Tank niet helemaal vol?
Biedzjee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 14 februari 2006 04:17 PM

bij de C5 2.0i Exclusive (2001) die ik drie weken geleden kocht, valt me op dat ik de benzinetank niet helemaal vol krijg. Ik heb weliswaar nog maar twee keer aan de pomp gestaan, maar beide kregen kreeg ik de tank slechts plm. 85-90% vol (afgemeten aan de tank-inhoud-wijzer).

Zijn er mensen die dit herkennen? Voor zover ik me kan herinneren, stond de auto beide keren gewoon vlak.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 14 februari 2006 10:08 PM
  [ # 1 ]

Hoe weet je dat de tank niet vol was?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
pami
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 15 februari 2006 07:25 AM
  [ # 2 ]

Re: Tank niet helemaal vol?

Biedzjee schreef:

Zijn er mensen die dit herkennen? Voor zover ik me kan herinneren, stond de auto beide keren gewoon vlak.

Mogelijke oorzaak is dat er wat brandstof in de vlotter
van de tank is gedrongen. Dat heb ik althans
kunnen vaststellen in m’n oude Seat Ronda.
De naad was een beetje gebarsten en dat valt niet
te lijmen want de benzine vreet die lijm weg Sad

Als j’em op termijn maar halfvol krijgt -op de wijzer-
is het vrijwel zeker van dattum.

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 15 februari 2006 10:43 AM
  [ # 3 ]

Ook bij mij

Het klokje van mijn XM diesel werkt soms of niet of het staat op een onjuiste hoeveelhijd. De stekkers zijn niet de oorzaak. Ik krijg binnenkort een slooper.  Dan kijk ik erna. Vlotter is het niet, want hij staat ook soms op vol.
Groet, Johannes

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 15 februari 2006 10:45 AM
  [ # 4 ]

Je bedoelde gewoon de brandstofmeter? Ik vond tank-inhoud-meter al zo’n vreemd woord. Bij mijn C5 is dat ook al een paar keer voorgekomen, ik merkte dat in het feit dat al na 25 km mijn brandstofmeter niet meer op helemaal vol stond terwijl mijn diesel toch niet zoveel verbruikt. Ik vertrouw wat dat aangaat meer op de boordcomputer.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Biedzjee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 15 februari 2006 11:16 AM
  [ # 5 ]

Gisteren nog even getankt, voor de derde keer sinds ik ‘m heb…. Opnieuw sloeg de pomp al snel dicht. Eventjes gekeken met een zaklamp in de vulopening (klepje ff weggeduwt met een schroevedraaier), maar de benzine staat tot aan de vulhals.  De wijzer van de brandstofmeter staat tussen de hoogste twee streepjes (dus ergens op 85-90% schat ik).

De weergave van de boordcomputer weet ik niet meer uit m’n hoofd, maar volgens mij stond ‘ie op iets van 570 km (de afstand die ik nog kan afleggen voordat er weer getankt moet worden). Op dit moment staat het gemiddelde verbruik op 9.2l/100km. Gezien het feit dat de tankinhoud 66l zou moeten zijn, zou ik met een verbruik van 9.2 verwachten dat ik iets meer dan 700 km met de tankinhoud zou moeten kunnen doen.

Gisteren langs de dealer geweest, waar m’n zwager werkzaam is als monteur… Afgesproken dat ik de tank tot ongeveer een liter of 10 leeg rijd, en dat we dan de tank van binnen even inspecteren…

Maar nogmaals, als iemand dit herkent of tips heeft, graag….

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 16 februari 2006 12:25 AM
  [ # 6 ]

Ja ik ik bedoelde de brandtofmeter.
Groet, Johannes

Profiel  
 
Biedzjee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 16 maart 2006 01:45 PM
  [ # 7 ]

Even de laatste stand van zaken… De C5 is gisteren naar “de dokter” geweest… De kwaal was dus dat ik de benzinetank niet helemaal volkreeg bij het tanken. Voordat ‘ie naar de garage moest heb ik ervoor gezorgd dat er volgens de instrumenten bijna niets meer in de tank zat (boordcompu gaf aan dat er nog brandstof voor zo’n 40 km voorradig was, waarschuwingslampje brandstofniveau brandt ook)...

Tijdens de diagnose in de garage is met een of andere peilstok in de benzinetank geroerd… blijkt dat er toch nog zo’n 20 liter brandstof in de tank zit Shocked . Conclusie: ‘n defecte vlotter… Blijkbaar meet de vlotter dus zo’n 20 liter te weinig en daarom kon ik slechts zo’n 40 liter tanken bij een (bijna) lege tank…. Laughing

Enfin, een nieuwe vlotter is besteld, wordt volgende week geleverd en zal eind volgende week gemonteerd worden… Allemaal netjes garantie…

Off-topic: als leenauto rij ik nu ff in een Xantia… qua veereigenschappen toch wel een verschil met de C5…

Profiel  
 
Biedzjee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 16 maart 2006 01:51 PM
  [ # 8 ]
M&M schreef:
Biedzjee schreef:

Off-topic: als leenauto rij ik nu ff in een Xantia… qua veereigenschappen toch wel een verschil met de C5…

OT : als in beter ??

Op die vraag kon ik op wachten natuurlijk… wat betreft de C5 vind ik dat de specifieke vering duidelijker aanwezig/merkbaar is…. Persoonlijk vind ik dat beter/aantrekkelijker dan in de Xantia.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 945
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 16 maart 2006 01:54 PM
  [ # 9 ]

In dit geval lag het dus echt aan de auto. Maar soms ligt het ook aan de richting van je vulpijp en de manier waarop je het vulpistool vast houdt. Dan slaat het tegen de wand aan en “denkt” het pistool dat je tank vol is.
Dan helpt het vaak als je het pistool een kwartslag draait.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook