Beste Forumleden
Ik heb een C6 gekocht in Duitsland met wat problemen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het oplossen
Ik heb de verstuivers laten testen en die zaten blijkbaar vol met ijzerdeeltjes die uit de pomp komen
nu is mijn vraag welke pomp. Ik dacht zelf dat het de hogedrukpomp is die op het motorblok is geplaatst maar als ik zo het forum doorlees wordt er vaak gesproken over een brandstofpomp in de tank
Vraag is dus, welke pomp is het nu want zo te zien is de pomp op het motorblok nu niet in een halfuurtje te verwijderen
ander punt is de EGR. de achterste inlaatkanalen zaten helemaal dicht dus ik ga er maar van uit dat die EGR naar zijn grootje is.
Nu lees ik in het forum dat je dan ze het beste kan afdoppen en mijn vraag is dan of je dan de EGR moet verwijderen en daar het plaatje plaatsen of alleen het pijpje bovenop verwijderen en daar een plaatje op zetten ( en kan je die ergens kopen of moet je die maken )
Als ik er een plaatje op zet moet er dan ook een emulator ( https://www.youtube.com/watch?v=ptPI1EqdWrc ) op worden gezet zoals bijvoorbeeld bij de range rover sport met de zelfde motor
ik hoop dat jullie me van antwoorden kunnen zodat ik er snel mee kan gaan rijden
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Afdoppen is zeer simpel: een blindplaatjes tussen EGR kleppen en RVS leiding naar inlaatspruitstuk. GJO heeft ze voor weinig van RVS.
Met de Lexia alle foutmeldingen resetten en klaar.
Paar jaar mee gereden, een verademing. Ook in C5 HDi werkt het probaat.
Tussen tank en inspuitpomp zit het brandstoffilter. Daar zullen die metaaldeeltjes wel niet doorheen komen.
Ik vrees daarom dat je inspuitpomp de verdachte is.
Tankpomp is nieuw € 250, inspuitpomp nieuw € 1.000. Zou ik via Onderdelenzoeker proberen.
Wat voor last heb je last van die metaaldeeltjes?
Als de klacht hortend rijden is, zou ik eerst afblinden en testrijden voor je aan de brandstofpomp begint. Zou zomaar helemaal over kunnen zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dank Je voor je snelle reactie
ik heb de auto zo gekocht van een handelaar in Duitsland. de kleppendeksels en verstuivers waren toen al door een garage verwijderd en volgens de verkoper waren de verstuivers defect.
Die heb ik dus laten testen en ze bleken ook alle 6 kapot te zijn en daar zagen ze dat er ijzerdeeltjes in de verstuivers zaten.
Heb je voor mij de link naar dat GJO voor de afdekplaatjes?
Hogedrukpomp reviseren kost 300 euro dus dat valt wel mee alleen is het volgens mij een hele hoop werk om die pomp er uit te krijgen
Ik weet niet of het een slim idee is om alleen de verstuivers te vervangen want die zijn een stuk duurder dan de hogedrukpomp. Ik denk niet dat het mogelijk is om een filter tussen de pomp en de hogedrukrails te plaatsen
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Info over GJO...
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als ik het zo lees lijkt het er op dat je een C6 in gedemonteerde staat hebt gekocht.
Een risicovolle onderneming, tenzij je erg weinig het betaald.
Het standaard brandstoffilter zit na de tankpomp, op de motor. Na het filter zit de HD pomp.
Het lijkt mij zinvol om dat brandstoffilter grondig te inspecteren op metaaldeeltjes.
Afhankelijk van de uitkomst goed nadenken over de mogelijkheden.
Benieuwd hoe deskundig die verstuiverinspectie was. Zes nieuwe verstuivertjes à € 330 per stuk loopt ook lekker op.
Het zou heel goed kunnen zijn dat de oorspronkelijk klacht was hortend rijden en dat dat geheel was toe te schrijven aan lekke EGR klep(pen) en dat men vervolgens de verstuivers de schuld gaf. Het zou niet de eerste keer zijn.
Zo kom je in een reeks van dure reparaties, waarvan het maar de vraag is of het helpt. Ik mag je in overweging om het ding in handen te geven van één van de drie à vier C6 specialisten in NL. Leeglopen kan altijd nog….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hoi Jan
Het is een c6 exclusive van 2008 met 174000 km en van de eerste eigenaar ( en dealer onderhouden )
Ik heb er 2000 euro voor betaald en voor 1000 pond een complete 607 motor gekocht ( plus roetfilter en startmotor ) in Engeland ( 84000 miles )
Eigenlijk eerst de motor gezocht en daarna deze auto gevonden
Ik haal dus alle onderdelen van de 607 motor en ik denk zelf dat ik voor de rest van de motor minimaal hetzelfde geld kan krijgen
Normaal hou ik er niet zo van om iets te kopen wat door een ander is opengemaakt maar ik denk zelf dat de oude eigenaar een dermate rekening van de dealer gepresenteerd heeft gekregen dat hij er maar afstand van heeft gedaan
ik ga morgen eerst even het brandstoffilter loshalen om te zien hoeveel ijzerdeeltjes daar in zitten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Moedig, moedig.
“Dealer onderhouden” zegt erg weinig, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1924483/
Dat zal in Duitsland niet veel beter zijn.
Zo is het mij niet duidelijk waarom de kleppendeksels er af zouden moeten.
Heb je al nieuwe verstuivers gekocht? Zo nee, dan is revisie mischien een optie. Of beter nog, gewoon er weer inschroeven en kijken hoe het rijdt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Slecht lopen word ook veroorzaakt door een te vuil diesel filter ver binnen
de te verwachten vervangingings stand.
Ik denk dat er een melding was dat er een EGR probleem was want de wervelkleppen zaten helemaal dichtgekoekt
Ik ben er van uit gegaan dat de wagen het helemaal niet meer deed want het sleepoog is gemonteerd dus de wagen is gesleept geweest
Ik heb de verstuivers uit de sloopmotor gehaald en ben die er nu aan het inzetten. Er zaten geen ijzerdeeltjes in het brandstoffilter dus ga van de week kijken of ik de oude eigenaar kan achterhalen om hem te vragen wat zijn garage zei
Jan, je hebt gelijk dat het een risico is maar aan de andere kant geeft het meer voldoening om een auto weer aan de praat te krijgen dan gewoon naar de dealer gaan en een andere te kopen en anders was ie waarschijnlijk gesloopt en nu rijdt er straks weer een extra C6 op de weg ( hoop ik )
Dealer onderhouden zegt zeker weinig maar een auto met onderhoudsboekje prevaleer ik boven eentje waar niets van betekend is en van eerste eigenaar vind ik ook niet onbelangrijk want vaak zie je achterstallig onderhoud als het een derde of meer eigenaar is
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mooi!
Nieuwe verstuivers moet je meen ik inleren met de Lexia. Ik neem aan dat je zo’n ding hebt.
De HD pomp wordt door een D-riem aangedreven zag ik in s.c.c.
Misschien biedt deze list perspectieven: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227473/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop