In overleg met de -zeer ervaren- spuiter wordt de opbouw als volgt: daklaat -> laag epoxyprimer -> laag bodyschutz -> nog een laag epoxyprimer omdat deze niet met lijm reageert.
De vinyl hemelbekleding die ik bij CitroClassique heb gekocht is anders dan het schuimige spul van vroeger een motief (heel dun) op een geweefde kunstvezel (scheurbestendig). De onderzijde is ruw en bevat ‘bobbeltjes’. Dit geeft m.i. al een ideale basis om te verlijmen. Ik wil niet klooeien met de te dikke Bison Tix. Daarbij is die niet goed tegen hoge temperaturen bestand. Na lang lezen en een gestorneerde bestelling van 3M 8051 (prof lijm) die ineens niet meer geleverd kon worden ben ik gaan nadenken en overwegen kwam ik ineens op een idee: ik heb vorig jaar een carport gebouwd en daarop een EPDM-dak aangebracht. Aan lijm tbv EPDM op de meest uiteenlopende ondergronden is veel geschreven. Die lijm moet aan zeer hoge eisen voldoen: EPDM rekt en strekt sterk oiv warmte. Wordt zeer warm (zwart) in de zon. En moet aan hoge temperatuurwisselingen voldoen. En dus op allerlei oppervlakken en materialen lijmen. Plus snel en makkelijk over een groot oppervlak te verdelen zijn.
Stuk voor stuk eisen die je ook stelt aan lijm waarmee je je hemel aan je dak op hangt. Ik heb van het 4 liter blik (Bosscover, Mawupex) dat ik daarvoor had gekocht (en een aanzienlijk deel vd kosten vd carport betroffen…) nog een liter over. Hiermee ga ik de komende tijd een paar testen doen. Ik heb er alle vertrouwen in. Dat spul is heel mooi vloeibaar en laat zich daardoor heel snel en makkelijk verkwasten of rollen.
Wat je schrijft over die schuimlaag begrijp ik niet goed.Ik wil juist geen schuim in mn hemel hebben hangen. Die is meestal de veroorzaker van alle ellende. In mn andere breakhangt zo’n pallas schuimhemel. Stof op schuim. Ziet er leuk uit maar hoort niet op een break en die laag schuim… die laat zich moeilijk verlijmen (want poreus materiaal) en zal op den duur verkruimelen. Waar geen lijm tegen opgewassen is.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Besef wel dat vooral bij een break het dak een groot oppervlak is dat veel invloed heeft op de absorptie van geluid. Juist met een dikke schuimachtige bekleding word het stiller in de auto….
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ja, dat zou echter door de bodyschutz aanzienlijk gedempt moeten worden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Is er niet bekend hoe Citroclassique dit aanbrengt?
In een eerdere foto zag ik dat je de achter draagarmen in het grijs had en zou je vragen of deze niet groen zouden moeten maar in een later foto zijn ze inderdaad mooi groen. Bij een Berline zijn ze in ieder geval groen maar wist niet of dit bij een break ook het geval is.
Mooi om te zien hoe professioneel alles wordt aangepakt.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb een jaar of wat geleden nog een hemel gelijmd.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228853/#1915726
Met Saba spray in een oude verfspuit 1.5 ging dat prima.
Ad groene draagarmen: volgens Citroclassique verschilt dat per bouwjaar. De mijne horen in elk geval groen, zoals je ziet. Grijs was grondverf, zoals er in de toelichting bij stond .
Saba spray gebruikt Citroclassique. Is echter voor mij een no go want niet in kleinere hoeveelheid dan 6 liter verkrijgbaar. Daarbij: ik durf er wat onder te verwedden dat de groene vloeibare Bosscover dezelfde chemische samenstelling heeft. Via Saba kwam ik daarbij.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Afgelopen week met ‘operatie Zebra’ bezig geweest. De plaatjes zeggen voldoende.
Dit geeft een belangrijk stuk geluiddemping. Deze ‘74’er break was er af fabriek royaal mee uitgerust. Vooral de bodem onder de inzittenden voorin. Ik leg alleen stroken op de verhoogde uitsparingen, ik wil geen (condens)vochtophoping in de lagere uitsparingen onder het bitumen krijgen. Al met al gaan er toch aardig wat vierkante metertjes in, maar het effect is groot. Van lege pedaalemmer naar een sonore plonk zonder nagalm. Het (onder)tapijt zal de rest moeten doen. De stroken op de dorpels zijn er niet zozeer voor de demping maar ter opvuling van het hoogteverschil tussen de plaatdelen. Af fabriek is dat met strookjes isolatiedeken. Maar dat absorbeert vocht.
Komende week aan de gang met het inlijmen van binnenbekleding. Daarna holle ruimte behandeling. In overleg met Richard (CitroClassique) waarschijnlijk toch Dinitrol omdat MS Fett zo ontzettend bewerkelijk is in de verwerking.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat ziet er prachtig uit!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Fraai hoor! Ik ben onder de indruk!
Beter dan nieuw!
En wat betreft Dinitrol:
Na ongeveer 30 jaar wordt het toch wat harder heb ik gemerkt.
Tijd voor een herbehandeling…
Oei, na 30 jaar al??
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Heel aangenaam om naar te kijken.
Vandaag met de dorpelbekleding aan de gang geweest. De RVS lijsten weer strak gemaakt en gepoetst, voor en na:
Gemonteerd met RVS parkers en nieuwe rubbers (doet wel even pijn om de boormachine in je net nieuw gelaste koetswerk te zetten…):
Even met de dorpelbekleding op ‘proef’. Dat toont wel weer heel lekker! Ik wil dit plakwerk eerst gedaan hebben voordat ik met Dinitrol aan de gang ga.
De professioneel lijm waarmee ik werk:
En bij mijn lokale tapijtboer vanmiddag 2 geweldige producten ingeslagen: 2 soorten ondertapijt. Die dunnere soepele met alu coating heeft een zeer hoog soortgelijk egwiocht: hij is maar 3,5 mm dik, zeer soepel, maar weegt 2,6 kg/m2! Dat moeten we hebben! dempt -10 dB en weert warmte en is brandvertragend. Deze ga ik ook in het dashbaord verwerken en op het schutbord ipv bitumen met paardedeken, want dat laatste is zeer brandgevoelig bij kortsluitingen in je dashboard.
Deze dus:
Onderzijde:
Die dikkere komt nog extra onder de stoeltunnel. Die heeft dan aan de onderzijde AluGlass (1 cm glasfiber met alucoating, wordt in de racerij gebruikt), dan plaatstaal, dan bitumen ter ontdreuning, dan dat alu ondertapijt en dan die rode, daarna de bekleding (die ook een foamlaag heeft). Als m’n uitlaat dan niet goed gedempt is…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Mooi werk, is het van Dynamat? Daar hoor ik goeie verhalen over.
Eigenlijk wordt ie veel te mooi…
Een break is wel een werkpaard hè!
@Martijn: dit is van Duralay, Timbermate Excel.
@H@ns: tja, helemaal gelijk, nou ja, dit wordt een luxe vakantie-paard… Het was een keuze. Mede ingegeven door het feit dat deze break niet meer compleet was, d.w.z.: het originele plaatwerk was geheel vergaan, en de binnenbekleding ontbrak. Ik moest dus sowieso veel vernieuwen. NOSbekleding is quasi introuvable, zeker voor een break. Dus dan maar nieuw. Voordeel: alles lekker ruim uitgesneden zodat je bij het bekleden niet overal met stukken zit waar je eigenlijk net te kort komt (had ik met mijn andere break).
Aangezien het geheel toch van enige waarde begint te worden heb ik de zaak ihkv brandrisico maar laten taxeren. Taxateur uit de Citroenscene met heel veel kennis en (eigen sleutel)ervaring met Citroen.
Hij was erg onder de indruk van mijn chassis, werd ie wel blij van. Leuk dat ie werd beoordeeld door iemand die er echt verstand van heeft. Daar heb ik liever een compliment van dan van een toevallige voorbijganger.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection