Hallo allemaal,
Ik heb geïnformeerd bij verschillende tuningbedrijven die ofwel een box plaatsen of software matig aanpassingen doen.
Ik kreeg mooie aanbiedingen en vond het erg interessant totdat ik een hele eerlijke verkoper aan de telefoon kreeg.
Hij vertelde mij dat bij een Berlingo Multispace 2009 1.6-16V 109PK nauwelijks tot geen winst te behalen is. Hij vertelde dat de echte winst te behalen is bij motoren met een turbo of (turbo)diesels.
Ik had de man verteld dat het ons met name gaat om de brandstof besparing die wordt verkregen bij chiptuning, natuurlijk alleen als je normaal rijd.
Deze zelfde man adviseerde mij om BP Ultimate te tanken, dit geeft echt, volgens de man, besparingen omdat deze benzine een hoger octaan gehalte heeft.
Hebben jullie ervaringen met benzine modellen van de Berlingo en chiptuning, of klopt het dat er geen winst te behalen voor mijn type Berlingo?
En wat hebben jullie ervaring met BP Ultimate? Rij je daar echt meer kilometers mee?
Ik was de ‘speurtocht’ naar tuning begonnen omdat ik had gehoord dat dit resulteerde in brandstof besparing bij normaal rijgedrag. Wij rijden vooral veel in de stad en ik durf wel te zeggen da wij een normaal rijgedrag hebben, dus vandaar de belangstelling voor chiptuning.
Hebben jullie nog andere brandstof besparende adviezen? Ik weet dat die toevoegingen eigenlijk alleen maar motorreiniging doen en geen brandstof besparing. Zelfde geldt voor Shell V-power, is een gewone euro 95 met een ‘ingebouwde’ motorreiniger en daarom niet vergelijkbaar is met de eerder genoemde BP Ultimate.
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.
Mvrgr.
Nossie
Challenger benzine van de Gulf is bijna 100RON
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik tank Ron98 omdat daar geen ethanol in zit want dat is beter voor de oudjes. Het is een dubbeltje per liter duurder dus je kan uitrekenen adhv je verbruik of dat loont..
Ik merk eigenlijk geen verschil in trekkracht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Chiptuning bij benzinemotoren is zinloos is alles wat ik er ooit over gehoord/gelezen heb op diverse forums van diverse merken.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ehh, mijn benzine japanner is van 170pk naar 260pk gegaan, gemeten op de Auto Sport Company testbank..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Dat zal vast geen standaard chippie zijn geweest
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je maakt een denkfoutje bij een benzineauto zonder turbo heeft chiptunen niet zo veel zin. Maar als het een benzinemotor met een turbo is dan kan een chip veel doen hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar ik kan niet zomaar even een turbo op mijn Berlingo erbij zetten, of zijn daar ook bedrijven voor? Indien ja: Dat zal vast niet goedkoop zijn waardoor het niet meer rendabel is om ook nog eens te chiptunen.
Chiptuning heeft inderdaad geen zin ik heb het laten doen bij mijn berlingo (ook de 1.6i) namelijk =(
heb hem later op de rollenbank laten meten en met en zonder dat kastje en pk’s en koppel waren nog exact hetzelfde, verbruik was er ook niet op vooruit gegaan.
heb later wel een andere nokkenas laten inbouwen (is wel duur) en daarna had hij wel 130 pk ipv 110, maar dat doet ook voor je verbruik niet veel.
Turbo laten inbouwen kost al snel rond de €2000
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 25-01-2014
- Berlingo Berlingo 1.6i 16V Multispace NF
Bij een atmosferische benzine motor kun je met chiptuning 5 - 10% halen.
Meestal moet je daarna wel hogere octaan gaan tanken omdat de tuning voornamelijk het
aanpassen van het ontstekings moment is en er dan met lager octaan eerder pingelen kan optreden.
In principe is af fabriek de motor wat conservatief ingesteld om ook met slechte kwaliteit
brandstof om te kunnen gaan.
Bij turbo motoren (diesel en benzine) wordt de turbo druk wat opgehoogd en dat zorgt
merkbaar voor meer vermogen. Echter de motor wordt dan ook zwaarder thermisch belast dus
daar moet je in de praktijk wel mee weten om te gaan anders komt de betrouwbaarheid in geding.
Wil je echt gaan tunen, dan moet je de motor zien als een luchtpomp: Als je zorgt dat deze
meer lucht kan verwerken dan kun je meer vermogen eruit halen. Lucht benzine verhouding is
namelijk vast gegeven (1:14,7 stoichiometrisch verhouding) en de energie haal je uit de hoeveelheid
benzine.
Dus als je zorg voor betere inlaat (sound barriers en bochten verwijderen) en betere uitlaat
(minder dempers, geen kat), maar ook andere nokkenassen (scherper meer lift) en wellicht
nog meer toeren, dan ga je meer vermogen halen, want de motor kan meer lucht pompen.
Maar je gaat dan alle onderdelen ook meer belasten (kracht en temperatuur) dus je moet dan
soms ook onderdelen vervangen door sterkere uitvoeringen (zuigers, drijfstangen) en noem zo meer op.
De eerste pk’tjes zijn dan ook het goedkoopst, maar daarna neemt het exponentieel toe qua kosten….