in die witte pomp gezeten?
Maar Wouter, zoals op BXNL naar voren kan, kijk ook eens bij de koude start of het niet uit die verstuiverretourslangetjes komt, want de lekkage kwam wel heel hoog op het blok weg.
Ja ben nu weer helemaal wakker: Ik denk niet dat er bij de witte pomp zomaar v-power doorheen zit. Die rommel kost bij de Hell €0,05 meer aan de pomp, dus die gaan ze echt niet voor ‘gewone’ dieselprijzen aan de witte pomp weggeven.
Is het niet de keerring van de centrale as aan distributiezijde? Aangezien de diesel aan de bovenkant weglekte.
Test
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Thijsvandebles schreef:mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Het deed pijn aan mijn ogen toen ik las dat er V-power getankt wordt. Wat er precies aan die brandstof mankeerd weet ik niet, wel weet ik dat ik niemand ken met een BX / C15 diesel met goede ervaringen. Alle klachten leken hierop. Net alsof die V-power een lagere viscositeit heeft en zich anders gedraagd als hij warm wordt. Het is mij allemaal net iets te syntetisch.
Gewoon lekker normale diesel erin mikken, en mocht je het goedje dikker willen hebben, gooi er dan 30% zonnebloemolie van een bekende Duitse supermarktfirma doorheen .Verder: Is het niet een retourleidinkje die stout is??
Thijs, ff lezen Er wordt nergens gesteld DAT er V-power is getankt door Wouter. Hij heeft bij een witte pomp getankt. Daar weet je nooit wat je krijgt. Dit plus het feit dat we al wel regelmatig hebben gezien dat oudere pompjes gaan lekken op v-power diesel geeft te denken met dit syndroom. Wat heeft er in die witte pomp gezeten?
Maar Wouter, zoals op BXNL naar voren kan, kijk ook eens bij de koude start of het niet uit die verstuiverretourslangetjes komt, want de lekkage kwam wel heel hoog op het blok weg.
Ja ben nu weer helemaal wakker: Ik denk niet dat er bij de witte pomp zomaar v-power doorheen zit. Die rommel kost bij de Hell €0,05 meer aan de pomp, dus die gaan ze echt niet voor ‘gewone’ dieselprijzen aan de witte pomp weggeven.
100% gelijk, V-power zullen ze echt er niet indraaien
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Thijsvandebles schreef:Ja ben nu weer helemaal wakker: Ik denk niet dat er bij de witte pomp zomaar v-power doorheen zit. Die rommel kost bij de Hell €0,05 meer aan de pomp, dus die gaan ze echt niet voor ‘gewone’ dieselprijzen aan de witte pomp weggeven.
Is het niet de keerring van de centrale as aan distributiezijde? Aangezien de diesel aan de bovenkant weglekte.
Ja, kan goed dat ie op die keerring lekt. of een verstuiverretour die pist met koude motor. Maar dat zou je moeten kunnen zien. Als je niet kan zien waar het vandaan komt is het wslk die keerring van de pompas.
Wat betreft v-power. V-power batches die misschien niet aan de kwaliteitscontrole hebben voldaan. Bij de witte pompen kunnen ze mooi van dat soort rommel afkomen.
Overigens vorig jaar precies hetzelfde gehad. Maar toen kwam de diesel uit de distributiekappen aan de onderkant van de motor: het lekte toen ook op de pompas. Ik had toen net mijn diesel bij een Tango getankt.
Ik heb de pomp toen laten repareren bij een dieselspecialist
Zaterdag toch algemene ledenvergadering van de BX Club? Maken we daar gelijk een technische mini-meeting van .
@Wouter: Kun je zien of het ergens bij de retourslangetjes wegkomt? Is zowiezo nooit weg om die eens te vervangen….
Tja, keerring op de pompas wordt al ietsje meer werk. Maar is nog altijd goed te doen. Iemand ervaring met de keerring zelf vervangen? Of is dit specialistenwerk…Een pompje eruit en er weer in is het werk niet.
Test
Thijsvandebles schreef:Zaterdag toch algemene ledenvergadering van de BX Club? Maken we daar gelijk een technische mini-meeting van .
@Wouter: Kun je zien of het ergens bij de retourslangetjes wegkomt? Is zowiezo nooit weg om die eens te vervangen….
Tja, keerring op de pompas wordt al ietsje meer werk. Maar is nog altijd goed te doen. Iemand ervaring met de keerring zelf vervangen? Of is dit specialistenwerk…Een pompje eruit en er weer in is het werk niet.
De keerring was ook niet zichtbaar van buitenaf (dat had ik uiteraard wel gecheckt). Bij de Bosch pomp zit de keerring in de pomp en moet dus de hele pomp uit elkaar om de keerring te vervangen. En dat is wel specialistenwerk. Ik heb mij er in elk geval niet aan gewaagd. Kostte 340 EUR. Bij lucas weet ik niet of de keerring van buitenaf is te vervangen, kan wel even kijken vanavond: Ik heb nog ene Lucas pompje liggen.
Wel heb ik de pomp eraf gehaald en na reparatie weer teruggemonteerd. Dat laatste is ook al wel iets voor de gevorderde doe het zelvert.
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Zaterdag toch algemene ledenvergadering van de BX Club? Maken we daar gelijk een technische mini-meeting van .
@Wouter: Kun je zien of het ergens bij de retourslangetjes wegkomt? Is zowiezo nooit weg om die eens te vervangen….
Tja, keerring op de pompas wordt al ietsje meer werk. Maar is nog altijd goed te doen. Iemand ervaring met de keerring zelf vervangen? Of is dit specialistenwerk…Een pompje eruit en er weer in is het werk niet.
De keerring was ook niet zichtbaar van buitenaf (dat had ik uiteraard wel gecheckt). Bij de Bosch pomp zit de keerring in de pomp en moet dus de hele pomp uit elkaar om de keerring te vervangen. En dat is wel specialistenwerk. Ik heb mij er in elk geval niet aan gewaagd. Kostte 340 EUR. Bij lucas weet ik niet of de keerring van buitenaf is te vervangen, kan wel even kijken vanavond: Ik heb nog ene Lucas pompje liggen.
Wel heb ik de pomp eraf gehaald en na reparatie weer teruggemonteerd. Dat laatste is ook al wel iets voor de gevorderde doe het zelvert.
Maar dat zijn wij toch? Het mooie is dat de D-riem er niet af hoeft. Gewoon goed blokkeren dat tandwiel, gaat er niks mis. Wel even markeren met type-ex natuurlijk. Tuurlijk moet je weten wat je doet, en het is wel even werk, maar al met al zeker geen onoverkomelijke klus…
Test
Ik denk trouwens dat een Lucas pomp zelfde laken een pak is wat betreft de keerring. Heb ook wel eens zo’n pompje in de klauwen gehad, en het viel me niet op dat de keerring van buiten af vervangbaar was…..
Dat vindt ik toch wel het enigste grote nadeel van een diesel, dat die pomp stuk kan. Heb het zelf gelukkig nog nooit gehad, maar vrees er wel eens voor. Maar ach, als ik lees wat sommigen te stellen hebben met hun OTTO-motoren, dan voel ik me weer wat beter (sorry)
Test
Thijsvandebles schreef:
Dat vindt ik toch wel het enigste grote nadeel van een diesel, dat die pomp stuk kan. Heb het zelf gelukkig nog nooit gehad, maar vrees er wel eens voor. Maar ach, als ik lees wat sommigen te stellen hebben met hun OTTO-motoren, dan voel ik me weer wat beter (sorry)
SJa, een inspuitpomp vervangt in feite EN de onsteking EN de brandstofvoorziening door 1 apparaat. Het is een ingewikkeld ding natuurrlijk en duur: maar vergis je niet. Een carburateurrevisie is ook niet erg goedkoop :S