Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Beste allen,
Ik woon vooral op het DS forum, maar ben gisteren wezen kijken bij een Traction, want ik heb mijn DS verkocht en ben op zoek naar een nieuw project. Ik woon in Zuid-Afrika, dus het gaat hier om een Slough traction uit de jaren 50, met kofferbak. De eigenaar heeft alles al netjes gemaakt, maar helaas toen overleden. auto hoeft alleen nog maar in elkaar te worden geschroefd.
Ik heb jullie hulp/kennis even nodig;
Hij is mooi gespoten, maar wel in een foute kleur; dat zal dus opnieuw gedaan moeten worden.
Blok en versnellingsbak zijn gereviseerd; Vraagje hierover; 10 jaar geleden toen ik nog in Nederland woonde had ik een HY met hetzelfde blok. Daar zat een zwak punt in; De achterste nokkenaslagering liep uit waardoor hij oliedruk verloor. Is dit ook een probleem bij de Traction? Zijn er specifieke dingen aan het blok/versnellingsbak waar ik op moet letten?
Verder viel het me op dat de achterklep niet mooi sluit aan de rechterkant, maar ik kon niet, zoals bij een DS, een fijnafstelling vinden.
Hij heeft nog 4 mooie 165-400 michelins, dus dat is een meevaller.
Geen roest.
Kunnen jullie dr is op schieten, kijken of er iets raars is?
Wat zijn dure spullen aan een Traction die bijna altijd stuk zijn/vervangen moeten worden (zoals bij de DS het stuurhuis bijvoorbeeld)
Groeten,
Stef
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Goed bezig Stef. Dat nokkenaslager komt me niet bekend voor, maar dat zegt niet zo heel veel. ik heb nooit een trax met een kofferbak gehad, dus ook daar kan ik je geen antwoord geven. Dure onderdelen, tja ik vind het vooral fijn om originele onderdelen te gebruiken waar dat nog kan. De motor is nooit problematisch, omdat het blok nog lang gebruikt is in de HY, remmen zijn ook niet zo’n probleem, alleen nieuwe trommels zijn prijzig. Eigenlijk is een Trax vooral duur als je alles laat doen.
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die kleur is prima! niks aan doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb ook nog nooit van die nokkenaslagers gehoord. Hetzelfde blok werd ook tot 1965 in de ds gebruikt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik weet alleen dat je de trax niet mag aanslepen ivm zwak diff. Weet niet of dat echt waar is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik weet er niks van maar vindt het wel een leuk project!
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Ik weet alleen dat je de trax niet mag aanslepen ivm zwak diff. Weet niet of dat echt waar is…
Ik heb inderdaad 3 keer een kapot pignon gehad, niet eens bij aanslepen. Maar ja, de bak moest na het debacle van de Sensaud de lavaud automaat in 3 weken tijd ontwikkeld worden…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Even wat dingen op een rijtje.de versnellingsbak is in ong. 9 maanden bedacht geconstrueerd en produktieklaar gemaakt. Een enorme prestatie ,daar alles inhet geheim moest gebeuren. Andre Citroen had volledig ingezet op de automatische bak, maar zijn ingenieurs geloofden er niet in. Toen ook eindelijk Andre het mislukken ook inzag presenteerden zij een handgeschakelde bak die tot 1957 bijna onveranderd in de troen gemonteerd is. De motor lijkt mij een 11D motor, als goed gereviseerd nooit problemen.
In mijn actieve tractiontijd had ik veel contact met Steve le Roux en een aldaar wonende nederlander John Groen.Actieve club is http://www.citroencarclubsa.co.za
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het zwakke punt van de versnellingsbak is het enkelvoudig gelagerde differentieel. Bij overdreven krachten van buitenaf kan hierdoor het volledige differentieel uit het huis breken. Aanslepen is dus inderdaad uit den boze.
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op de kop staat 11D. Die motoren hebben al losse lagerschalen. Dat is wel een voordeel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
De 11D heeft dezelfde hoofdlagers als de 11 perfo. (momenteel peperduur)
de drijfstangen hebben losse lagerschalen. Deze drijfstangen zijn identiek aan de vroege ID19 en HY motoren.De ontwikkeling van de versnellingsbak is een ongekende prestatie.Kapotte bakken onstaan door slecht onderhoud.Zelfs de bak van een 2CV en vroege ID19 zijn afgeleid van de tractionbak.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar de versnellingsbak van de ds/id 19 is wel ernstig herzien op het punt van de beruchte differentieellagers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb een tijd terug ergens een verslag gezien waarbij men een DS bak aanpaste om in een Traction te gebruiken. Kan het helaas niet terug vinden. Is er hier iemand bekend met die ombouw?
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet dat Frank Bijlsma het destijds deed. Zit in Poeldijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Onze traction is destijds omgebouwd naar een 4 bak door Frank Bijlsma.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mijn auto heeft ook een vierbak uit een ID, in mijn topic is daar een hoop over terug te vinden.