Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er zit zo’n toko in Groningen. Ik kan natuurlijk makkelijk ‘s bellen of die er iets mee kunnen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
die is erg duur derk gaat nergens over
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, de koeling kan er weer af. Nu is weer de pakking van het waterpomphuis lek
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
jij komt nog eens van geluk onder de trein
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat valt wel mee denk ik. Ik spoor immers niet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Penny Lane schreef:Zo, de koeling kan er weer af. Nu is weer de pakking van het waterpomphuis lek
Derk
radiator kan blijven zitten. Fan eraf, pomp eraf, huis eraf…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Juist ook mee bezig.
Joris schetst het optimistisch.
Moertjes los, ringetjes uit de diepte opvissen
Tweede moeren lossen, eerste moeren erbij, heel erg vastdraaien.
En dan merken dat het tapeind toch niet meewil.
Nog veel vaster vastdraaien, weer een sleutel uit het vet opvissen en weer proberen het tapeind los te draaien.
Als je denkt dat je alleen de lange tapeinden hoeft los te draaiend je het mis.
Ook op de korte passen net twee moeren.
Laten zitten is theoretisch correct, alleen krijg je dan de pomp niet uit de slang.
Ik zet dadelijk de pakking tussen twee rupsjes siliconenschuim, laat ze de pest maar krijgen.
Nu even een kopje thee en dan weer verder, tot borreltijd.
Misschien is het dan wel klaar….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dan heb ik deze keer meer mazzel dan jij, Jan… Ik kwam er bij demontage van de bovenste radiateurslang achter dat de slangklem op het pomphuis was wezen muiten zodat het water er daar tussenuit zeek. Kennelijk was die een keer te vaak verbogen of erg vuil of gewoon te oud waardoor hij niet goed had geklemd. Maar ik weet hoe vervelend het kan gaan met zo’n waterpomp. Sterkte, geduld & wijsheid gewenst!
Overigens had ik er geen probleem mee gehad om de radiateur er weer uit te pakken, want de koeltunnel etc. had ik toch nog niet op z’n plek gezet (in verband met eerst kijken of er nog iets lekt). Ik moet wel nog een piepklein lekje in deze radiateur dichten: er zit een speldenprikje net in de soldeernaad van het plaatje waar de vulhals op zit. Inmiddels weet ik dat een dotje Polymax me daar eerst langdurig mee uit de brand helpt
Inmiddels ziet het er naar uit dat de koeling het nu wel doet. De testrit daarstraks leverde een meter op die stevig een halve wijzerdikte boven de helft komt en daar dan blijft hangen. Meten wat dat betekent schiet niet zo hard op, want als je de kap open zet waait de hitte er onder vandaan en staat de meter onmiddellijk net onder de helft. Metingen over zowel de kop als het blok leveren op dat de circulatie nu wel weer volledig is, dus we gaan morgen eens fijn een stapeltje snelwegkilometers maken om te zien of alles inderdaad stabiel is.
Het stationair toerental op gas is nu ook in orde en ik heb de vollastschroef nog een slagje gegeven omdat ik de indruk had dat de boel op toeren een beetje arm liep, maar dat gaan we nog even in de gaten houden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Net voor de borrel klaar.
Dank zij wat fundamentalistische ingrepen: alle tapeinden even door de M8 snijmoer en alle gaten even met de M8 tap gekieteld.
Toch nog een foutje: De dynamo pas strak trekken NADAT je de fan hebt vastgezet, anders kan je de fan na het eerste boutje niet meer verdraaien.
Nog een tipje: zet de KWS slangen in de vaseline en de pomp ook voor je monteert. Glijmiddel zonder bijgedachten, maar het scheelt weer tijd.
Mijn fan liep aan tegen de rechterzijde van de tunnel, omdat ik na hermontage van de radiator niet goed had opgelet.
De bouten aan de onderzijde zitten “echt Citroen” weer zo dat je ze zonder bloedsporen nauwelijks kan aandraaien. Egbert tip: Maak een zaagsnede aan het eind van de draadzijde van die bouten, zodat je ze kunt aandraaien met een schroevedraaier. Dat wil zeggen: een rateltje met 3 verlengstukjes een en schroevendraaier-bitje.
Op zich weer genoeg stof voor een Egbert-DS-TT film.
Moeilijke auto’s, die DS’en? Helemaal niet, alleen lullig in elkaar gezet. Daar zit weer een stukje koloniale cultuur achter. Ze werden hoofdzakelijk gemonteerd door “des Arabes” waar wij weer andere uitdrukkingen voor hebben.
Tijd speelde geen rol, want het kostte weinig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die boutjes aan de onderkant zijn leuk inderdaad. Je kan er met de tunnel eruit heel goed bij, dus ik zag er op zich voor de tweede ronde niet tegenop. Met het Facom 1/4” rateltje (daar zit dop 14 als grootste maat bij) en een kort verlengstukje krijg je ze er dan redelijk makkelijk uit. Maar bij de mijne ligt er een kooimoer af. Een losse M9 moer helpt natuurlijk, maar dat werkt al helemaal niet fijn als je alleen de zak aan de kant legt…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is allemaal groot leed. Leidend tot veel inspiratie.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ach ja. Sleutelen aan een DS is een kwestie van de weg goed weten. Het is alleen jammer dat als zo’n ding de 40 gepasseerd is er regelmatig omleidingen zijn
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, ook na een lang stuk vlammen op de snelweg zijn er geen hitteproblemen meer, hoewel de meter wel al op tijd hoog staat. Whatever. Volgens de IR thermometer is er niets aan de hand. Blok, kop en koeling halen nog geen 75 graden stralingswarmte. Daar komt bij dat ik onderhand in de gaten heb dat het klokkenbakje een keer onder handen moet, omdat daar wel meer gekke dingen gebeuren. Er ligt ook geen grind meer boven in de radiateur, maar ik heb al wel geschoten dat er nog roestpoeder los weekt. Eind van de week maar weer even schoon water er in mikken.
En dan blijken de contactpunten ook nog opgestookt te zijn. Morgen maar eens gauw een condensator organiseren, want ik had ze voor CM nog schoongemaakt & afgesteld. Dat zou neerkomen op nu zo’n 700 kilometer totdat ze ingebrand zijn en dan lijkt me niet goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat hebben we de afgelopen tijd ook alweer allemaal gedaan??
- Bedrading achteruitrijlampen aangesloten
- Achteruitrijlampen geplaatst & bedrading achterlichten hersteld
- Contactpunten gesteld
- Contactpunten vervangen & opnieuw gesteld
- Condensator vervangen (maar ik wil nog wel echt een nieuwe)
- Vervroeging gesmeerd (op hoop van zegen)
- Kachelkraan gerepareerd
- Kachel vervangen (2x, hopelijk hoeft nu alleen de isolatie nog)
- Spanningsregelaar vervangen (maar dat was omdat ik geen zin had om de andere af te regelen terwijl er een hele stapel van die dingen ligt)
- Koelsysteem gespoeld
- Hogedrukregelaar vervangen
- Compressor van de luchthoorn vervangen
- Stengeltje van de richtingaanwijzers gerepareerd
- Rugleuning van de achterbank vervangen
- Gele koplampen geplaatst
- Rubber propjes van het tankklepje vervangen/geplaatst (zijn dezelfde als van de 2CV motorkap…)
- Achterspatborden afgesteld
- Onderplaat met remkoeling gemonteerd
- LPG hoofdrelais vervangen
- Verdamper tussentijds ontstopt
- Slangenboel verdamper vernieuwd (Citrest)
- Verdamper afgesteld (Citrest)
- Kleppen gesteld (Citrest)
- Aandrijfashoezen rechts vervangen (Citrest)
- Verdeelkap vervangen (Citrest)
- Bougiekabels vervangen (Citrest)
- Lagerblok rechts vervangen (Jan.D)
- Aandrijfas rechts vervangen (Jan.D)
- En nog allerhande kleine dingetjes zoals klemmetjes, stripjes, kabeltjes verleggen, stekkertjes vervangen etc. etc.
Dus ja. Ondanks dat de zodanig gemerkte klusjes niet eens in eigen schuur zijn gebeurd, moet morgen toch wel echt eerst de schuur opgeruimd en het gereedschap gepoetst worden
Ach ja. Met al die late beunsessies wil dat er wel een beetje bij in schieten. Maar we beginnen er nu redelijk door te komen, dus opruimen moet nu maar even geprioriteerd worden…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ah, je begint dus mis te grijpen dat er opgeruimd moet worden?