2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Het halve werk
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 april 2017 02:32 PM
  [ # 16 ]

Ja, maar in mijn vorige post zei ik dat al: ik heb een supergoedkope powerdop van HBM die niet kapot te krijgen is. Een stuk pijp van minstens een meter op het wringijzer en met mijn hele gewicht van 74 kg er op ging de wielmoer niet los.

Je hebt het dan over een koppel van rond 740 Nm en die dop gaf geen krimp.

Uiteindelijk naar Leo gereden, die een garage heeft en een Hitachi elektrische slagmoersleutel, maar ook daarmee kwam er geen beweging in.

Leo is zo sterk als een beer en zette er de dop op van een grote doppendoos, met een pijp van twee meter en met een knal kwam het spul los.

Ik denk dat bij veel merken auto’s die wielbouten waren afgebroken, maar dit was een Volvo en mijn respect voor dat merk is flink toegenomen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2017 07:20 PM
  [ # 17 ]

Kwijt? Nou eigenlijk niet echt.

Tot nu tot alleen nog maar gereedschap gevonden in diverse bolides! Laughing

In de kinnebak van m’n DS Break vond ik destijds een lange platte ringsleutel van Facom, waarmee het erg makkelijk is om de achterremschoenen te stellen.
En ook al wat kleine ¼”-dopjes gevonden in de prutlaag die zich meesteal bevindt op het voorste subframe.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 28 april 2017 01:07 AM
  [ # 18 ]

het halve werk zeg je?
zonder goed gereedschap helemaal geen werk volgens mij.

goed spul ga je echt waarderen als je wat langer sleutelt.

en dat het 10x zoveel kost als chinese bagger heeft echt een reden.


mijn keuzes:
algemeen facom
kniptangen knipex
waterpomp vbw met gele stip
bacho bacho
hamers peddinghaus of unior (gek genoeg)
las spul kempi of esap of rehm
slijptol blauwe bosch

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 april 2017 09:40 AM
  [ # 19 ]
Han S schreef:

En toch, ik denk dat je gewoon mazzel moet hebben met die goedkope setjes. Bij de Action ...
Bij de Lidl ...
Bij HBM ...


Ik koop gewoon helemaal niets meer wat goedkoop is. Laatst een doos splitpennen besteld, bij HBM. Wat een ontiegelijke troep. Ook weer chinees pisbakkenstaal, dus hoppa, de hele doos de kliko in. Weg er mee, jammer dan van dat tientje. Ik weiger gewoon om die rotzooi te gebruiken. Het zelfde geldt voor 95% van het assortiment van dat soort zaken: alles uit china. Afwerking om te janken, kwaliteit waar je droevig van word als je het gaat vergelijken met hoe mooi spul van een gerenommeerd merk is.

Al die setjes van lidl, aldi, HBM: het is zooi. Op een zeker moment breekt er gewoon iets af, is er iets versleten of raak je iets kwijt en dat is dan nergens los te koop. Zit je met incomplete rommel. Gewoon niet doen. Doppen van chinese hokypoky: heb je wel eens gekeken naar de pasvorm? Die troep zit veel ruimer dan kwaliteitsspul en dus draai je de boel veel sneller stuk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 april 2017 11:11 AM
  [ # 20 ]

Ik heb voor de DS dus leidingwartelsleutels besteld van Facom. Die zijn echt prachtig. Zeskant met eindkraag, min of meer een opengewerkte dopsleutel. Daar krijg je een vastgeroest warteltje 9 van de 10 keer schadevrij mee los. Maar het kost wel wat: je bent zo 4 tientjes per stuk lichter. Bij het eerste gebruik voorkom je alweer 80 euro ergernis dus dat kan écht uit.

Ik haal overigens wel eens een wat goedkoper sleuteltje om ‘t te verbeunen voor slecht bereikbare plekken. Prototypes kun je mijns inziens gewoon van Gamma huismerk, Werckmann of Skandia maken, vooral omdat de kans redelijk is dat je één of twee versies ongebruikt in het oud ijzer mikt omdat ‘t niet werkt. In veel gevallen werkt de goeie versie dan wel meteen en heb je daarna zo’n sleutel nooit meer nodig. Is het iets wat je daarna wél veel gebruikt, dan kun je altijd nog met Gedore of iets dergelijks aan de klus om een echt goeie versie te maken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 28 april 2017 11:39 AM
  [ # 21 ]

Ik sleutel zelf niks meer aan auto’(s), na stopzetting garage.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
gerard 2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-08-2009

- C1 3 deuren
- C3 Shine S&S
Gepost: 28 april 2017 03:56 PM
  [ # 22 ]

Voor gereedschap ga ik geregeld naar Herman Buitelaar Machines in Waddinxveen.
Mijn kar heb ik daar ook, voor een nette prijs, vandaan.
Steeds weer een kostbaar uitje, maar de moeite waard.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 april 2017 04:36 PM
  [ # 23 ]

Yuri, met alle respect, als je vaak met gereedschap werkt heb je gewoon gelijk, maar iemand die een enkele keer wat sleutelt heeft dat niet nodig.

Ik heb een paar keer gepost dat die dop (19 mm) van Herman Buitelaar gewoon uit elkaar had moeten barsten omdat ik er wel 1000 Nm op heb losgelaten denk ik. Maar hij gaf geen krimp en is nog als nieuw en dat verbaast me zeer.

Het zal een toevalstreffer zijn, maar ik heb ook steek/ringsleuteltjes van de Action die er heel mooi uitzien en prima passen. Kosten een euro of iets meer voor de grotere maten en met dergelijk spul is de af en toe sleutelaar goed bezig IMHO.

Ik kocht een wartelsleuteltje 10/11 van Hazet en die kostte bijna 50 euro, prima spul maar wel wat prijzig.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 april 2017 04:48 PM
  [ # 24 ]

Dat is een beetje ja en nee. Het is mijns inziens hoe dan ook belangrijk dat gereedschap goed past. Als je van al je zeskantjes of torx-sterren rondjes staat te maken met gereedschap dat niet lekker past, ben je alleen maar bezig jezelf te ontmoedigen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 april 2017 05:28 PM
  [ # 25 ]

Daar heb je helemaal gelijk mee Derk, dat het goed moet passen is eerste vereiste en zeker met 12 kantige doppen en ringsleutels.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 april 2017 07:16 PM
  [ # 26 ]

‘t is ook een beetje geluk hebben…
Zo spatte er een vrijwel nieuwe ringsleutel van Gedore uit elkaar bij het vastdraaien van een moer en heb ik ook nog een Kinzo dop 14 die ik heb afgeslepen zodat ie past in de schacht van de ventilator van de A-types.
Slagmoersleutel heeft ie al vele malen overleefd…
Dat hele Kinzo setje heb ik al 30 jaar of zo.
Facom doppensetje heb ik ook al jaren trouwens. Prima spul,
En Beta T-sleutels met knie zijn ook super!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 april 2017 07:33 PM
  [ # 27 ]

T-sleutels van Beta, of Facom, zijn fantastisch en je kunt hier onwijs snel mee werken. De T-sleutels van Stahlwille vond ik matig, ik heb er een aantal gesloopt. Kreeg wel keurig vervangende onder garantie, zo zijn die Duitsers dan weer wel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 augustus 2023 10:18 PM
  [ # 28 ]

Ik moest vanavond, nadat DHL me een vers besteld plaatwerkhamertje had bezorgd, toch nog eens aan dit draadje denken. Het is namelijk niet altijd even gemakkelijk om gereedschap op kwaliteit te beoordelen als je niet weet wie het maakt. En dat, blijkt, zijn veel minder partijen dan je zou denken!

Even een schemaatje van ongeveer even oud als dit draadje als voorbeeld:

Facom is bijvoorbeeld in dit draadje een veelgenoemd merk. Sinds 2006 is Facom een merk van Stanley Black & Decker. Dat heeft opgeleverd dat er veel meer spullen normaal leverbaar zijn; toen ik lang geleden bij een technische groothandel werkte was er geen enkele backorderlijst langer dan die van Facom maar tegenwoordig kan ik eigenlijk alles uit de catalogus zonder al te veel gedoe bestellen. Maar je moet er ook een beetje mee oppassen. Ik kwam er al lang geleden achter dat de kantel-steek-ringratel-sleutels van Facom precies hetzelfde ringratelkopje hebben als die van Stanley. De schacht is anders van vorm, maar geheid komt dat ook allemaal uit één fabriek. Zelfde met de ‘terugstelbare’ steeksleutels van Facom en Stanley. Laatst zag ik bij de Gamma een rijtje verschillende tangen van Stanley hangen, de wat duurdere serie op zich wel maar toch gewoon Stanley. Met een trots vignetje op de verpakking en ingelaserd in de tang zelf: ‘Made in France’. Exact hetzelfde vignetje dat door de Franco-Americaine de Construction d’Outillage Méchanique al heel lang gebruikt wordt. Omdat dat dus gewoon Facom tangen zijn met een ander handvatje. En trots dat ze zijn op Franse productie! Want tja, veel Facom spullen komen tegenwoordig dus gewoon uit het Verre Oosten. Ik heb bijvoorbeeld verder exact gelijke 1/4” verlengstukjes bij m’n doppensetje waarvan alleen het eind-jaren-‘90 exemplaar voorzien is van de aanduiding ‘France’ en die zie je ook op andere Facom spulletjes lang niet meer altijd. Nog zoiets: er zijn landen waar diverse gereedschappen van Facom onder de naam USAG worden verkocht (een naam die je vroeger o.a. op Ferrari formule 1 auto’s als sponsor zag). Logisch, USAG is ook overgenomen door Stanley Black & Decker.

En dat hamertje wat deze gedachte triggerde? KS-Tools. Kost net geen 3 tientjes. En eenmaal uit de verpakking heb ik ‘m naast een dergelijk hamertje gelegd dat ik afgelopen winter had gescoord. Van Facom. Voor stevig 7 tientjes. Wat blijkt: de steel verschilt van model (niet van materiaal), maar de koppen komen vrijwel zeker uit dezelfde machine: de hele kwaliteit van het smeedwerk, de afwerking en de productiecodes (batch, datum, whatever die betekenen): exact gelijk. Alleen het geëtste logootje in de wang verschilt tussen die twee koppen (OK, en het model want hoeveel precies gelijke hamers wil je hebben). Ben ik benieuwd of dat wel toeval is en of de praktijk ook dezelfde kwaliteit uitwijst, maar ik heb daar een vermoeden van…

Iets dergelijks met een accuschroefboormachientje van B&D waar ik een leuk aanbiedinkje op vond. Precies op tijd, want de accu van m’n B&D schroefmachientje was wel aan z’n eind, dus meteen meegenomen. Blijkt de accu op de kleur van de kliksluitingen na gewoon overeen te komen met een DeWalt accu. Logisch, allemaal uit de Stanley Black & Decker stal. En onderhuids zijn er vast nog wel meer overeenkomsten.

Nou is dat allemaal niks nieuws. Voorbeeldje schetsen? Gedore staat voor ‘Gebrüder Dowidat Remscheid’. De twee broers die na de oorlog nog leefden kregen ruzie, één stapte uit de zaak en startte Dowidat (waarvan bijvoorbeeld de bahco’s tot en met de catalogusnummers eng op die van Gedore leken). Dowidat ging later samen met Belzer in de Deutsche Werkzeug Union Belzer-Dowidat waarna van lieverlee de naam Dowidat verdween, zeker nadat DWU weer opging in Bahco, die weer opgeslokt werd door Sandvik, die Bahco later doorverkocht aan Snap-On, die vervolgens in de States diverse Bahco gereedschappen met rode in plaats van oranje handvatjes als Snap-On verkoopt (bijvoorbeeld Bahco pijptangen). Dus ik bedoel maar.

Ik weet niet of dat bij meer gereedschapgiganten zo is dat je soms moet opletten welk merk waarop geplakt wordt, maar opvallend is het in ieder geval bij Stanley B&D wel. Er zal ook nog wel her en der verschil in garantie-afhandeling zitten, maar die heb je meestal niet nodig. En soms zijn de prijsverschillen groot genoeg om dat er dan ook nog best een keer op te kunnen wagen…

Goed gereedschap is ontzettend fijn om mee te werken, maar je kunt je desgewenst dus ook prima blind staren op een luxe merk. Met het basisgereedschap val je je daar ook niet zomaar een buil aan, dan liggen de prijzen vaak nog wel relatief dicht bij elkaar. Maar met specialistischer gereedschap kan het kennelijk nuttig zijn om te weten wie nou eigenlijk wat maakt en wie er dan de voor jou beste aanbieding mee heeft.

Eén en ander in het kader van je niet meteen laten ontmoedigen door wat goed gereedschap kost Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 augustus 2023 10:53 PM
  [ # 29 ]

Vandaag een Kraftwerk gereedschapswagen opgepikt. Zwitsers merk, lijkt zelfs nog zelfstandig.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 augustus 2023 11:25 PM
  [ # 30 ]

Zelfstandige bedrijven zijn er ook nog wel natuurlijk. Gedore bijvoorbeeld. En Stahlwille. Ik noem zomaar eens wat.

Is dat een beetje een knap ding, die Kraftwerk kar? Want daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook