Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, oude folders er op nageslagen en jullie hebben gelijk. De airco man meende aan de locatie van de droger te kunnen zien dat ik het achteraf ingebouwde sysye heb. Maar dat kan dus niet
Weer wat geleerd.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Zo het is weer even geleden dat ik hier nog iets gepost heb over deze voiture.
Er is eigenlijk weinig te melden enkel dat na de winter de accu er nog weinig zin in had en deze dus vervangen is door een nieuw exemplaar van 75ah.
Verder doet de CX het uitstekend en is het nog steeds verrassend hoe snel deze versie wel is
De airco was in september bijgevuld en werkt prima, zondag gaf deze een uitblaastemperatuur van 5° bij een buitentemperatuur van 22°.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt goed
Bij de airco verwacht je een temp van onder de 7 graden toch over? Met 5 lijkt me dat dan prima. In dat filmpje wat gepost was zat hij zelfs op 3.5.
Overigens toen ik aan het bekijken was wat er allemaal nodig was voor airco heb ik dit topic nog gebruikt voor wat zinnige info, dus nog bedankt voor alle foto’s
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het is al veel te lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb over deze CX, dus bij deze.
Met uitzondering van een probleem met nieuwe en slechte ophangrubbers van de uitlaat waar door deze er bijna onderuit viel is er niets belangrijks te melden tot vorige zondag dus.
Afgelopen zondag ben ik met de CX naar de Citroën Jumble in Bokrijk geweest, 10j terug was ik er ook bij en actief als medewerker nu dus gewoon als bezoeker.
Mooi evenement en prima georganiseerd ook het weer viel mee.
Enorme opkomst van vooral DS en Traction (wat bijzonder is), de opkomst van de CX was goed maar niet overweldigend…
Foto’s van de CX bij zijn soortgenoten
Op de heen weg bij het oprijden van de snelweg ondervond ik dat de motor licht inhield en schokte, zonder turbodruk was er niets aan de hand.
Naar mate ik verder reed kwam het meer en meer voor en stationair had de motor moeite om niet af te slaan en draaide hij voor de rest slecht.
Raar want ‘s morgens bij het vertrekken was er niets aan de hand…
Verder een leuke dag gehad bekende en ook onbekende mensen gesproken en ook nog een bezoek gebracht aan het openluchtmuseum, maar om dit echt allemaal te bekijken moet je hier voor terug komen en een ganse dag van maken.
Bij het terug vertrekken starte de CX moeilijk en moest ik spelen met het gaspedaal om hem draaiende te houden, de terugweg verliep anders zonder probleem met uitzondering van het licht schokken als er maar ook iets van turbodruk komt.
Thuis gekomen wilde ik toch echt wel weten wat er aan de hand was en dacht ik eerst aan de bobine’s (al zijn deze zijn al van het nieuwe type) maar hier zat het probleem niet.
Bougie’s dan maar vervangen door een setje Denso’s en hiermee was het opgelost, nog een proefrit gedaan en alles was weer zoals het hoorde.
Nu zaten er al jaren de befaamde NGK B7HVX bougie’s in die toch een zeer lange levensduur hebben en heb ik er iets van een 12000km mee gereden, dus versleten kunnen ze niet zijn.
Bij nadere inspectie is er zelfs geen slijtage aan te zien maar wel het contact hoedje waar de bougiekabel op zit had duidelijk sporen van vonkvorming en de zinklaag is licht geoxideerd.
Let op de zwarte plekjes op het aansluitpunt van de electrode (in het echt is het veel duidelijker zichtbaar)
Ik vind het trouwens raar dat dit voor zo’n dure bougie maar gewoon simpel verzinkt is en niet vernikkeld is zoals dit bij de Bosch en Denso bougie’s is.
Door dit “hoedje” te vervangen door vernikkelde exemplaren van versleten Bosch super 4 bougie’s (uit m’n 22TRS die na 40km nog geen spoor van oxidatie hebben) kan dit setje wel weer terug dienen…
Maar voorlopig rij ik verder met de Denso’s want die bevallen ook goed.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
De bougies waren niet gemonteerd met kopervet hè? Want dat kan ook rare en ongewenste effecten geven!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
liever ongewenst effect dan vastgerotte bougies lijkt me
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Nee er was geen kopervet gebruikt bij de montage, dat doe ik nooit.
Wat is meestal wel doe is een drupje motorolie op de schroefdraad.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
erikkuiper schreef:liever ongewenst effect dan vastgerotte bougies lijkt me
helemaal mee eens.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat voor effecten kan je dan krijgen als er wat kopervet op de schroefdraad zit?
Ben ook wel benieuwd naar het effect van kopervet.
Ik heb m’n hele leven kopervet gebruikt.
Op m’n bougies dan
En nooit een vastzittende bougie. (had altijd Champion bougies trouwens, die waren wel berucht wat betreft vastgroeien)
Nooit iets nadeligs gemerkt…
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mij is geleerd om een heel klein beetje kopervet te gebruiken en daarna het vet met een doekje zo veel mogelijk weer weg te halen. Zodat er zo minimaal vet op zit. Er is toen vast ook verteld wat het risico is van kopervet op de bougie - maar dat heb ik niet opgeslagen.
Een klein beetje lijkt mij inderdaad alleen maar goed…
Als je het voldeddert krijg je misschien vonkoverslag want koper geleidt nogal goed.
Maar nou heb ik hier geleerd dat hoogspanning heel anders reageert dan laagspanning dus misschien klopt dat voor geen centimeter…
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik dacht dat er mij ooit vertelt is dat het koper in kopervet in combinatie met het alu van de cilinderkop en het metaal van de bougie een (chemische)reactie geeft waardoor de bougie muurvast komt te zitten.
Maar dat is hier in geen geval het probleem omdat er geen kopervet aan de bougie’s zit of zat, en de bougie’s kwamen zonder problemen los.
Het probleem was (lichte)oxidatie van de bougie top waardoor de bougiekabel geen goede overdracht van de hoogspanning had en waardoor de bougie’s onregelmatig vonkten met slecht lopen en schokken van de motor als gevolg.
Verder zijn natuurlijk alle reactie’s welkom
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
je moet een bougie natuurlijk niet in de pot drukken.
maar dun invetten en ervoor zorgen dat de electrode mooi schoon blijft lijkt me geen probleem.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
La Léo schreef:De bougies waren niet gemonteerd met kopervet hè? Want dat kan ook rare en ongewenste effecten geven!
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welke effecten het gebruik van kopervet op de schroefdraad van een bougie kan hebben.
Ik gebruik het daar, uiteraard spaarzaam, namelijk al sinds ik het bestaan van kopervet ken.
En de bougies die ik slecht loskreeg waren allemaal zonder gemonteerd.
Wat in zo’n geval wel helpen wil is het losdraaien van de bougies bij een motor op bedrijfstemperatuur, dan gaat het net even minder lastig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986