Nylon blokjes voor Activa
marcovandernoordaa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011

- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
Gepost: 23 april 2017 06:11 PM

Beste forummers,

Mijn Activa staat te dansen bij het stoplicht. Naar verluidt ligt dit aan de nylon blokjes, onderdeel van het Activasysteem. Maar die zijn nergens meer te krijgen, lijkt het. Zelfs van Gompel kan er niet aankomen. Iemand een idee?

Dank alvast!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 april 2017 06:34 PM
  [ # 1 ]

De Activa-club in Frankrijk laat ze geloof ik wel maken. Daar even kijken Wink
EDIT: http://www.activa-club.fr/ActivaShop/en/ Ik meende dat ze hier ergens te krijgen waren. Het linkje in mijn eigen draadje (dat deels hierover gaat) werkt helaas niet meer.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 april 2017 06:45 PM
  [ # 2 ]

Hoe zien die dingen er uit?
Maten?
Misschien kan ik ze voor je maken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 april 2017 07:16 PM
  [ # 3 ]

nummer 16.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 april 2017 08:19 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij zijn die blokjes niet het grootste probleem. Die zijn wel te maken inderdaad. Het probleem is meestal dat de stangen waar de blokjes omheen zitten ver ingesloten zijn. Die stangen zijn niet zo eenvoudig na te maken heb ik altijd begrepen….

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 april 2017 08:55 AM
  [ # 5 ]

@ Citroen23: Ik kan dat plaatje gek genoeg niet vinden in service.citroen.com. Linkje?

@Furriegurrie: Een verenstalen stabilisatorstang zou volgens jou harder slijten dan een nylon lagerblokje? En als er spake zou zijn van een ingesleten stang zou ik een lagerblokje met kleinere diameter maken.
Dat is het grote voordeel van zelf maken: Net zo lang klooien tot het werkt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 april 2017 09:04 AM
  [ # 6 ]

Gevonden! Die zat goed verstopt.
Zo te zien zouden die blokjes stangen nr 12 en 13 op zijn plek moeten houden?
Ik zie nog niet direct welke bewegingen dat spul maakt.

Klopt het dat die stangen uit twee delen bestaan, met een kogeltje-cupje verbinding?
Zijn die kogeltje-cupje verbindingen niet de hoofdschuldige? NFP, zo te zien.
Ook daar is wat op te verzinnen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 april 2017 09:17 AM
  [ # 7 ]

volgens mij schrijf ik nergens dat nylon harder slijt dan verenstaal….

zo zien die stangetjes er vaak uit:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232114/P105/#1996843

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 april 2017 09:25 AM
  [ # 8 ]

Dat ziet er inderdaad niet best uit, en dat wordt ook lastig.
Je mag aannemen dat het verenstaal is. Oplassen zou kunnen, maar dan moet je vervolgens uitgloeien en zorgen dat het niet ophardt bij afkoeling. De kans op breuk is anders groot.
Namaken in RVS is misschien een optie. Zijn die kogeltjes aan het eind er op geschroefd of zo?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 april 2017 10:11 AM
  [ # 9 ]

Hier staan ze nog te koop: Bij de activa club France, moet je wel nog het lidgeld bijtellen…

http://www.activa-club.fr/ActivaShop/en/accueil/40-pack-tiges-biellettes-sc-car-la-paire-adhesion-activa-club-2014.html

De “nylon” blokjes kun je nog afslijpen, maar op den duur zijn je stangetjes te dun….Omdat de stangetjes van “verenstaal” gemaakt zijn is het moeilijk er aan te lassen zonder de verende kwaliteiten te verliezen. ( ik weet het , simpele voorstelling van zaken..).

Groet,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook