Hoi,
Vandaag zag ik tijdens het rijden (was bijna thuis) het Stop! indicatie lampje op het dashboard verschijnen met een piep erbij. Verder zag ik niks op het display staan van meldingen of andere icoontjes. Indicatielampjes van de olie etc geven verder ook geen meldingen dat deze bijvoorbeeld bijgevuld moeten worden etc.
Ik heb nog even via de radio in het menu gekeken of ik daar iets kon terug vinden mbt meldingen. Kwam hier alleen 1 optie tegen (ff de naam van kwijt) maar die gaf na controle gewoon een OK terug.
Iemand dit eerder gehad of een idee waarom die Stop! ineens in het dashboard komt te staan? Is nu namelijk niet duidelijk.
Citroen C4 Berline 2006
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Misschien staat hier iets in..?
https://www.gebruikershandleiding.com/Citroen-C4/preview-handleiding-3249.html?page=0001
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Staat eigenlijk alleen iets in van: ga naar de garage. Gisteren dus even langs geweest, hebben de auto aan de computer gehangen, volledige scan gedaan. Niks gevonden. Alles gaf daar ok aan. Nu dus even aankijken of het vaker gaat komen. Garage gaf aan dat de melding niet zomaar in beeld komt te staan.
Maar wat extra olie erin gedaan (ook al gaf dashboard “oil oke” aan) want Oliepeilstok was wat droger en sindsdien geen piepje/melding meer gehad.
Als het stop lampje weer terug komt en je weet niet waarom. Bovenop je dashboard even op het knopje ‘check’ drukken (bij de snelheidsmeter). Dan loopt hij op je radio/boordcomputer display een diagnose programma na. Als er dan actuele problemen zijn laat de boordcomputer daar zien wat er aan de hand is.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:Als het stop lampje weer terug komt en je weet niet waarom. Bovenop je dashboard even op het knopje ‘check’ drukken (bij de snelheidsmeter). Dan loopt hij op je radio/boordcomputer display een diagnose programma na. Als er dan actuele problemen zijn laat de boordcomputer daar zien wat er aan de hand is.
whoa nice. Nooit geweten dat die knop daar voor was thx! Straks eens kijken of ik een melding voorbij zie komen mbt een ander gek probleem wat ik merkte mbt speakers (ander topic voor gemaakt)
Ik denk niet dat je kunt zien wat er met je speaker aan de hand is. Maar met die diagnose functie worden er een aantal standaard dingetjes nagelopen en als er dan nog een foutcode in het geheugen staat laat hij deze zien. Vooral handig om de exacte foutmelding te achterhalen. Echter, wil je weten waar de melding specifiek door veroorzaakt wordt dan zul je die bij een garage uit moeten lezen. In mijn geval gaf de display bijvoorbeeld een emissiestoring, maar dit kan tig oorzaken hebben.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik ga er van uit, dat je inderdaad met te weinig olie hebt gereden. Er schijnt voor de C4 een gemodificeerde pijlstok te zijn, waarbij het olieniveau beter klopt. Van je weergave “olie OK”, moet je niet uit gaan. Regelmatig pijlen is vele malen meer betrouwbaar. De reactie op je dashbord is oliedruk, niet het niveau.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ik heb geen idee of ik die gemodificeerde oliepeilstok heb, maar de olieindicatie is bij mij op zich prima. 2 jaar terug in Italie wel geregeld gehad dat ie begon over ‘controleer motorolieniveau’ en dat er bij peilen gewoon voldoende in bleek te zitten, maar dat was het enige. Echter de auto stond veel schuin geparkeerd, heeft 5 dagen hard moeten werken door de Alpen etc.
Als bij mij de indicatie ‘controleer motorolieniveau’ begint dan gaat er een half litertje op, iedere keer weer.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
sindsdien geen pietjes of lampjes meer gehad. Gok dus inderdaad dat het de olie was.
mbt de check zag ik dat dit dezelfde optie is als die je via de radio kan activeren maar die liet redelijk standaard checks zien.
Gelukkig zagen ze tijdje terug (met het piepje) bij de garage geen andere meldingen in hun computer terugkomen. Motor etc was allemaal prima. Voelt ook wel fijn en veilig
Had het een paar weken terug ook.
Dat was nadat ik de banden opnieuw heb laten balanceren, zat een lichte wiebel in het stuur.
Ik hoorde een piepje en zag het woordje stop en toen was het ook weg.
Was ook slechts éénmalig dus ik vermoed het het systeem van de bandenspanning zich even heeft gereset.
Als er een schaap over de dam is dan staat het hek nog open.