Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Hallo,
Al even lid van dit forum, maar laatste jaren minder actief geweest. Ik rij al jaren 2cv en heb enkele jaren een Ami8 Break gehad. Deze laatste is eind vorig jaar ingeruild voor een GSA. Met een kleine zocht ik naar niet iets meer luxe en voor lange afstanden is wat extra snelheid en minder herrie ook niet weg. Bij toeval is de keuze gevallen op een blauwe GSA Special uit 1982. Deze GSA heeft sinds 1991 bij Van Gompel in het magazijn doorgebracht. Hij is onlangs nagekeken en mag weer de weg op. Er zit nog wel het nodige werk aan om de auto op diverse vlakken te verbeteren. Met dit topic, wil ik jullie op de hoogte houden en hoop ik van jullie kennis gebruik te kunnen maken.
Enkele foto’s van mijn GSA.
IMG_20170426_194623 by Punky 2cv, on Flickr
IMG_20170426_194613 by Punky 2cv, on Flickr
IMG_20170426_194601 by Punky 2cv, on Flickr
IMG_20170422_142613 by Punky 2cv, on Flickr
Om te beginnen meteen enkele vragen:
- Welke olie gebruiken jullie?
- Welke benzine gebruiken jullie?
- Misschien domme vraag, maar hoe gaat de olievuldop open? Krijg er geen beweging in en vraag me af of ik het goed doe, voordat ik iets forceer (lees: mol).
- De benzinemeter doet niet veel meer? Is dit een veelvoorkomend probleem? Ik verdenk de vlotter. Deze gedemonteerd en het klinkt alsof het drijvend gedeelte wel los zit.
Groeten Dolf
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Mooi hoor.
Veel plezier ervan.
10w/40 minerale olie(gamma heeft dat nog) of anders semi synthetische.
20w/50 mag ook maar dat is meer voor de warmere klimaten en berglandschap.
Gewoon euro95 maar 98 benzine mag ook. Tank geen E benzine in het buitenland wat ze daar ook vaak gewoon euro95 noemen.
Olie vuldop lostrekken met 8 vingertopjes en de duimen er bovenop en dan wrikken.
Je zou vooraf even wat wd40 onder de rand kunnen spuiten.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ok, vuldop zit dus gewoon geklemd. Zonder schroefdraad. Snap ik nu ook waarom draaien niks uithaalde.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Euro95 bevat al 5% ethanol en is eigenlijk gewoon water wat brandbaar gemaakt is. Goedkoop, maar verwacht er niets van en reken er op dat er brandstofslangen vervangen zullen moeten gaan worden. Beter is het om “echte” super 98 te tanken, bv het spul van de BP. Je gaat echt merken dat het motortje daar fijner op loopt. Maar, het kost wel meer…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Heeeeeele mooie auto, wees er zuinig op en je zal er een hoop plezier aan beleven.
Olie: Voorgeschreven is 15W40. Dat was destijds gewoon een minerale olie. Koop wel altijd olie van een kwaliteitsmerk. Action heeft 15W40 mineraal van Valvoline, prima olie voor 4.00? euro per liter.
15W40 halfsyntheet mag ook, maar beslist GEEN volsynthetische olie.
Mijn GSA’s hebben altijd op euro 95 gereden. Gaat perfect. Het probleem met brandstofslangen, zoals waterman beschrijft, herken ik niet. Zitten de originele brandstofslangen er nog op????? Die zijn nog zonder wapening. Deze slangen zijn wel van slechte kwaliteit. (Scheuren en zelfs gewoon afbreken)
Die zou ik wel preventief vervangen door goedgekeurde, gewapende rubberslang.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Bedankt voor de reacties. Wat betreft de benzineslang deze is vervangen. Wel door een zonder wapening. Door deze wapening kun je namelijk niet zien wanneer de slang weer aan vervanging toe is.
Ook de dop heb ik met wat wrikken en een schroevendraaier losgekregen.
Kwam vandaag alleen weer een plaat tegen, die er denk ik origineel niet ophoort.
IMG_20170428_122306 by Punky 2cv, on Flickr
Deze verzinkte plaat kan denk ik weg. Deze houdt de koeling tegen en is er vermoedelijk geweest om het gassysteem op temperatuur te houden. Aan de andere kant zit deze plaat niet namelijk. Gas is eruit namelijk, maar de aanpassing op het spruitstuk is nog aanwezig.
IMG_20170428_122251 by Punky 2cv, on Flickr
Ook mist de carterontluchtingsslang, vraag me af of deze nog aan te komen is, anders moet ik creatief te werk gaan met universele benzine en koelsysteemslangen. Deze lopen wel rakelings langs die (extra) uitlaatpijp.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
O, wat een mooie! Kun je eens onder de motorkap of op de A-stijl naar de kleurcode kijken? Het lijkt AC639/GNA Bleu Lagune te zijn, waarvan we in onze GS/A-kleurenwaaier nog geen foto hebben…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Schitterende GSA zeg, veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
RensKorevaar schreef:O, wat een mooie! Kun je eens onder de motorkap of op de A-stijl naar de kleurcode kijken? Het lijkt AC639/GNA Bleu Lagune te zijn, waarvan we in onze GS/A-kleurenwaaier nog geen foto hebben…
Als het goed is: onder de motorkap op het rechter binnenscherm vóór, ongeveer boven de koplamp, met een rubberstempel aangebracht. ‘82 zal waarschijnlijk al een drie-letter code zijn; mogelijk drie letters, spatie, twee letters waarbij de laatste twee letters de verffabrikant aangeven. Anders AC XXX YY waarbij YY de verffabrikant is (dus die hebben we niet per sé nodig op dit moment). Zie hier en hier.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Schutbord en A stijl stond niks. Alleen 4 cijfers. Zal nog kijken naar het Binnenscherm.
Die plaat achter de grill is extra toch, zoals ik zelf al aangaf??? Kan ik die beter verwijderen?
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
ORGA-nummer 2067 op het schutbord staat voor de productiedatum 7 juli 1982.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
“Vroeger” monteerde we wel beschermplaten voor de luchtinlaat van het luchtfilterhuis bij gasinbouw want er mocht geen druk opgebouwd worden in het inlaatsysteem door rijwind, dus geen ram-air voor de lpg-ers. Dit zou zo’n plaat kunnen zijn, ik weet dat niet zeker, iemand anders zou dit kunnen bevestigen of kijk andere afbeeldingen van motorruimtes.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een gs en gsa is zwaar overkoeld. Het ding is dus zo goed gekoeld dat de motor nauwelijks op temperatuur komt. Dat is nadelig voor het verbuik en ook geeft dat verhoogde motorslijtage. Om de motor fijn warm te laten worden werden er dus gaten in het front dichtgezet. Die plaat heeft dus een functie en is nuttig. Lekker laten zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
punky schreef:Ook mist de carterontluchtingsslang, vraag me af of deze nog aan te komen is, anders moet ik creatief te werk gaan met universele benzine en koelsysteemslangen. Deze lopen wel rakelings langs die (extra) uitlaatpijp.
Heb je PB gestuurd
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
dirkvdmei schreef:
Heb je PB gestuurd
PB terug.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Moet jullie helaas teleurstellen. Ik kan onder de motorkap en de A stijlen geen nummer vinden. Mogelijk is de auto ooit of deels gespoten. De rechter achterdeur is naar zover ik kan beoordelen ooit overgespoten. Kan echter zo ook geen tekenen van schade zien.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"