Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je begint met alleen de meter op de uitgaande uitgang van de regelaar. Starten. De druk loopt op tot de afslagdruk: 170 bar. Als de regelaar goed is blijft de druk nu oneindig staan. Zoniet, dan interne lekkage in de regelaar.
Dan monteer je de manometer met een Tstuk in de leiding die het systeem voedt. Zelfde verhaal maar nu zie je de druk afnemen door de verbruikers.
tot de inslag druk die op 140 bar moet liggen.
Slechte regelaars slaan in en af bij veel lagere drukken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
1) Vandaag nog een uurtje besteed aan het verder demonteren van de debietregelaar. De filtertjes (zie het plaatje in bericht 40) krijg je er met een inbus 6 gemakkelijk uit, maar de behuizing van het groen gekleurde filtertje niet. Heb ik hem vervormd (zie #58)? Wel laat hij zich gemakkelijk ronddraaien, maar in de lengterichting zit er geen beweging in.
Die “ranzigheid” waar Prutsy het over heeft valt ontzettend mee: er kwam nauwelijks vuiligheid uit. Het lijkt me dat als je je systeem goed schoonhoudt je zo’n regelaar eigenlijk nooit hoeft te demonteren. Wel bleek een van de filtertjes half vergaan (maar dan wel weer heel netjes, zie detailfoto). De filtertjes gewoon weglaten kan vermoedelijk ook.
2) (Op de rand van off-topic misschien.) Vandaag ook, Bogaard in #37 indachtig, een manometer 0-250 bar besteld. Een aansluiting maken op een stuk HD-leiding van Citroën zal misschien nog lastig zijn. Wat mij opvalt, is dat vrijwel al die meters een schaalverdeling 1-10 hebben. Onhandig, want nu moet je omrekenen: als ik ervan uitga dat de 10 250 bar betekent, is de 1 dus 25 bar. Geeft de meter, geschat, 7,3 aan, dan krijg je dus 7 x 25 + 0,3 x 25 = 183 bar. Als ik mijn meter uitleen zonder er iets bij te zeggen (of een, hopelijk bijgeleverde, tabel mee te geven) heeft die persoon er niets aan, want de cijfers op de schaal “betekenen” niets. Waarom geen stappen in bar (en eventueel ook in psi) aangebracht, zoals op die van Bogaard?!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als ik google op ‘Manometers 250 bar’ - afbeeldingen, dan zie ik voornamelijk een bar schaalverdeling:
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. Zijn gewoon te koop. Aansluiten kan met een “lassok” Daar heb ik een citroen verbind buisje aan gelast. Wat ook kan is in het messing een citroen aansluiting tappen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wel, dan heb ik niet goed genoeg gezocht. Intussen heb ik wel de onderstaande manometer aangeschaft; ik neem aan dat er een tabel bij zit, en anders moeten we ons rekenvermogen maar oefenen:
Daarnet nog even mijn humeur verpest met het verder demonteren van de debietregelaar. Met veel moeite heb ik de filterbehuizing + ringetje eruit gekregen (rood) en hij is niet vervormd. De kleine plunjer met toebehoren (zou in het groene kader moeten liggen) lukt helaas niet.
In Olving vond ik overigens een tip om de minimumdruk (inslagdruk) van de drukregelaar te meten zonder dat een T-stuk nodig is. Nadat je de maximumdruk op de regelaar hebt gemeten en deze is afgeslagen, kun je de manometer gewoon op de uitgang van de drukregelaar laten zitten en dan de ontlastschroef een beetje opendraaien. Hierdoor zal de druk in het systeem afnemen, net alsof je gebruikers hebt. Na verloop van tijd gaat de regelaar weer open en dan heb je je minimumdruk. (Correct me if I’m wrong.)
Ho, ik bedenk nu pas dat je (geloof ik) niet naar een commerciële site mag linken. Wel, dan moet een moderator de link maar weghalen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij worden die meters in behoorlijk wat ranges verkocht, dus grote kans dat je straks eentje binnenkrijgt met een bereik van 0-250, ook zo aangegeven op het wijzerblad, maar dat er een algemeen plaatje bij staat op the interwebs.
Overigens zeer cool dat je die regelaar uit elkaar haalt.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Rougefurio schreef:W
In Olving vond ik overigens een tip om de minimumdruk (inslagdruk) van de drukregelaar te meten zonder dat een T-stuk nodig is. Nadat je de maximumdruk op de regelaar hebt gemeten en deze is afgeslagen, kun je de manometer gewoon op de uitgang van de drukregelaar laten zitten en dan de ontlastschroef een beetje opendraaien. Hierdoor zal de druk in het systeem afnemen, net alsof je gebruikers hebt. Na verloop van tijd gaat de regelaar weer open en dan heb je je minimumdruk. (Correct me if I’m wrong.)
Yep. correct.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik krijg de debietregelaar (ventielenblok) verder niet uit elkaar, ook niet met geweld. (In het groene kader zou de tweede plunjer moeten liggen.) Ik geef het op, te meer daar revisiesetjes toch niet meer te krijgen zijn. Wie er nog wel brood in ziet, mag hem (gedemonteerd) gratis komen ophalen, of anders alleen verzendkosten betalen. Hopelijk levert het meten met de manometer nog wel een bruikbaar resultaat op; het maken van de aansluitingen daarop heb ik echter uitbesteed, dus ik weet niet wanneer ik druk kan gaan meten.
Aanvulling: Als ik er even van uitga dat de pomp bij stationair niet op kan tegen de zeer stevige retour van de stuurbekrachtiging, zou het dan een goed idee zijn die retour letterlijk een beetje af te knijpen, zodat de drukregelaar afslaat, of is dat vragen om gesprongen verbindingen of slangen?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als die retourstroom zo groot is denk ik dat de stuurbekrachtiging teveel interne lekkage heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Eerder schreef ik:
Vandaag [...] de retour van de stuurservo getest: slang bij het vat afgekoppeld, verlengd met een losse slang en deze in een fles gehangen. Kom je niet aan het stuur, dan is de retour groot: ik schat een liter per 25 seconden. Draai je aan het stuur, dan wordt de straal iets minder krachtig en ga je door tot het einde en houd je het stuur in die positie vast, dan krijg je nog maar een heel klein straaltje. Dit betekent dat het stuurhuis goed functioneert! (Als het helemaal nieuw of gereviseerd zou zijn, zou je misschien in de uiterste stand alleen maar wat druppels krijgen, maar dit stuurhuis lijkt in ieder geval niet de oorzaak van het probleem.)
Dit lijkt mij nog steeds te kloppen. De pomp draait immers altijd en moet zijn vloeistof kwijt. De retour ervan komt deels via de debietregelaar en voor een groter deel via het stuurhuis. Als je zoals gezegd aan het stuur draait, neemt de retour af; houd je het in de uiterste stand vast, dan komt er nog maar heel weinig LHM terug. Dit betekent m.i. dat het stuurhuis goed is.
Waar ik graag een antwoord op zou hebben is de vraag of ik de retour(en) van het stuurhuis en de debietregelaar een beetje zou mogen afknijpen, om zo de drukregelaar ook bij stationair en een stilstaand stuur te laten dichtgaan.
Op die laatste vraag heb ik inmiddels, van mijn garagist, antwoord gekregen: “NEE!” De retour afknijpen leidt onmiddellijk tot externe lekkage. Ik kreeg nog wel de tip eens naar de lekslangen van de veerpoten te kijken; ze mogen een beetje druppelen, maar als er een constante stroom uit komt is de veerpoot kapot.
Voilà, de aansluitingen voor de manometer zijn klaar. De dunne leiding kun je bijvoorbeeld op de uitgang van de debietregelaar zetten (of als je die niet hebt, op de drukregelaar), de dikke rechtstreeks op de pomp.
Vraagje: klopt het dat ik bij een meting eerst alle lucht moet laten ontsnappen, en zo ja, hoe krijg ik de lucht eruit die voorbij de aansluiting, dus in de manometer zelf zit?
PS: niemand belangstelling voor een grotendeels gedemonteerde debietregelaar? (Zie bericht 70.) Gratis ophalen!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Mooi werk. Volgens mij hoeft de lucht er niet uit. Het is een gesloten systeem, dus druk = druk, ongeacht het medium.