Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
juist.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En mocht je de meetleiding wel willen ontluchten, in de installatietechniek heb je manometerkranen.
Die hebben een ontluchtingsstand, zijn kogelkraantjes met een T-boring.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als ik even nadenk: na werken aan de hydrauliek moeten de remleidingen vaak ontlucht worden, omdat de remmen met lucht in de leidingen minder goed werken. Als druk druk zou zijn, ongeacht het medium, zoals Vermond schrijft, zou ontluchten niet nodig zijn, omdat de remmen toch wel zouden functioneren. De noodzaak (?) van ontluchten heeft er waarschijnlijk mee te maken dat gassen zich wel laten samenpersen en vloeistoffen niet. Met andere woorden: als ik (de toevoerleiding van) mijn manometer niet ontlucht, krijg ik toch niet het juiste (namelijk een te laag) meetresultaat? Is er een natuurkundige in de zaal?!
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ondanks de lucht in de meetleiding meet je wel de juiste druk, alleen heel even vertraagd.
De lucht wordt namelijk eerst samengeperst tot een gelijke druk met de vloeistof en verkleint hierbij aanzienlijk in volume (wet van Boyle & Gay-Lussac).
Remleidingen moet je inderdaad goed ontluchten, want daar wil je het vertragingseffect absoluut niet hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Aha, weer wat geleerd! Dank je!
Even een update:
Nog niet toegekomen aan meten met de manometer, maar vandaag wel een paar andere zaken geconstateerd:
1. Als ik bij draaiende motor en de auto gewoon op de grond (dus niet op bokken) de lekslangetjes bij de linker en rechter voorpoot losmaak, krijg ik rechts alleen een paar druppeltjes en links zelfs niets. Dit betekent dat de veerpoten zo goed als in orde zijn en niet, door een sterke retour, er (mede) de oorzaak van zijn dat de pomp het niet aankan.
2. Maar… als ik de auto met de bediening van de hoogteregeling helemaal laat wegzakken en hem daarna in een hogere stand zet, komt, bij stationair (900 tpm), alleen de achterkant omhoog. Voor doet niets en het stoplampje brandt dan ook. Er zijn twee manieren die helpen: aan het stuur draaien, waardoor de retour van het stuurhuis vermindert (zie bericht 59) of gewoon wat gas geven. De voorkant komt dan redelijk snel en soepel en met niet te veel gekraak omhoog. (Ga ik niet verder dan de rijstand, dan heb ik zelfs helemaal geen gekraak.)
Dit duidt erop dat er bij stationair onvoldoende power is om de relatief zware voorkant omhoog te krijgen. Binnenkort maar eens meten.
Dit is wat ik maximaal uit de drukregelaar krijg (de dunne leiding naar de vering etc.): 160 bar, met een uitschieter naar 165. Dat laatste doet zich alleen voor op het moment dat de regelaar afslaat en ik nog wat gas bijgeef. Onmiddellijk daarna zakt hij naar 160 en daar blijft hij dan een tijdje, gas geven of niet. Merkwaardig genoeg slaat de regelaar alweer in bij 157 à 158, maar blijft dan (bij stationair) openstaan; zonder gas bijgeven bereikt hij de 160 niet meer.
Een leuk experiment, maar nu weet ik eigenlijk nog niks: ligt het aan de pomp, de drukregelaar of de debietregelaar dat het systeem niet optimaal functioneert?
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De HD regelaar mag pas bij 140 bar afslaan en moet eigenlijk tot 175 oplopen. Ik zou die eens reviseren of vervangen door een revisie modelletje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je bedoelt inslaan (open gaan) bij 140? Deze regelaar is trouwens al een andere en ik weet niet of er nog een revisieset voor is. Vergeet ook niet dat de debietregelaar die ertussen zit sinds de stuurbekrachtiging is ingebouwd de zaak gecompliceerder maakt. De input voor de drukregelaar komt niet rechtstreeks van de pomp, maar van de debietregelaar (die ook vervangen is).
Inslagdruk 145 +/- 5 bar, uitslagdruk 170 +/- 5 bar
Zou dus ook nog net binnen de tolerantie kunnen liggen als er ook nog een kleine afwijking in de meter zit…
@ Hans: Het is goed dat er optimistische mensen zijn! Maar… het verschil tussen opengaan (157 bar) en dichtgaan (160 of iets meer) is veel te klein, en bovendien: de regelaar blijft bij stationair maar openstaan en met de auto op z’n buik is het systeem (ook weer bij stationair) nauwelijks in staat de voorkant omhoog te krijgen. (Gisteren lukte het wel, maar vooral in het begin heeft hij héél veel moeite.)
Er is dus wel degelijk iets niet zoals het hoort. Daarom ga ik eens kijken wat ik met het advies van bogaard kan doen, want ik heb een drukregelaar voor een BX met stuurbekrachtiging op de plank liggen. Ik hoop alleen dat het niet zo’n sof wordt als de demontage van de debietregelaar…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Top! Kan ik weer mee uit de voeten!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rougefurio schreef:Als ik even nadenk: na werken aan de hydrauliek moeten de remleidingen vaak ontlucht worden, omdat de remmen met lucht in de leidingen minder goed werken. Als druk druk zou zijn, ongeacht het medium, zoals Vermond schrijft, zou ontluchten niet nodig zijn, omdat de remmen toch wel zouden functioneren. De noodzaak (?) van ontluchten heeft er waarschijnlijk mee te maken dat gassen zich wel laten samenpersen en vloeistoffen niet. Met andere woorden: als ik (de toevoerleiding van) mijn manometer niet ontlucht, krijg ik toch niet het juiste (namelijk een te laag) meetresultaat? Is er een natuurkundige in de zaal?!
Ja, die is er. De HP citroens remmen met wat lucht net zo goed. Alleen duurt het even voordat de lucht samengeperst is waardoor de remmen vertraagd aangrijpen.
Ben je er al uit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Rougefurio schreef:Als ik even nadenk: na werken aan de hydrauliek moeten de remleidingen vaak ontlucht worden, omdat de remmen met lucht in de leidingen minder goed werken. Als druk druk zou zijn, ongeacht het medium, zoals Vermond schrijft, zou ontluchten niet nodig zijn, omdat de remmen toch wel zouden functioneren. De noodzaak (?) van ontluchten heeft er waarschijnlijk mee te maken dat gassen zich wel laten samenpersen en vloeistoffen niet. Met andere woorden: als ik (de toevoerleiding van) mijn manometer niet ontlucht, krijg ik toch niet het juiste (namelijk een te laag) meetresultaat? Is er een natuurkundige in de zaal?!
Wanneer toevoer een constante stroom is kom je vanzelf wel op de gewenste druk, alleen duurt het wat langer. Wanneer er maar één keer een druktoevoer is, dan zal de druk in een leiding waar een luchtbel in zit lager zijn dan dezelfde leiding zonder luchtbel.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk