11 van de 86
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 april 2017 09:25 AM
  [ # 151 ]

Zo zeg!
Ik heb lekker geslapen!
Leuk detail, bij een DS gaan dobbelstenen aan de spiegel natuurlijk niet.
Die originele sleutelhanger aan de dakrand is wel een origineel alternatief cool smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 april 2017 12:51 PM
  [ # 152 ]

Die sleutelhanger zat eerst aan de sleutelbos*. Tot ik die sleutelbos liet vallen en moest constateren dat het plastic van die sleutelhangers precies zoals vuursteen stuk gaat: er lag in de hoek een mooi afslagje af, keurig met slagbult en al (te lang in de archeologie gezeten Mr. Green ). Toen heb ik ‘m dus maar aan de dakrand gehangen. Veel veiliger.

Derk

*want: contactsleutel, portiersleutel, sleutel van het dashboardkastje en sleutel van de benzinedop. Je voelt je net een cipier. We worden tegenwoordig goed verwend met keyless entry en een startknopje! Ik denk dat alleen Waterman keyless entry heeft op z’n ouwe bak. Zo’n Nekaf heeft geen deuren, geen dashboardkastje, een contactschakelaar in plaats van -slot én een startknopje.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 17 april 2017 06:01 PM
  [ # 153 ]

dat lijkt me een mooie voiture om de vlv mee te rijden er zijn nog een paar plaatsen

doei

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 april 2017 10:16 PM
  [ # 154 ]

Ik heb ‘t in gedachten, maar ik beloof nog niks…

Hoe dan ook, ook vandaag weer wat kleine kleinigheidjes aangepakt. Eerst nog maar eens een blik in het bakje narigheid dat uit de kabelboom gestript is:

Verder is het opvallend dat de DS zowel (een van) de eerste auto(‘s) met een kunststof dashboard was als een van de laatste met een stalen… Hoe dan ook: het ‘unisex’ dashboard heeft erg vaak last van keychain rash (analoog aan de slijtplek achterop gitaren die buckle rash wordt genoemd), en ook het kortgeleden nog vers gespoten exemplaar in deze DS heeft alweer een ranzige slijtplek.


Daar is natuurlijk prima en eenvoudig een oplossing voor. Ik repareer wel eens een antieke camera, en ook in die hobby moet je wel eens één afschrijven als onderdelendonor. In dit geval kwam ik erachter dat het strookje kunstleer achter op de resten van een oude Praktica FX2 prima groot genoeg was om als slijtvlak onder het contactslot te dienen.


Nog een gelukkig toeval is, dat het dekseltje van het busje waarin filmrolletjes worden verpakt precies dezelfde doorsnede heeft als de ring rond het contactslot: een perfect snijmalletje dus.

Daarna hoeft het strookje alleen nog op lengte te worden geknipt en kan het met een dotje contactlijm op z’n plek.

Grappige bijkomstigheid is dat de DS nu voorzien is van het 1Q - Erste Qualität logootje dat in de (camera-)industrie van de DDR werd gebruikt om aan te geven dat het een toestel van eerste keus was Very Happy


Bovendien werd het tijd om m’n Laimböcks uit de Capri te pakken om een grapje van André Franquin over te doen.

Dat, en het afstellen van de linker wisser om die beter buiten beeld te laten ‘parkeren’, was het wel weer. Er moet eerst maar weer een beetje gezwoven worden. Want gelukkig beloont zo’n auto zelf de moeite die je er in steekt Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2017 02:19 AM
  [ # 155 ]

De kachel is ermee genokt. Die werd al alleen bovenin warm (dus de warmtewisselaar-kern is waarschijnlijk verstopt), maar nu blijft-ie koud. Met 110+ op de klok en kierende ventilatiekleppen zit je dus lekker te vernikkelen met de huidige buitentemperaturen! Ik verwacht dat nu ook de kachelkraan ermee genokt is. De hevel zelf werkt, maar als de klep is blijven steken ben je de Sjaak. De thermostaat zal het wel niet zijn want de hele unit blijft koud zodat die thermostaat helemaal niet meedoet. Nader onderzoek volgt omdat ik toch ook de verdamper nog parallel op de kachel moet aansluiten (die zit nu niet goed aangesloten en blijft dus koud en bevriest in gebruik; daar wordt rijden met die hut niet goedkoper van). In de tussentijd heb ik een werkje gedaan dat 10 minuten had moeten kosten, maar dat ging anders…

Als eerste heb ik uit de 6 reserve radiateurtjes een nette gevist en deze als eerste vol gegoten met schoon water om te zien of er doorstroming was. Gelukkig verdween er vrij veel water in en liet het ding netjes boertjes. Daarna kwam er tatsächlich water aan de andere kant. Bemoedigend. Daarna ging er heet water met soda in. Verbazend genoeg werd de kern netjes gelijkmatig warm! Die behandeling kon dus nog wel een keer herhaald worden (er kwam natuurlijk wel gewoon geelbruine ranzigheid uit) en daarbij werd het kacheltje zelf best serieus warm. Mooi, dan hebben we een goed radiateurtje staan! Er hoeft alleen nog maar nieuwe isolatie op de zijkanten. Misschien dat ik daar van die isolatiemeuk van het interieur voor pak, maar wie een beter idee heeft is van harte welkom om te spuien.

Daarna was het tijd om te zorgen voor een goed werkende kachelkraan. Gelukkig heb ik daar ook een stuk of een zooitje van liggen. Het probleem is dat veel van die dingen hun volle uitslag niet meer halen. OK, doorsmeren kan, maar bereid je er maar op voor dat het klep/veer/thermostaat systeem propvol vieze vette bagger zit. Hoe komt dat daar in hemelsnaam, in zo’n perifeer gebied onder de kap? Nou was er gelukkig een goeie kraan bij, maar daar had iemand het thermostaatje vanaf geknipt. Ik snap waarom, die dingen werken nooit echt goed, maar als het erop zit is het leuk om het werkend te hebben. Nou kun je dat dingetje wisselen door het draaipunt van de bedieningshevel eruit te wurmen (aan één kant het kopje van de stift af dremelen doet de baan). Dan kan dat hele thermostaatje, feitelijk een expansiebuisje waarin de opgewarmde lucht een drukverschil veroorzaakt waarmee de kraan dicht wordt geduwd, uit de kraan worden genomen en dus in een andere worden getransplanteerd. Daarbij kun je meteen de rotzooi rond het wieltje dat er in zit en waar de hevel over loopt eruit spitten en de boel smeren, want de eindstop van die hevel is vaak compleet weggesleten omdat dat gedeelte niet meer soepel loopt en de boel dus op elkaar gaat vreten.

Met dat hele avontuur achter de rug heb ik de kraan met thermostaat op de radiateur geschroefd en de boel vol water gegoten met de kraan open. Dan loopt het er dus vlot doorheen. Daarna heb ik de radiateur vol heet water gegoten en ‘m lekker laten opwarmen. Op z’n kant met de kraan open kwam er nu maar een zielig straaltje uit. Conclusie: verdomd, het thermostaatje werkt ook nog. Althans in ieder geval een soort van. En dan weet ik tenminste zeker dat er een knap functionerend kacheltje klaar staat die er straks, als de slangen er toch af moeten, dus wél in 10 minuutjes in staat Cool

Het is me opgevallen dat die kachelkraantjes meestal gaan muiten omdat ze na een jaar of tig gewoon vol bagger en oxidatie zitten waardoor alles stroef loopt. Dan kan zo’n thermostaatje er ook niks meer mee: de klep gaat gewoon te moeilijk (daarnaast wil ik wel aannemen dat die koperen buisjes ook gaan lekken en dan werkt het natuurlijk ook niet meer). Veel kraantjes gaan niet meer (helemaal) dicht of niet meer (helemaal) open of beide en tegen de tijd dat dat een probleem wordt is het eigenlijk gewoon te laat. Het spul kan wel open, maar óf het oude plastic verkruimelt óf de boel wil niet meer netjes sluitend dicht (of beide). Nu nog uitvogelen hoe je wat eenvoudig onderhoud op zo’n ding kunt plegen want daar zijn die kraantjes dan weer niet echt op berekend…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 april 2017 09:40 AM
  [ # 156 ]

“Cipier”: mijn Eend heeft ook keyless entry! Met startknop! Smile Want ja, een Eend op slot doen is net zoiets als de voordeur op slot doen terwijl achter de openslaande tuindeuren wagenwijd open staan.

Vette smurrie bovenin bij de kachelkraan: op zich logisch dat alle vettigheid in het koelsysteem zich juist daar ophoopt: het is het hoogste punt in het systeem, en vet heeft een lager soortgelijk gewicht dan KVS/ water.

Toen mijn break voor het afstellen van de carburateur hier bij de lokale -vermaarde- DS specialist stond namen ze routinematig even de kachelradiator mee: hij werd gevuld met gootsteenontstopper (zoutzuur dus), halve minuut laten staan, goed schudden en daarna met een adapter op de kraan via de slangopening zeer grondig uitgespoeld. Dit was daags nadat ik er een ‘speciale radiateurreiniger’ in had gehad en ook had gespoeld… man! Je wil niet weten wat voor een rommel er nog uit kwam. Eind van het liedje: ook bij deze temperaturen (vanochtend -3) hoef ik de kachelbediening maar op ‘half warm’ te zetten en de aanjager mag uit blijven om het toch behaaglijk te hebben. Mijn break is sowieso een warme auto. Ondanks hitteschild in motortunnel. Wel bleu d’orient, erg donkere kleur dus. Een straal zonlicht en je zit te zweten.

Oja, met die ‘speciale koelsysteemreiniger’ en een tijd lang de tuinslang op mijn koelsysteem presteerde mijn DS het toch om binnen 4 maanden na inbouw LPG-systeem de verdamper totaal te verstoppen: bevroren verdamper in hartje zomer. Kan foto niet tonen want Flickr ligt weer eens plat*. Wederom tuinslang erop en de prut uit de nagelnieuwe verdamper gespoten. Mijn break heeft 6 jaar stilgestaan in een klamme garagebox bij vorige eigenaar en dat heeft het binnenste vh koelsysteem (motorzijde) geen goed gedaan. Vermoed ik. Toen ik hem overnam moest ik de bloemkolen uit de waterpomp pulken. Rust roest…(zeker met verkeerde KVS…).

*)Yahoo Logo
Will be right back…

Thank you for your patience.
Our engineers are working quickly to resolve the issue.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2017 10:03 AM
  [ # 157 ]

Die kraantjes blijven inwendig, zeg maar waterzijdig, meestal nog wel redelijk netjes maar het hele bedieningsmechaniek gaat vol zooi zitten. Tja, daarna kan die klep niet meer bewegen en moet je maar afwachten of je nog flow over je kachel krijgt. Of wat ook kan: dat-ie daardoor in de stand ‘open’ gaat klemmen en je het in de zomer nooit meer koel krijgt…

De truc met gootsteenontstopper kan ik nog makkelijk even proberen, is wel een goeie! Er zit nu vast nog wel rommel in die radiateur die nog niet opgelost is.

Typisch eigenlijk dat er best wel veel points of failure op zo’n kacheltje zijn. Ben benieuwd wat momenteel het probleem eigenlijk is (en of het wel terugkomt, want zelfs daar kun je niet blind op vertrouwen Laughing )

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 april 2017 12:42 PM
  [ # 158 ]

Points of failure of niet: HET grote goed van een DS is dat er geen eenvoudiger ingreep is dan het wisselen van die radiateur. Ik heb 20 jaar klassiek Peugeot (504, 505) gereden. Waarvan wordt beweerd dat ze sleutelvriendelijk zijn… Jaja (valt best mee), TOTDAT je kachelradiateur naar de gallemiezen is. en dat gaan ze gegarandeerd met die leeftijd. Ik heb wel eens bij -7 een halve dag in een wokkelhouding half op straat, half in de voetenruimte gehangen om dat kl#$reding te wisselen. En oja, als het wisselen van de radiator nog niet makkelijk genoeg is, zetten we onze auto’s gewoon even in de hoogste rijstand… Hoe mooi!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Gepost: 20 april 2017 12:46 PM
  [ # 159 ]

ik had er een houtkachel ingeknutseld mooi schoorsteentje erop en gaaaaaaaaaan

doei

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2017 12:58 PM
  [ # 160 ]

Idealist: ben ik helemaal met je eens! Ik heb de kachelradiateur van de Xantia ook eens moeten wisselen en dat was geen feestje: het hele dashboard moet eruit. Dit is straks in één actie met de verdamperaansluitingen zo gepiept.

Overigens nog 5x met gootsteenontstopper gespoeld voordat er geen koffie-van-gisteren-bruine troep uit het vervangende radiateurtje kwam. Daar is de prestatie nog knap van verbeterd! Kortom, dank voor de tip!

Daniël: zou dat wat zijn, een DS met houtgasgenerator? Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 april 2017 07:15 PM
  [ # 161 ]

Die bestaat toch al? Wink

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2017 07:21 PM
  [ # 162 ]

Ik zie ‘t. Kortom: is niet wat voor mij.

Overigens vanmiddag ook weer een warme kachel. Zie je wel dat zelfs de storingen van zo’n ding niet betrouwbaar zijn? Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 april 2017 07:27 PM
  [ # 163 ]

Tgggg….
Dan had je er van af moeten blijven!
Een beetje suffe kachel blijft suf, mits onaangeroerd…

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 april 2017 10:01 PM
  [ # 164 ]
Penny Lane schreef:

Overigens nog 5x met gootsteenontstopper gespoeld voordat er geen koffie-van-gisteren-bruine troep uit het vervangende radiateurtje kwam.

Zelfs die gootsteenontstopper van tegenwoordig is slappe hap… cry

Mooi dat het gelukt is!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 april 2017 10:12 PM
  [ # 165 ]

Revisie van de kachel van de D-modellen is extreem simpel:

- haal een soldeerbrander, gasbrander dus
- stook de onderzijde van de kachel warm met de brander tot het soldeer gaat vloeien en haal het onderdeksel los
- pak een oud ruitenwisserblad en sloop daar de stalen strip uit het rubber uit
- met dat stalen stripje kun je de kanalen in de kachel doorsteken nu de bodem er uit gesoldeerd is
- spoel de boel lekker schoon
- soldeer het deksel er weer netjes in

Klaar.

Uurtje werk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
11 van de 86
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook