Wie kan mij vertellen welk soort signaal de Bosch ZV11/7 A 3 A verdeler geeft aan de modulator van de jetronic ?
Gaat om een toerental signaal en een zuiger-positie signaal.
Is dat een 12 volt puls?
Eigenlijk is mijn vraag: Kan een 123/ignition (voor IE) het signaal leveren om een ECU / stand-alone motormanagementsysteem te voorzien.
Het voor de IE bedoelde type 123/ignition is voorzien van twee extra draden zoals ook de originele Bosch verdeler heeft.
Normaal plaats je een trigger wheel op de krukaspoelie om dit signaal te krijgen.
Een trigger wheel op de nok-as-poelie wordt afgeraden (draait halve snelheid maar belangrijker; niet stabiel genoeg).
Om nu te voorkomen dat ik het vliegwiel uit moet bouwen om deze geschikt te laten maken als trigger wheel, probeer ik eerst te achterhalen of het signaal uit de verdeler valt te halen.
En dit alles om lpg-injectie voor elkaar te krijgen. (zonder aantasting van de motor als origineel object, blijft ook op benzine rijden met de Weber zonder digitale bemoeienis)
Misschien van belang: Gaat om een “gewone” DS23, geen IE
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Ik zie dat je inmiddels de presentatie van Leon Gelauf al hebt gevonden…
Voor zover ik kan zien zijn het alleen contactpunten, er staat denk ik alleen spanning op vuinuit de ECU.
Ik denk zelfs dat een DS geen krukassensor heeft.(correct me if I am wrong)
Dat maakt het misschien wel flexibel.
Lijkt me een interessant project.
We zijn benieuwd!




Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ijcobar hier op het forum heeft zoiets al eens in elkaar geknutseld en ......... dat liep in 1 woord super, je zou hem eens kunnen vragen….. hij had de trigger echter op de nokken as poulie, 4 penbobines van ik meen audi en een spalfan echt het is een hele andere motor geworden
De D-jetronic heeft een heel simpele input: 2 contacten die de 2 groepen injecteurs aansturen. Er zitten maar 2 “eindtrappen” in een D-jetronic, de injecteurs zijn dus in 2 groepen ingedeeld. (Bij alle D-jetronics !) Die worden op een bepaalde tijd aangestuurd, daar is over nagedacht, dus voordat de inlaatklep opengaat, inspuiten op de warme klepkop geeft betere verdamping van de benzine, en als de klep dan open gaat wordt het mengsel de verbradingskamer ingezogen. Maar als je 2 cilinders gelijk doet staat staat het mengsel in een cilinder “langer” te wachten als in een andere.. In de praktijk werkt het ook als je het verkeerd aansluit, maar beter als het goed zit.
Het is een blokgolf, aan-uit.
In principe doet de 123 dat na, dus de twee contacten gegeven een signaal gelijkend op een blok-signaal. Dat kun je als input gebruiken voor een LPG management systeem, maar alleen als je “batch” injectie doet EN je kunt het tijdstip niet kiezen , dat ligt al vast. Als je sequentieel wilt injecteren dan moet je een betere trigger hebben met fijnere regeling.
Ijcobar heeft een compleet motormanagement systeem ingebouwd met 4 pen-bobines ( coil on plus genaamd) , daarvoor heb je een precieze sensor nodig op de nokkenas of een nokkenas en een krukas sensor..
To err is human, not to err is divine.
Dank jullie wel voor de heldere info!
Ik stond op het punt om een trigger wheel voor de nok-as-poelie te bestellen maar werd teruggefloten door iemand met oneindig meer verstand van auto-tuning dan ik zelf ooit zal krijgen.
Maar, deze is gewend om de lat wel hoog te leggen, van mij hoeft de DS niet het circuit op….
(kom niet verder dan de parkeerplaats tijdens de Historic grand Prix Zandvoort)
Erg benieuwd met de ervaringen van IJcobar met het trigger wheel op de nok-as.
Toch ga ik ook uitvogelen of de 123/ignition(IE) wel of toch niet nog een rol kan spelen bij de timing voor LPG-inspuiting.
Ik ben al wat op zoek gegaan in dit forum.
Even kijken wat IJcobar er al eerder over heeft gemeld, maar ook even neuzen bij de SM (heeft ook geen krukaspoelie).
Ik bericht weer als ik er uit ben!
(tips blijven natuurlijk welkom)
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij de SM moet het vliegwiel worden verbouwd. Signaal uit de 123 was niet bruikbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
IJcobar : Ledenprofiel niet beschikbaar
PM wordt daarmee wat lastig, net als “alle berichten van”
IJcobar, ben je d’r nog???
(inderdaad al wat langere tijd niet die ventilator gezien!!)
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”