Hallo,
Kon ik tot een half jaar geleden de rem nog doseren met mijn ‘grote teen’, langzaam maar zeker is dat lastiger geworden met mijn DSuper5 uit 1973. Het lijkt nu alsof de rem een halve seconde langzamer reageert dan voorheen. Ook is het doseren moeilijker geworden; het lijkt een beetje op ‘alles of niets’. Gisteren viel het me tijdens het rijden op dat er een licht gesis bij het rempedaal klinkt zodra ik de rem intrap. Kan me niet herinneren dat dit voor die tijd ook het geval was. Herkent iemand het euvel, en wat is er aan te doen?
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check eerst of je voor remblokken niet vet of nat zijn. Dat geeft vergelijkbaar vaag remgedrag. Daarna de hoofdremcylinder verdenken. Wip daarvoor in de auto het hoedje van rubber eruit. Komt er LHM uit? dan is de HR cylinder versleten.
O, en voorremmen ontluchten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies, eerst ontluchten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vertraagd remmen is typerend voor lucht. De vertraging komt omdat eerst de lucht samengeperst wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik denk inderdaad dat je een lekke bol ergens hebt waardoor er stikstof in het systeem is gekomen. Zoals al aangegeven geeft dat vertraging in het remmen, waardoor je minder kunt doseren. Ook trap je onbewust harder doordat er in het begin niets lijkt te gebeuren. Dat geeft het aan/uit gedrag….
Oké, dank voor jullie snelle reacties. Zodra ik tijd heb, zal ik de boel inspecteren. Duidt het gesis bij het intrappen van de rem overigens sowieso niet op een versleten hoofdremcilinder?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee Daarbij is het geen echte hoofdremcilinder. Het is niets anders dan een kleppenblokje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Marcel Gosselink schreef:Hallo,
Kon ik tot een half jaar geleden de rem nog doseren met mijn ‘grote teen’, langzaam maar zeker is dat lastiger geworden met mijn DSuper5 uit 1973. Het lijkt nu alsof de rem een halve seconde langzamer reageert dan voorheen. Ook is het doseren moeilijker geworden; het lijkt een beetje op ‘alles of niets’. Gisteren viel het me tijdens het rijden op dat er een licht gesis bij het rempedaal klinkt zodra ik de rem intrap. Kan me niet herinneren dat dit voor die tijd ook het geval was. Herkent iemand het euvel, en wat is er aan te doen?
Groet, Marcel
Hallo naamgenoot, ik had het zelfde probleem en ben met behulp van het DS-TTeam goed geholpen als beginnend sleutelaar.
Goed ontluchten en dus lekker doorspoelen die leidingen met een paar liter LHM. Maar moet wel zeggen dat het doseren van remmen wel lastig is. succes met de klus. grtz,Marcel van der Snoek (is indeed echt mijn achternaam)
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
snoekhuizen schreef:Marcel Gosselink schreef:Hallo,
Kon ik tot een half jaar geleden de rem nog doseren met mijn ‘grote teen’, langzaam maar zeker is dat lastiger geworden met mijn DSuper5 uit 1973. Het lijkt nu alsof de rem een halve seconde langzamer reageert dan voorheen. Ook is het doseren moeilijker geworden; het lijkt een beetje op ‘alles of niets’. Gisteren viel het me tijdens het rijden op dat er een licht gesis bij het rempedaal klinkt zodra ik de rem intrap. Kan me niet herinneren dat dit voor die tijd ook het geval was. Herkent iemand het euvel, en wat is er aan te doen?
Groet, Marcel
Hallo naamgenoot, ik had het zelfde probleem en ben met behulp van het DS-TTeam goed geholpen als beginnend sleutelaar.
Goed ontluchten en dus lekker doorspoelen die leidingen met een paar liter LHM. Maar moet wel zeggen dat het doseren van remmen wel lastig is. succes met de klus. grtz,Marcel van der Snoek (is indeed echt mijn achternaam)
https://www.citroen-forum.nl/nieuws/algemeen/een_luchtige_les
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vergeet ook niet meteen even de achterremschoenen af te stellen. Wanneer deze veel te ver van de trommel staan krijg je ook een vertraagde remwerking, maar inderdaad; Ontluchten van voorremmen zal jou probleeem hoogstwaarschijnlijk oplossen. Erg makkelijk bij een DS!
En ook daar is natuurlijk een filmpje van gemaakt: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229101/
Zojuist de remmen ontlucht, zowel voor als achter. En dat was geen overbodige luxe (super gemakkelijk klusje overigens). Maar wat belangrijk is: ze remt weer als vanouds! Ook het gesis bij het rempedaal is weg; dat duidde dus toch op lucht in de leidingen. De oorzaak van die lucht was trouwens snel gevonden: te weinig LHM. En dat was weer het gevolg van een lekkende pomp en hoogteregelaar. Ik was daarvan op de hoogte, maar had niet in de gaten dat dit allengs erger was geworden. Dat wordt dus de volgende klus.
Dank voor jullie reacties.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: