Na stilstand van 1 dag of langer vertoont mijn DSpecial startproblemen.
De startmotor draait vlot rond, maar de motor slaat niet aan. Een pufje (of 2-3) benzine in de carburateur is voldoende om de motor wel te laten starten.
De startmotor, contactpuntjes, bougies en bougiekabels zijn nieuw.
Als de motor eerder op de dag al gelopen heeft doet het probleem zich niet voor.
Het probleem is hopelijk verholpen met een 123-ontsteking. Hier zal ik even voor moeten sparen, maar ik wil in de tussentijd toch kunnen rijden.
Als alternatief voor benzine in de carburateur spuiten (beetje omslachtig en niet de veiligste methode) wil ik een startspray voor in het luchtfilterhuis proberen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja welke ervaringen met welke merken spray?
Of heeft iemand misschien andere tips?
Alvast bedankt!
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)
ligt denk ik niet aan de ontsteking maar aan de benzinetoevoer.
Anders zou ie ook niet aanslaan met een scheutje benzine…
123 ontsteking is prima, maar niet om dit probleem op te lossen schat ik zo in.
Dat was ook mijn eerste idee.
Later heb ik gemerkt dat bij de eerste startpoging de motor soort van half een beetje stottert (paar seconden), maar dat dat net niet genoeg is om goed te starten. Vandaar dat slechte ontsteking in me opkwam…
Als het probleem de brandstoftoevoer is moet ik wel baat hebben bij een starthulp spray, toch?
Of is er een manier om met de hand de brandstofpomp even te bedienen voor ik probeer te starten?
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)



Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017
- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
brandstofpomp zal het membraam aan vervanging toe zijn
zo dat die leegloopt








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Snelle test/bevestiging dat je probleem de brandstoftoevoer is en niet de ontsteking:
Na een dag of twee niet lopen haal je even een draadje los van de bobine, zodat je dus geen ontsteking hebt. Nu even tien tellen of zo starten, zodat de brandstofpomp z’n werk kan doen. Dan draadje weer vast… Start ze nu normaal? Dan was het dus een gebrek aan peut. Zoals al opgemerkt: men verdenke het membraamklepje in de pomp.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bekend verschijnsel. Ik heb inmiddels alles vervangen dat met benzinetoevoer te maken heeft:
De plastic leiding vanf de tank tot bij de motor. Een vreselijke rotklus.
De benzinepomp
De rubberslang tusen de plastic slang en de benzinepomp
De slang tussen de pomp en de carburateur
Nog steeds: na een week stilstaan moest je zeker 15 seconden starten voor hij aansloeg.
Omdat ik geen zin heb om ook nog startmotoren en accus te gaan vervangen heb ik er een elektrsiche benzinepomp tussen gezet.
Einde probleem.
Natuurlijk is het zo dat er ergens een lekje tussen voor en achter moet zitten waar lucht naar binnen kan.
Ik ben kennelijk te stom om dat te vinden. Of te lui om het te verhelpen.
De elektrische pomp krijgt zijn prik van de bobine-plus.
Er zit een tijdreais tussen zodat het ding niet doorloopt bij een calamiteit.
De “gewone” benzinepomp zorgt voor randstof tijdens het rijden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Je chokeklep doet het naar behoren?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:na een week stilstaan moest je zeker 15 seconden starten voor hij aansloeg.
15 seconden, waar hebben we het over. Het is een oude auto, met een systeem zonder retourleidingen. Benzine in de vlotter verdampt, lekt weg, en de benzinepomp moet dat vlotterkamertje weer volpompen. 15 seconden, geen startmotor of accu die daar van stuk gaat natuurlijk.
TS: koop een fijn vers benzinepompje en sleutel dat eerst maar even op je motor. Check even of de slangen en leidingen ok zijn en als het goed is zal je wel iets verbetering merken. Succes enne vergeet niet dat ‘t een oude wagen is met oude techniek. De techniek heeft niet stilgezeten hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Na 15, 30, 45 seconden gebeurt er nog steeds helemaal niets.
Het truukje met bobine loshalen zal ik binnenkort even proberen.
De chokeklep werkt volgens mij gewoon, bij bediening als de motor draait verandert het toerental afhankelijk van de stand van de hendel.
In oktober heeft Johan Dekker de brandstofpomp vervangen, ik zal eens vragen of hij nog weet of dat een nieuwe of een gebruikte pomp was…
Nog maar eens terug naar de originele vraag: als brandstof het probleem is kan een starthulp spray een tijdelijke oplossing zijn tot het probleem verholpen is, toch?
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Simmke schreef:De chokeklep werkt volgens mij gewoon, bij bediening als de motor draait verandert het toerental afhankelijk van de stand van de hendel.
Maar: als de chokeklep klemt, trek je alleen het veertje uit. Je kunt dan dus wel de gasklep van de eerste trap bedienen = toerental regelen terwijl die chokeklep niks doet. Ik weet dat je je carburateur onder handen gehad hebt, dus het zou goed moeten zijn, maar dit is iets wat je het beste denk ik even onder de kap kunt controleren
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Solex PBIC heeft geen chokeklep. Het is een systeem waarbij er een kleppie wordt opengetrokken en er extra benzine meegezogen wordt. Noemen ze een “starter”..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ah, OK… Ik dacht anders hier een chokeklep boven de eerste trap waar te nemen. Ik heb natuurlijk zelf naar een Weber 28/36DLEA2 gekeken, maar ik heb even geen andere liggen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik heb er nog 2 gereviseerde liggen die mag je wel even doorgronden derk






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat vind ik sowieso altijd leuk!
Maar dan heeft Simmke nog steeds een tweetraps Weber (zie link) met mogelijk een muitende gasklep
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
staat er ook wel…. klaar voor wetenschappelijk onderzoek














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Ah, OK… Ik dacht anders hier een chokeklep boven de eerste trap waar te nemen. Ik heb natuurlijk zelf naar een Weber 28/36DLEA2 gekeken, maar ik heb even geen andere liggen.
Derk
Je hebt gelijk en ik zit er naast: ik ging er van uit dat de TS een Dspecial van een eerder bouwjaar had en daarom een enkele solex had.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste