14 van de 86
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 april 2017 02:04 AM
  [ # 196 ]

Tja, wat is een moeilijke auto! Voor een techneut als ik zitten de meeste citroens best wel logisch in elkaar. Ik denk dat het “moeilijke” vooral te maken heeft met het feit dat Citroen zich nooit heeft laten leiden door het adagio “zo hebben we het altijd gedaan”. En dat betekent vooruitgang!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 april 2017 09:49 AM
  [ # 197 ]

Een DS is een ingewikkelde auto. Punt. Als ik zie hoe mensen en garages lopen (of hebben lopen) knoeien aan die wagens gewoon omdat ze het écht niet snappen kun je gewoon zeggen dat het een lastige wagen is. Je hebt gewoon model-specifieke kennis nodig, de goede boeken en het juiste gereedschap. Heb je dat niet, dan wordt het over het algemeen niets.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 april 2017 10:26 AM
  [ # 198 ]
waterman schreef:

Je hebt gewoon model-specifieke kennis nodig, de goede boeken en het juiste gereedschap.

Dat is wat ik bedoel met ‘onbegrepen’. Wat inderdaad, als je aan pak ‘m beet de Opel B-Kadett gewend bent is een DS natuurlijk wel echt moeilijk. Maar als je je in zo’n DS verdiept is het volgens mij allemaal best goed te doen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2017 10:30 AM
  [ # 199 ]
Penny Lane schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe er nou weer alleen dáár van die vieze troep komt. De rest van de KVS is al de hele tijd netjes helder & dun!

Derk

Omdat er een stelsel van dunne kanaaltjes in de verdamper zit en het heet wordt. Tap ook even de sludge van de LPG kant af.
Overigens heb ik er toendertijd meteen een nieuwe verdamper ingezet. 120 euro en GAAN!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 02 mei 2017 09:22 PM
  [ # 200 ]

Nog FF weer goed spoelen en evt later nog eens en klaar.
Gaan met die Ba….

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 mei 2017 10:26 PM
  [ # 201 ]

Wat late reactie ivm vakantie. Ik heb vorig jaar een nagelnieuwe LPG-installatie ingebouwd met een AG2000 verdamper. Die zat bij mij (in jaar daarvoor nog grondig gereinigd koelsysteem met verse vloeistof) na 3 maanden al potdicht. Bij 25 graden op de snelweg had ik een sneeuwwitte ijsklomp onder de motorkap. Het was een wonder dat ie uberhaupt nog reed. Zij het beroerd. Bij een kennis van mij op het erf de verdamper even tussen het circuit uitgehaald waarbij bleek dat ik er met de mond geen lucht doorheen kon blazen. Tuinslang erop geklemd en waterdruk erop: toen plopte ie open en kwam er veel smurrie uit. Ben nu weer veel duizenden kms verder. Geen idee of en hoe vaak ik deze operatie nog moet herhalen. Toch een knoeiklus. Zaterdag op CM kun je evt zien hoe ik m’n verdamper in het systeem heb opgenomen (zodat mn kleppendeksel er nog makkelijk af kan).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2017 09:34 AM
  [ # 202 ]

Aansluiten verdamper op KVS:
Ik maakte een T stuk in de leiding vlak achter het stalen buisje voor je kachel aan de rechterkant. als je dat buisje iets inkort past het net. De retour laat ik dan over de waterpomp lopen, onder het steuntje van de koeltunnel door en in de slang die van de kachel komt. op deze manier kan je klappendeksel er makkelijk (sic!) af en op!

Smile

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 03 mei 2017 09:54 AM
  [ # 203 ]

Zo heb ik het ook gedaan. Mijn T-stuk zit net boven het einde van het stalen pijpje voor het schutbord, ik hoefde niks in te korten, past prima. Op de eenmalige verstopping na werkt het perfect, ook bij -5 start en rijdt het besje als de beste op LPG.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2017 11:04 AM
  [ # 204 ]

ik gebruikte JH verdampers van landi hartog, later GMS. Startte ook op gas bij -20 na een week stilstaan in meribel!!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 03 mei 2017 02:14 PM
  [ # 205 ]

Merkwaardig dat de dame koud starten op gas geen probleem vindt.
Loopt goed op lpg. Verdamper bevriest niet. Maar een warme start werkt niet.
Troep in de verdamper heeft daar niet mee te maken denk ik want anders zou die op een gegeven moment weer bevriezen.
Iemand een idee????

Jan D.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2017 03:13 PM
  [ # 206 ]

Hij bevriest eerst intern. Dan krijg je bij warme start veel te veel gas mee. Truuk is om de schakelaar in de middenstand te zetten, gaan starten en als ze aanslaat schakelaar weer op LPG.
Had ik ook soms nodig..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 mei 2017 03:14 PM
  [ # 207 ]

Ik kom er na wat controles zoals:

- bevriest de verdamper? (nee, of althans het ding zelf is warm en de gasleidingen ook)

- zitten alle stekkers nu betrouwbaar vast? (voorlopig ja)

- hoor je gas stromen nadat je het systeem inschakelt? (ja)

achter dat, als je een aantal keren achter elkaar het gassysteem in- en uitschakelt (dus tussen midden/geen brandstof en gas), de auto wél warm op gas starten wil. Het ‘euvel’ is dus dat het stationairrelais blijkbaar met warme motor onvoldoende gas doneert om de machine erop te starten. De truc is nu om uit te vinden wat daar aan te doen is, want als je dat relais afkoppelt wil de auto helemaal niet lopen (dus blijkbaar is er dan geen gasaanvoer meer). Misschien dat een breekcontact-schakelaar de baan doet. Dan kun je dat relais handmatig een aantal keer schakelen en is-ie in de stand ‘gas’ standaard wél bekrachtigd.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2017 04:47 PM
  [ # 208 ]

of een beetje gas geven- pedaal naar beneden, zodat ie het hoofdmembraan opentrekt.

Of de solenoid vervangen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 mei 2017 09:32 PM
  [ # 209 ]

Dat vervangen van die solenoid is *mogelijk* aan de hand, maar ik heb o.a. naar suggestie van folke048 nog wat dingen nagelopen. Het blijkt nu, dat wanneer je bij de warme start de relais op de verdamper rechtstreeks vanaf de accu bekrachtigt, de juffer reeds op de tweede omwenteling der krukas marcheert, en vrijwel zonder gas te geven. De testopstelling hiervoor was als het ware een ouderwetse LPG choke-knop, maar dan één kant op accu+ en de andere op de relais van de verdamper. Je kunt ook lomp met een testkabeltje vanaf de accu de restdruk in de leiding in het inlaattraject laten lopen, dan start ze ook perfect.

Met een testlampje had ik al gesignaleerd dat er spanningsval optreedt naar die relais zodra de startmotor wordt ingeschakeld. Op de multimeter kakt de spanning op dat relais in van 11-en-een-beetje volt met alleen contact aan, naar net boven de 9 volt met de starter er bij. Ik vraag me af of dat dan al onvoldoende is om dat relais betrouwbaar te bekrachtigen en dat door die relais te voeden vanaf de accu het allemaal wél werkt. De contactlampjes reageren normaal gesproken ook op het inschakelen van de startmotor, dus die spanningsval lijkt me niet spectaculair. Dus rijst de vraag: zijn er stationair-relais in omloop die temperatuurafhankelijk schakelen? Dat ik niet op zoek ben naar een fout die eigenlijk een feature is die even niet bij het voertuig past (want in dat geval zou er gewoon wél een choke-knop in kunnen worden gebouwd om het op te lossen).

Vanmiddag had ik trouwens het idee dat de verdamper bevroor, maar dat was verbeelding. ‘Gas op’ is ook zo’n ding dat je in de gaten moet houden Mr. Green Er kon 70 liter bij… Dat krijg je natuurlijk als je lukraak aan een achtergebleven lading LPG begint waarvan je niet weet hoeveel het precies is Smile

Edit: als die spanningsval normaal is, werkt een choke-knop via geschakelde 12v waarschijnlijk dus ook niet, want die spanningsval zit natuurlijk op alles achter het contactslot…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 03 mei 2017 11:36 PM
  [ # 210 ]

Dat fenomeen chokeknopje vind ik wel een goed idee.
Zou met die nieuwe verdamper niet nodig moeten zijn, maar als dat werkt okee.
Er is een onderplaat voor de stuurkolom met zo’n switch erin.
Die zat in de DS bij aanschaf bedacht ik later. Zal wel niet toevallig zijn toch??
De spanningsval bij starten is normaal. Start maar es een auto met het licht aan dan zie je heel duidelijk wat ik bedoel…...
Ook nog even nakijken of de spanning op het relais met contact erop hetzelfde is als de accuspanning.
Als daar meer dan een volt verschil is moet de bedrading en het bedieningsrelais gecheckt worden.
Met het nodige geduld en wat onderzoek krijgen we de boel wel op orde.
Het machientje loop als een wekker heb ik beluisterd.
Perfect na 18 jaar rust…:-)
A.S. vrijdagmiddag praat ik nog even met de Dame. Ik ga haar FF over het koppie aaien en dan gaat ze zaterdag van Delfzijl naar Haarlem en terug. Citromobiel!!!

Jan D.

Profiel  
 
 
14 van de 86
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook