Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Hallo. Mijn Pluriël trilt niet alleen bij een bepaalde snelheid, maar eigenlijk bijna altijd. Wel bij verschillende snelheden wat meer, danwel minder. Ik denk niet dat het de remschijven zijn, want dan zou de auto alleen trillen bij het remmen. Ook heb ik alle wielen al een keer verwisseld met het reservewiel, dus de balancering en/of de banden kan ik ook uitsluiten. Ik denk zelf in de richting van de aandrijfassen/homokinetische koppelingen. Is dat een juiste conclusie? Weet iemand hoe ik dat kan nagaan?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Misschien uitlijnen of wiellagers?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Aandrijfassen geven alleen trillingen in belaste toestand. Bij vrij uitrollen niet. Dit al eens geprobeerd?
Overigens deelt de Pluriel de wielophanging met de gewone C3 van dezelfde generatie.
Versleten wiellagers veroorzaken geen trillingen, maar een zoemend, brommend geluid.
Wat is overigens de km-stand?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Hallo René. De teller staat nu op (bijna) 225.000 km. Bij aanschaf trilde de wagen al. Men heeft toen opnieuw uitgelijnd en een fuseekogel vervangen. Maar ik kon de auto voor een leuke prijs meenemen (het was toch al niet zo’n garage, die aan garantie deed) dus dacht: ach, ik kijk er zelf later wel naar. En ik sleutel zelf graag. Ik had een DS, maar daar moest wel zoveel aan gebeuren, dat ik die maar verkocht heb.
Bovendien is het, voor zover mij bekend, de enige Pluriël op LPG. die te vinden was. En dat wilden we erg graag.
Het is voor ons dus ‘alleen maar’ een fun-auto, naast de ‘gewone’ C4 (ook LPG). Dus eventuele gebreken heb ik maar voor lief genomen. En die ben ik nu stuk voor stuk aan het aanpakken. (dat dak dus ook.. )
Overigens gaat een auto van een verkeerde uitlijning toch niet trillen? Hooguit scheef trekken of je krijgt verkeerde bandenslijtage. En inderdaad, versleten wiellagers herken je aan het geluid. En speling daarin zou je ook moeten voelen.
Ik heb al een keertje geprobeerd vrij uit te rijden, want ik dacht dat misschien een onregelmatig lopende motor het probleem zou kunnen zijn. Ik heb de SensoDrive in neutraal gezet, maar het trillen bleef. Wel de auto uit laten rollen tot stilstand, voordat ik weer een versnelling inschakelde, leek me wel zo veilig bij deze automaat.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op LPG, waar heeft men dan de tank gelaten, op de plek van het reservewiel?
Zal het wel een klein tankje zijn.
Wat het herinschakelen van een versnelling betreft, dat kan gewoon.
De besturing weet de wagensnelheid en kiest de daarbij horende versnelling.
Wie heeft er uitgelijnd, de verkopende partij of een specialist daarin?
En is de gehele wielophanging gecontroleerd op eventuele speling?
Trillingen komen over het algemeen van roterende delen, zijn de banden echt goed gebalanceerd?
Voordat je aan de aandrijfassen begint te sleutelen, zou ik eerst een banden/uitlijn-specialist er naar laten kijken.
En Sensodrive is geen automaat, maar een gerobotiseerde handbak.
Er zit ook gewoon een koppelingsplaat gemonteerd en geen koppelomvormer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
De gastank is zo’n ringtank, inderdaad ipv het reservewiel. In de achterbak ligt dan een ‘thuiskomertje’.
En ja, ik weet dat de SendoDrive niet zoals een échte automatische versnellingsbak -met vloeistofkoppeling en planetaire tandwielstelsels- werkt, maar ik was er niet zeker van of ik deze handeling kon doen.
Ik heb het inmiddels wel geprobeerd en de auto lijkt idd minder of niet meer te trillen als ie ‘in z’n vrij’ uitrolt. Dus wellicht toch iets met de aandrijfassen? Ik ga het nog even op heel glad asfalt proberen (moet dan nog even wachten, ze zijn hier de doorgaande weg nét opnieuw aan het asfalteren) om een zo’n trillingsvrij mogelijke rit te hebben.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Om de band/velg-combinatie volledig uit te sluiten zou ik eerst de wielen even opnieuw laten balanceren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ja, dat was ik inderdaad eerst van plan. Is natuurlijk ook het meest eenvoudig te verhelpen. Ik meld de voortgang later wel weer….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Haha, ik heb de zomerbanden van mijn C4 gemonteerd en….. weg trillen. Dus idd (en gelukkig alleen maar) de banden. Ook niet zo gek dat er onbalans is, er zitten verschillende banden onder. Waarvan in ieder geval eentje gerepareerd met zo’n prop. We gaan eens op zoek naar vier mooie banden…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Nou.. weg trillen… het bleek wel wat minder te zijn, dus die banden waren ook niet goed. Inmiddels heb ik andere banden gekocht. Alles weer gebalanceerd (niet iedereen blijkt met blinde velgen overweg te kunnen), maar hij blijft toch trillen. vooral zo rond de 60 km/u. Ik heb achter al nieuwe remschijven (en blokken) gezet, die van voor moet ik nog doen. Alles bij elkaar blijf ik toch aan de aandrijfassen denken, maar ik kan er geen speling in voelen.
Overigens moet zeer binnenkort de auto weer voor de APK, ik zal het aan de keurmeester wel vragen of ie iets kan ontdekken. Wel jammer, want verder rijdt ie zo lekker…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Trillingen veroorzaakt door onderdelen van het remsysteem zijn alleen merkbaar tijdens het daadwerkelijke remmen.
Zijn de wielen echt goed gebalanceerd?
Welke velgen zijn er overigens gemonteerd?
De originele Pluriel-velgen zijn namelijk niet blind.
En zijn de velgen nog wel recht?
Overigens kijkt de APK-keurmeester echt niet naar onbalans.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Hallo René, bedankt voor je reactie. Ook met andere wielen er op blijft ie trillen, dus het zou niet aan de velgen moeten liggen. En enig onbalans in de wielen zou toch in ieder geval moeten worden opgemerkt bij het balanceren? Ik heb eerst de oude wielen/banden laten balanceren (bij de Kwikfit): geen verschil. Toen heb ik andere banden (tweedehands, dat wel, maar in ieder geval 4 dezelfde ) gekocht, deze garage bleek geen blinde velgen te kunnen balanceren, ik heb ze toen bij een bandenspecialist laten balanceren.
Ik heb er deze velgen onder zitten:
Ik hoopte al, dat de onbalans geen afkeuritem zou zijn. Het was ook mijn bedoeling na het (hopelijk goed)keuren van de auto te vragen of ie er eens speciaal naar zou kunnen kijken. We ploeteren vrolijk verder…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat naafkapje kan er toch gewoon uit???
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Van dit type velg zijn er inderdaad 2 uitvoeringen, met naafkapje en blind.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Theo je schreef dat je met de velgen van je c4 van de trillingen af was? Heb je al gekeken of de rand op de naaf, even groot is als het gat in de velg, ik heb het idee dat dit niet klopt, want deze houden je wiel in balans, en niet je wielmoeren, hier zijn overigens wel verloopringen voor verkrijgbaar,
Theo heeft gewoon originele C3/Pluriel-velgen gemonteerd, waarom zouden deze niet goed gecentreerd op de wielnaaf zitten?
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”