15 van de 86
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 mei 2017 12:15 AM
  [ # 211 ]

Bedieningsrelais was me ook al te binnen geschoten. Als die nou in de fout gaat als-ie heet wordt? Maar dat kan dan ook het stationairrelais of zelfs het afsluitrelais op de verdamper zijn. Die twee worden namelijk ook écht heet, en als het dan met nog 9 volt erop allemaal net niet meer (betrouwbaar) wil kan het natuurlijk zijn dat het met de volle spanning vanaf de accu weer net wél werkt. Ik denk dat Bogaard gelijk gaat krijgen en dat er ergens een relais gammel is.

Derk

Edit: het goede nieuws is natuurlijk wel, dat die tank gas uit 2000 of 2001 (de laatste keer dat er volgens de oude papieren met de juffer gereden was) nu eindelijk en overwegend met succes opgestookt is. Wie rijdt er nou nog op ‘vintage’ LPG? Mr. Green

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 mei 2017 06:39 PM
  [ # 212 ]

Opgelost. De juffer wil nu ook warm starten op LPG Cool

Het hoofdrelais is nu vervangen door één met variabele choke-tijd. Die kan met een trimmertje tussen 0 en 5 seconden geregeld worden. Ik heb ‘m eerst maar eens gewoon in het midden gesteld en dat blijkt de baan te doen. Het spanningsverlies is nu minder en het stationairrelais heeft meer tijd om te reageren. Ik denk dat dat spanningsverlies het euvel geweest is (ruim een volt inwendig in het relais). Het kan nog wel zijn dat die choke-tijd in de praktijk nog wat langer of (en dat is waarschijnlijker) korter moet dan ongeveer twee seconden, maar daar kunnen we dan simpel mee spelen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 04 mei 2017 10:32 PM
  [ # 213 ]

Mooi man.
Dus de filosofie van vanmiddag blijkt te kloppen.
Op naar Citromobiel dus.

Jan D.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2017 09:27 AM
  [ # 214 ]

Mooi! De spanningsval kanook duiden op een matig tot slechte startmotor. FF in de gaten houden! Tot morgen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 05 mei 2017 11:13 AM
  [ # 215 ]

Als ik teruglees en goed begrijp wat er geschreven werd, zakt de spanning op het lpg-relais tijdens het starten terug tot 9 volt.
Het woordje “spanningsval” kan je hier een beetje op het verkeerde been zetten, en ik denk dat hier eigenlijk “spanningsdip” bedoeld werd.

Met spanningsval wordt meestal het “potentiaalverlies over een component bij een bepaalde stroomsterkte door dat component” bedoeld, bijv. het verschil van spanning tussen de accukant en de verbruikerskant van de lichtschakelaar terwijl het licht brandt. Als die schakelaar perfect is, heeft die intern geen weerstand en is de spanningsval dus NUL. Bij een weerstand van 1 ohm verlies je zomaar al een halve Volt in de schakelaar (die ook warm wordt), en is er dus minder voor de verlichting. Dat kun je gewoon meten met je voltmeter: plus op de inkomende (voedende) draad draad, min op de afgaande.

Interessant is om de spanning op de accupolen te meten tijdens het starten.
- Als die ook (bijna) net zo ver terugzakt heb je ofwel een rotte accu (die de benodigde startstroom niet meer kan leveren zonder dat de spanning inzakt), of een rotte startmotor (die een onredelijk hoge startstroom vraagt om rond te draaien).
- Maar als de accuspanning NIET (zo ver) terugzakt, zit het probleem in één of meerdere slechte verbindingen, connectoren, schakelaars o.i.d., waardoor er teveel weerstand in het circuit optreedt. Het gaat in dit geval dan om het stuk van het circuit dat door startmotor en relais gelijktijdig gebruikt wordt, dus enerzijds vanaf accu tot contactslot en anderzijds de massakabel.

Veel succes met zoeken.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 05 mei 2017 04:08 PM
  [ # 216 ]

Dag Oscar.
In grote lijnen ben ik het met je eens.
De bedrading van de DS is 43 jaar oud ,dus enige spanningsval is niet ongewoon.
Meten op de accu is wel een goed idee… Gaan we doen.
De massakabel is gecheckt en intact dus dat is een probleem minder.
Maar we gaan binnenkort nog FF meten volgens jou ideeën.
Bedankt voor de tips.

Groet:

Jan D.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2017 04:12 PM
  [ # 217 ]

Anders hang je een gezekerde direkte plus van de accu aan een relais dat de elektronica van de LPG afsluiters van spanning voorziet als het contact aan is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 05 mei 2017 04:20 PM
  [ # 218 ]

Hebben we al getest. Zag er goed uit. maar bedankt voor de tip.
De gemiddelde DS piloot komt niet op dat idee…

Jan D.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 mei 2017 04:00 PM
  [ # 219 ]

Zo, de juffer heeft de rit naar Cinqmaisons op & neer gehaald Very Happy

Op de terugweg wel last van een mega verstopping van het koelsysteem gehad. Vanochtend is de complete koeling + kachel + verdamper eraf gekomen. Ik heb overal de boel doorgelust en ben nu bezig om het blok in etappes te spoelen. We zijn al van ‘koffie met een wolkje melk’ naar ‘ongefilterde appelsap’... Alle losgewerkte gruis zit nu in de radiateur (exit dus), de kachel (exit dus) en de verdamper (gaan we dan maar weer ontstoppen). Misschien dat de radiateur gereviseerd kan worden, dus ik berg ‘m nog even op. Een andere, schone 3-rijer ligt klaar. Blijkbaar was er gewoon een keer een lange snelwegrit voor nodig om de bagger in het blok los te krijgen…

In de tussentijd, tijdens het weer afkoelen, heb ik de achteruitrijlampen veranderd naar 2x verchroomde unit met witte lenzen in plaats van geel. Allemaal leuk, dat Frans gele achteruitrijlicht, maar op de gemiddelde parkeerplaats bij de supermarkt snapt niemand er wat van dus dan moet het toch maar wit. Volgende puntje verlichting wordt om er vóór wel weer Frans geel op te zetten. De eerste ronde werkte dat niet, omdat er dus ‘gele’ duplo-koplampen in omloop zijn die praktisch oranje (amber) zijn!

Hoe dan ook, nu eerst maar weer terug naar buiten en de volgende schoonmaakvulling uit het blok kieperen. ‘t is er mooi weer voor, dus ‘t komt goed!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 mei 2017 09:43 PM
  [ # 220 ]

Update: het blok lijkt er (voorlopig?) van genezen te zijn om rommel op te grutten. Het water dat ik nu opvang heeft nu het aanzicht van heel slappe groene thee en dat is inclusief de meuk die van de buitenkant van het blok spoelt. Zodadelijk ken de laatste spoelvulling eraf. Morgen gaat de koeling er weer voor en dan ga ik eens fijn een paar dagen met schoon water erin rondkarren. Volgend weekend, of zoveel eerder als nodig, gooi ik dat er weer af en dan gaan we kijken hoe ‘t erbij staat.

Het ziet er bij nadere studie half en half naar uit dat de radiateur die er nu af komt met wat goede wil nog schoon te spoelen is, dus daar zullen we van de week ook nog een poging op doen. Het zou wel enorm goed uitkomen als dat lukt, want dan kan ik een ruilsysteem volhouden Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 07 mei 2017 10:22 PM
  [ # 221 ]

Tja Shit happens.. maar beter in Joure dan in de ardennen.
Dat rotzooi opgeven is nu de derde keer en hopelijk de laatste keer.(scheepsrecht)
Er is wederom heel veel sludge losgekomen. We gaan het zien. Scherp in de peiling houden voorlopig.
Breng de radiateur en het kacheltje maar FF langs dan hang ik dat spul een paar uur aan de spoelpomp en dan kan het weer jaren mee.
Mits de zooi uit de koeling is.

Jan D.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 mei 2017 10:31 PM
  [ # 222 ]

‘t Ligt er klaar voor! Heb je nog bijzonderheden nodig om dat aan te kunnen sluiten?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 mei 2017 11:01 PM
  [ # 223 ]

Ik zou de bovenbak lossolderen en de kanaaltjes doorsteken. Anders gaat het niet 100% lukken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 mei 2017 01:03 AM
  [ # 224 ]

Zo. De koeling staat d’r weer voor op de bovenste koelslang & de tunnel na. Eerst even een thermostaatje testen. Wat ik eerder al vermoedde, en wat gezien de relatief bescheiden afstanden die ik tot zover had gereden de problemen nogal maskerde, klopte dus: de thermostaat sluit niet meer. Als het goed is, heb ik nog een reserve 79 graden thermostaat. Die gaat nog even in heet water en dan is het eerst tijd voor een paar uur horizontaal Cool

Edit: Jan, hoe stook jij zo’n bovenbak los zonder dat de rest uit elkaar valt/gaat lekken?

Edit 2: Na een rondje schoonmaken met gootsteenontstopper doet de reserve-thermostaat ‘t weer. Hij zat dichtgeplakt met kalk & koperoxide, maar dat is nu dus over. Kan die er mooi morgen in.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 mei 2017 01:14 AM
  [ # 225 ]

Uitbesteden aan een radiateurenbedrijf, kost niet veel. Als je gaat doorspoelen gaat verreweg het meeste water door de meest gangbare kanaaltjes en blijft de rest dus verstopt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
15 van de 86
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook