Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hulde!
Benieuwd of het gaat lukken.
Ben je lastechnisch adequaat uitgerust?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Deze is me ook gelukt
Wat een klus…..respect voor lieden die daar hun geld mee verdienen !
Rotterij er uitgeflext en passende plaatjes geknipt die mooi IN het gat vallen.
Nu de boel strak maken, dan kan het raam er weer in en mag hij de weg weer op.
Volgende plaatwerkklus is de regen gootjes, die zijn hier en daar verdwenen.
10 liter gekookte lijnolie is onderweg, daarmee conserveer ik de holle ruimtes.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lijnolie? Waarom?
Wikipedia:
Daarnaast wordt lijnolie gebruikt voor de conservering van ongeverfd hout en van visnetten. Deze gebruiken zijn gebaseerd op het uitharden (polymeriseren) van de olie. Er zijn twee soorten lijnolie: rauw en gekookt. Rauwe lijnolie hardt minder snel uit dan de gekookte variant. “Gekookte” lijnolie is meestal niet in temperatuur verhoogd maar heeft metaalzouten (met name kobalt) die het polymeriseren katalyseren.
Wat ik er uit mijn bottertijd van herinner is dat het bepaald niet effectief is bij de conservering van ijzer en staal. Ook niet voor de conservering van hout, tenzij je het frequent toepast en dat wil je nou juist liever niet.
Het is wel lekker ouderwets.
Er zijn tal van hedendaagse corrosiewerende middelen die wel werken. Ik gebruik bijvoorbeeld al 20 jaar RX.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb juist erg goede ervaring met dat spul, hardt niet uit en is redelijk doorzichtig.
Daardoor zie je of er zich vers roest vormt.
Penetreert erg goed, een paneel waar een miniscuul gaatje in zat kreeg een lijnolievlek
van 20 cm diameter in de zinkspray laag.
Misschien eens een vergelijkend testje doen, lijnolie versus Mike Sandersvet bv
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Impregnerende olie is fijn hoor. Al hou ik het bij Owatrol. Mike Sanders Fett is zo dik en taai, da’s weer iets heel anders en ook wel een gedoe om te verwerken (het moet verwarmd worden). Maar je pakt het ruitframe goed aan, mooi werk.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik zie nu pas dat je met de C35 bent begonnen. Goed werk, lastige klus zo’n sponning. En zoals altijd hulde voor je technische inventiviteit!
Prima lasoefening voor de volgende lasklus: de traction
RX5 is een combinatie van lijnolie met een hars waardoor ht beter bestand is tegen weersinvloeden en zeker niet zeer regelmatig bijgewerkt hoeft te worden.
RX5 is een combinatie van lijnolie met een hars waardoor ht beter bestand is tegen weersinvloeden en zeker niet zeer regelmatig bijgewerkt hoeft te worden.
Ik wil de lijnolie voor de holle ruimtes gebruiken, van weersinvloeden heb ik daar geen last.
Lekker dik inspuiten en het overschot opvangen.
Op de plekken die wel blootgesteld zijn aan de elementen smeer ik vaseline.
Dat zal elk jaar even geïnspecteerd en evt bijgewerkt moeten worden, maar dan weet ik vrijwel
zeker dat roest gestopt wordt
ik gebruik RX5 juist voor de onderzijde en voornamelijk voor de puntlasnaden.
Omdat het zo dun is kruipt het capillair tussen in naden en tussen de puntlassen, juist daar waar de roest begint