aankoop Ds3 120pk Vti betrouwbaar ?
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 03 mei 2017 11:53 AM

hoi,
ik zou deze zomer een tochtje door europa willen maken.
Mijn saxo 1.4 vts 140.000 km begint zo wat mankementen te vertonen (oa olieverlies vbak) en heb er niet echt vertrouwen in om er 5000km mee te doen. Dus ben op zoek naar een recente tweedehands die een beetje vergelijkbaar vinnig is.
Hoe betrouwbaar zijn deze wagens ?  Ik denk dat de motor heel betrouwbaar is aangezien dit vrijwel hetzelfde blok is als de saxo vts 16v, c2 vts etc….
Iemand ervaring mee op wat te letten ?

bedankt !

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 03 mei 2017 12:09 PM
  [ # 1 ]

Er zijn geen bijzondere dingen bekend over een 120 VTI. Er zijn er die olieverbruik melden, maar andere weer niet. Ikzelf heb een tijdlang een C3 Picasso gehad met dit blok, op lpg zelfs, en dat ging uitstekend allemaal. Geen olieverbruik. Het is trouwens een misvatting dat het blok ongeveer hetzelfde is als een blok in een Saxo en C2. Verder is de DS3 een erg prettige wagen, zonder problemen. Dat is een wereld van verschil met een Saxo hoor!
Er zijn overigens genoeg DS3 VTI’s te koop. Bij de Citroen-dealer bij mij in de buurt sowieso al twee, een gewone en eentje met automaat. Succes en plezier met zoeken Smile
Trouwens een deelnemer op dit forum, Vyper, heeft een tijdlang een 120 VTI automaat gehad. Je zou hem ook naar de ervaringen kunnen vragen. Hij heeft sinds kort een DS3 THP Cabrio.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2017 12:13 PM
  [ # 2 ]
Willibrord schreef:

Het is trouwens een misvatting dat het blok ongeveer hetzelfde is als een blok in een Saxo en C2.

Klopt, in een Saxo en C2 ligt een blok uit de TU-serie van Peugeot.

En de VTi met 120 pk is een EP6, uit de samenwerking met BMW.
Deze ligt o.a. ook in de New Mini.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 03 mei 2017 12:23 PM
  [ # 3 ]

ok bedankt
zal inderdaad anders rijden dan een saxo van 1500 euro Smile
Ik ging de vbak van m’n saxo aanpakken, dacht dat het een aandrijfasdichting was, maar is een selector as die boven uit het blok komt waar olie uitkomt (je hoort het trouwens trillen en rammelen bij hogere toeren), moet dus andere vbak in en denk dat ik er geen tijd meer ga insteken.
is die 1.6 vti directe injectie of indirect ?

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 03 mei 2017 12:27 PM
  [ # 4 ]

hmm blijkbaar directe injectie
edit : waarschijnlijk daardoor soms olieverbruik gemeld ?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2017 12:27 PM
  [ # 5 ]

Er wordt ingespoten voor de inlaatklep en niet direct in de verbrandingskamer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2017 12:31 PM
  [ # 6 ]

Olieverbruik komt o.a. door verglazing van de cilinderwanden en vastzittende zuigerveren t.g.v. “het nieuwe rijden”.

Daardoor een te grote blow-by, met als gevolg compressie/vermogens-verlies en olieverbruik.

Remedie: carbon cleaning

En daarna het blok regelmatig even lekker laten werken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 03 mei 2017 12:33 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 03 mei 2017 12:37 PM
  [ # 8 ]

hier vind ik ‘injection indirecte ’ bij de EP6
https://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_EP

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2017 12:39 PM
  [ # 9 ]

Het laatste is correct.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 03 mei 2017 12:39 PM
  [ # 10 ]

die atmosferische EP6 motor heeft hopelijk toch geen problemen met de distributieketting zoals de 1.6 THP ?  iemand enig idee ?

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 03 mei 2017 12:40 PM
  [ # 11 ]
René Jongejan schreef:

Het laatste is correct.

inderdaad bedankt

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2017 12:44 PM
  [ # 12 ]

Hier wat leesvoer over mijn ervaringen met het EP6-blok.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232522/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 mei 2017 01:41 PM
  [ # 13 ]
scatt schreef:

die atmosferische EP6 motor heeft hopelijk toch geen problemen met de distributieketting zoals de 1.6 THP ?  iemand enig idee ?

Jawel, ook die kettingen rekken uit. Een bekende van mij zijn C5 met deze motor was na 120.000 km aan een nieuwe ketting toe.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Vyper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 08-04-2017

Gepost: 03 mei 2017 02:15 PM
  [ # 14 ]

Wat ik hoor en zie in mijn omgeving is dat de 1.6 vti motoren veel minder problemen hebben dan de 1.6thp motoren.
Ik heb zelf een ds3 1.6 vti 5 jaar lang gehad en zo’n 100.000km meegereden. Ik heb nooit problemen gehad met deze auto en ook geen dure beurten. Maar zoals met elk merk kunnen er altijd rotte appels tussen zitten.
Verder hebben we in de familie nu 6 Citroëns gehad met thp motoren. Slechts 1 van de 6 had flinke problemen met de motor, de rest was prima.
In mijn ogen maakt het ook veel uit of de auto Citroëndealer onderhouden is geweest of niet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook