Zijn er bepaalde maatrgelen om meer lichtopbrengst te krijgen van de koplampen ?
Is er een verschil tussen Marchals en Cibié ?
Bvd,
[Edit Patje74; topicmove Boeken / Films e.d. >> Elektrisch]
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Kleine dingen die helpen:
Koplampglas en reflector schoonmaken.
Ingrepen voor als lampen zelf niet fel genoeg branden:
Verbeter het contact van de stekkerverbindingen op de lamp, verbeter het kontakt van alle stekkerverbindingen in het circuit tussen accu en lamp, monteer een nieuwe accu, gebruik dikkere bedrading en houd lengtes hiervan kort, schakel het licht met relais rechtstreeks vanaf de accu.
Deze maatregelen zijn erop gericht om de maximaal haalbare stroom door de lamp te laten lopen (->genereert maximale lichtopbrengst), door weerstand (=verlies) in het circuit te verminderen en de spanning te verhogen. Een standaard halogeenlamp hoort helder licht te geven, qua kleur vergelijkbaar met de zon op een heldere middag.
Als dat niet het geval is, dan is er sprake van een te lage stroom door de gloeidraad en daardoor geen maximale lichtopbrengst.
Zwaardere maatregelen:
Monteer lampen met groter vermogen (let op beperkingen van het armatuur: deze moet zijn opgewassen tegen de grotere warmte), bouw om naar Xenon (vinden tegenliggers niet fijn).
`verum ipsum factum’
Reflectoren en glas goed schoonmaken. Dan moeten 50/55 watters echt voldoende zijn. Of de spanning moet heel ver gedaald zijn door rommel / roestvorming enz. (te grote overgangsweerstand).
Anders kun je altijd nog 85/90 watters monteren, al is dit verboden in NL. En je armaturen vinden dit doorgaans niet leuk>>te warm.
Of een bril op sterkte nemen
Test
jeroen_m schreef:Zwaardere maatregelen:
Monteer lampen met groter vermogen (let op beperkingen van het armatuur: deze moet zijn opgewassen tegen de grotere warmte), bouw om naar Xenon (vinden tegenliggers niet fijn).
Lampen met een groter vermogen -> gebruik op de openbare weg verboden. Zo’n lampen zijn bedoeld voor de rallysport.
Ombouw naar xenon is bijzonder duur, bovendien is de wetgeving voor achteraf-inbouw van xenon recentelijk strenger geworden en worden hier dezelfde eisen gesteld als bij fabrieksinbouw (o.a. koplampsproeiers en automatische hoogtregeling van de koplampen verplicht, ook op een hp-geveerde Citroën)
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
c5breakhdi schreef:jeroen_m schreef:Zwaardere maatregelen:
Monteer lampen met groter vermogen (let op beperkingen van het armatuur: deze moet zijn opgewassen tegen de grotere warmte), bouw om naar Xenon (vinden tegenliggers niet fijn).Lampen met een groter vermogen -> gebruik op de openbare weg verboden. Zo’n lampen zijn bedoeld voor de rallysport.
Ombouw naar xenon is bijzonder duur, bovendien is de wetgeving voor achteraf-inbouw van xenon recentelijk strenger geworden en worden hier dezelfde eisen gesteld als bij fabrieksinbouw (o.a. koplampsproeiers en automatische hoogtregeling van de koplampen verplicht, ook op een hp-geveerde Citroën)
het ombouwen naar Xenon mag nog steeds, ook zonder hoogteregeling/ was-installatie. Alleen moet het kenteken van de auto afgegeven zijn voor 1 januari 2006.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar je gaat je Citroen toch niet verpesten met Xenon? Zoals ik ooit in een andere draadje eens geopperd heb: ‘Vooral het NON van Xenon spreekt mij erg aan’.
Test
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik weet een SM met 6 ! xenon lampen in het front!
Wat een licht!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik weet een SM met 6 ! xenon lampen in het front!
Wat een licht!
Waarom rij jij geen BMW?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Te stug, te burgerlijk, te lelijk..
moet ik verder gaan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Te stug, te burgerlijk, te lelijk..
moet ik verder gaan?
Maar wel Xenon!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
bogaard77 schreef:Ik weet een SM met 6 ! xenon lampen in het front!
Wat een licht!
GRRRRRR
Test
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Xenon is fantastisch! En helemaal als je het in een SM bouwt, want die heeft al standaard automatische hoogteregeling van de lampen.
Ik kijk al tijden naar zo’n mooie ombouw set, maar een goede set van bv hella kost zomaar 750 euro!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ze met gele Xenon komen ga ik misschien overstag.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
ik rij met 90/95 watt lampen, heeft een behoorlijke winst tov 55/60. Ik heb de stroom gemeten die de lampen trekken ivm m’n schakelaar die misschien grotere stromen niet leuk vind maar dat valt mee, 5 amp tegen 7 amp.
en dan in kombie met mistlamp voor, k’zal de xeNON boy’s krijgen
ff flink gas en hopa! al het licht recht in hun snuit!, gna gna
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Ik kom hier op terug omdat ik op het punt sta nieuwe koplampen te kopen.
Mijn vraag is : Cibie of Marchals ? Is het vermogen voor beide types hetzelfde ?
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige