Ik pak even het wph erbij, het onderste schema lijkt er op, maar heeft een controle lamp.
Schema in het wph laat niet zien hoe het er in de dynamo uitziet.
En je tweede schema klopt niet met wat ik in het wph zie.
Staat er een typenummer van het dynamo bij?
Paris rhone A 13 R 150
Beide van mijn schema’s kloppen niet. Ik ga een aanpassen.
Totaal aantal Berichten: 10254
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
nanko schreef:Maar de regelaar kan niet werken zonder spanning, daarom wordt
er via het controlelampje wat stroom door de rotor gestuurd.
Dat geeft voldoende output op de statorspoelen om via de veldiodes
de spanningsregelaar wakker te krijgen.
In het vooegestelde schema krijgt de regelaar spanning van het contactslot.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan zou dit het moeten zijn.
In het dynamo trof ik twee diodebruggen tegen met elk 3 diodes aan. Eén brug was met de massa verbonden, de andere met de B+. Elke uitgaande kabel van de spoelen ging naar de 2 bruggen.
De sleepcontacten van de rotor gingen naar de massa en de exc. Intern trof ik geen andere diodes aan die de veldspanning moeten regelen.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben langzamerhand de weg kwijt. Gelukkig werkt het bij mij
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik blijf ook duimen dat bij mij de electrickery het blijft doen….
Bingo! zelfs het typenummer van de dynamo komt overeen met het wph.
Zover ik weet is het schema correct en past bij de C35 en de genoemde dynamo. De voltmeter zit erin om de accu EN het laadcircuit in de gaten te houden, dat is best wel handig bij een bus die vaak gestart wordt ( voor een besteldienst bijvoorbeeld).
Dat maakt de electrische bedrading ook eenvoudiger.
Inderdaad, als je de accu verkeerd om aan sluit loopt er een te grote stroom door de diodes die dingen kunnen best wel wat hebben maar niet ales. Gewoon laten vervangen zoals je gedaan hebt is een goede oplossing. Ook goed om te weten: Je hebt een spanningsregelaar die de “plus” van de “exc” aanstuurt de andere kant van de rotor ligt aan de massa. De meeste wisselstroomdynamo’s werken met een “min gestuurd” systeem, dat was makkelijker voor de electronica. Maar dit is wel makkelijker te controleren: Spanning op de exc wil zeggen dat de regelaar wat doet.
Mocht je nog eens problemen hebben met de dynamo dan weet je nu ook dat daar een speciale spanningsregelaar bij hoort.
To err is human, not to err is divine.
Ik dacht gisteren een garage gevonden te hebben waar ze ook dynamo revisies deden. Eenmaal daar bleek dat de garage een tussenstation. Jammer, want ik hoopte de specialist rechtstreeks te pakken te krijgen. Nu ging het dus via de garage.
De dynamo specialist wil op zich wel nieuwe diodebruggen plaatsen, maar durft er geen garantie op te geven. Onderdelen zouden nog besteld moeten worden, dus het zou ook nog even duren.
Stiekem wil ik graag zelf proberen het dynamo te repareren, dus daar ga ik voor.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom maak je het jezelf niet makkelijk: Een ruildynamo bij Brezan of zo. Met garantie.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja dat kan natuurlijk ook.
Ik doe het meer voor de uitdaging op het moment. Ik heb de tijd er momenteel voor.