Berlingo 1999 1.4i benzine—> CO te hoog en ook Lampda-waarde te hoog.
Hans040
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-03-2014

Gepost: 18 april 2017 09:32 PM

Hoi Allemaal,

Vandaag was bij de apk-keuring de Lampda-waarde te hoog en ook de CO te hoog.
De te hoge lampda-waarde kan liggen aan het feit dat de uitlaat lekte en valse lucht aanzoog.
—> maar kan de te hoge CO-waarde hier ook aan liggen? De keurmeester dacht van niet.

De einddemper zoog valse lucht aan omdat de klem niet goed afsluit. Dat ga ik snel fixen.
Maar heeft iemand een idee of dan de CO ook omlaag gaat?
Of moet ik dat ergens anders zoeken?

Gr. Hans

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 april 2017 09:46 PM
  [ # 1 ]

Voor een juiste meting MOET het hele uitlaatsysteem goed gasdicht zijn. Daarnaast kan het zijn dat de Lambdasensor slecht functioneert, maar ook kan het zijn dat de klepspeling eens nagelopen moet worden, er ergens in het inlaattraject valse lucht wordt aangezogen of er een of andere andere sensor niet fijn werkt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hans040
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-03-2014

Gepost: 18 april 2017 09:59 PM
  [ # 2 ]

Hoi.
Ik ben even rond aan het snuffelen op het web.
Overal staan adviezen als:
lambda-sonde controleren
Bougies vervangen
Luchtfilter vervangen
Eventueel bougiekabels
Olie + oliefilter vervangen
Injectorreiniger gebruiken
—> Ik dacht dat een te hoge CO-waarde een slechte verbranding was met te weinig lucht (zuurstof)?!
Ik ben vergeten te kijken naar de HC-waarden.
Gr. Hans
ps: enkele jaren geleden hebben ze ‘n andere 1.4i motor in de Berlingo gelegd.

—> na het starten brandt het oranje motorstoringslampje nog een seconde of twee.

Profiel  
 
Hans040
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-03-2014

Gepost: 19 april 2017 10:46 AM
  [ # 3 ]

Hoi Allemaal,
Het oranje-lampje van de motorstoring blijft toch niet even branden na het starten.
Gr. Hans

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 april 2017 05:24 PM
  [ # 4 ]

Als ie uit gaat is goed,  uitlaat dicht maken, en controleren op vacuümlek bij de inlaat, van de motor, daarna snelweg op, en met goede warme motor, naar zijn 3e versnelling , en even op de 100 houden, zo dat de boel goed schoon brand, niet te lang, maar zeker niet naar zijn 5 gaan, en dan bloed heet even naar die garage, en gelijk op de meetbank, je moet wel even een flink stuk blazen natuurlijk, iets van 10 km of zo

Profiel  
 
Hans040
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-03-2014

Gepost: 19 april 2017 07:24 PM
  [ # 5 ]

Hoi Allemaal,
Ik zie op het web dat Wynn’s Injectorcleaner voor benzine-motoren vaak helpt om de CO-waarde omlaag te krijgen.
Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
Gr. Hans

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 april 2017 07:48 PM
  [ # 6 ]

Dan moet je wel de dure versie hebben, 25 euro, en dan mengen met maar 10 liter benzine,  dus erin gooien als tank gortdroog is en dan 10 liter erbij,  je hebt ook van die sets van bardahl,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook