1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
C5 kopen: 2.0 of 3.0 ???
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 maart 2006 12:32 PM

Ok, de kogel is bijna door de kerk. Omdat mijn vrouw dus nu een aantal keer per week op en neer moet naar Zwijndrecht vanuit Nijmegen moet er een vervanger gezocht worden voor haar Twingootje.

Nu wil ze per se ook een C5 Break, net als ik. Dus we hebben wat berekeningen los gelaten of het een auto op benzine, diesel of gas moest worden en het wordt er eentje op benzine.

Als ik een beetje op internet rond aan het surfen ben dan vind ik genoeg C5’s en ik vind het verschil in prijs tussen de 2.0 en de 3.0 V6 niet zo heel groot eigenlijk qua aanschafprijs. Dat geld ook voor de wegenbelasting. Ik weet niet of mijn verzekeringsmaatschappij andere tarieven hanteert voor een V6, dat moet ik nog uitzoeken.

Nu is natuurlijk de vraag, kopen we een 2.0 met al 140 PK of kopen we een V6 met 210 PK. Wat is het verschil in verbruik bijvoorbeeld? Vraagt een V6 meer onderhoud dan een 2.0? Is er nog een verschil in restwaarde over een aantal jaren?

Portemonnee zeg 2.0, gevoel zegt 3.0 wat te doen…....

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 16 maart 2006 12:56 PM
  [ # 1 ]

Rijden en dan weet je’t Wink (of dan weet je vrouw het)

Raar dat je met Zwijndrecht-Nijmegen niet goedkoper af bent met een Diesel? Met 2 keer op en neer zit je al aan 20.000km/jaar:

1800-2000L V6 = 2700-3000 EUR
1200-1400L Diesel = 1300-1500 EUR

wegenbelasting:
V6 50*12 =600 EUR/jaar
Diesel 95*12 =1140 EUR/jaar
De verzekering is ook wel wat hoger voor de Diesel, maar dat is lastiger in te schatten.

Diesel-winst: 1000 EUR/jaar Shocked

Zelfs met 10.000km/jaar is een Diesel al goedkoper Confused En dan reken ik nog niet eens met de lagere afschrijving. Idea

Als dat idd weinig verschil maakt zou ik voor een V6 handbak gaan…stukkie stiller, veel relaxter op de snelweg. Geen 4bak automaat, dat merk je te veel aan het verbruik. Maar de nieuwere zijn allemaal 6bak auto. (Geen handbak meer)

Als je hem niet all-risk verzekerd telt alleen het gewicht, dan is de V6 dus ~10% duurder, idem voor de wegenbelasting denk ik…

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 16 maart 2006 12:59 PM
  [ # 2 ]

Re: C5 kopen: 2.0 of 3.0 ???

Bas schreef:

Ok, de kogel is bijna door de kerk. Omdat mijn vrouw dus nu een aantal keer per week op en neer moet naar Zwijndrecht vanuit Nijmegen moet er een vervanger gezocht worden voor haar Twingootje.

Nu wil ze per se ook een C5 Break, net als ik. Dus we hebben wat berekeningen los gelaten of het een auto op benzine, diesel of gas moest worden en het wordt er eentje op benzine.

Als ik een beetje op internet rond aan het surfen ben dan vind ik genoeg C5’s en ik vind het verschil in prijs tussen de 2.0 en de 3.0 V6 niet zo heel groot eigenlijk qua aanschafprijs. Dat geld ook voor de wegenbelasting. Ik weet niet of mijn verzekeringsmaatschappij andere tarieven hanteert voor een V6, dat moet ik nog uitzoeken.

Nu is natuurlijk de vraag, kopen we een 2.0 met al 140 PK of kopen we een V6 met 210 PK. Wat is het verschil in verbruik bijvoorbeeld? Vraagt een V6 meer onderhoud dan een 2.0? Is er nog een verschil in restwaarde over een aantal jaren?

Portemonnee zeg 2.0, gevoel zegt 3.0 wat te doen…....

 

als je het je kan permiteren,dan zou ik persoonlijk voor de V6 gaan! hij lust wel een slokje meer benzine,maar het comfort en de souplesse die je van zo ‘n motor zult hebben valt moeilijk te evenaren! de 2.0 liter is op zich ook geen slechte keus,maar dan opteerde ik toch voor ‘n HDI! hangt er ook vannaf of er veel of weinig mee zal gereden worden Wink

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 maart 2006 01:08 PM
  [ # 3 ]

Nou kijk, de reden waarom we voor de benzine gaan is omdat mijn vrouw dus haar brandstofkosten alleen maar vergoed krijgt voor die 2 keer per week op en neer, niet de rest. Dus ze krijgt geen kilometer vergoeding, ze kan gewoon haar tankbonnetjes inleveren en die krijgt ze gewoon uitgekeerd. Dan maakt het ineens niet meer uit of je op diesel of benzine rijdt qua brandstofkosten maar dan gaan ineens de vaste kosten tellen en die zijn van een benzine auto een stuk lager dan van een diesel auto.

Ik rijd zelf ook een diesel en dat rijd ook heerlijk. Sowieso wil mijn vrouw ook een automaat, dat is haar Twingo op dit moment ook, ze heeft chronisch vermoeidheids syndroom dus ze heeft veel last van haar spieren en gewrichten, vandaar dat een schakelbak niet echt een optie is.

De andere reden waarom we voor een benzine gaan is omdat deze regeling op en neer naar Zwijndrecht maar tijdelijk is, waarschijnlijk een half jaar tot een jaar, daarna werkt ze weer dichter bij huis en zou die diesel weer niet uit kunnen qua kosten.

Dus nog steeds de vraag: 2.0 of 3.0

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 16 maart 2006 01:13 PM
  [ # 4 ]

Als de benzine betaalt wordt:

Ik zou dan de V6 nemen!!!

Puur gevoel Very Happy Very Happy

 

maar die onderhoudskosten zullen wel tegenvallen ben ik bang…....

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 maart 2006 01:16 PM
  [ # 5 ]

Wij hebben twee jaar lang een c5 type 1 v6 automaat gehad, en ons viel het verbruik voor een v6 heel erg mee. Met normaal rijden was de 1 op 10 net wel/net niet haalbaar. Het is echt een heerlijke auto om mee te rijden, zeker als je een flink uitgerustte v6 te pakken hebt.
Het voordeel van de v6 is dat ie moeiteloos met het verkeer meerijdt. Echt snel is de v6 niet. Zeker niet in combinatie met een automaat, maar dat is in mijn ogen niet het belangrijkste. Het motorgeluid van de v6 is heerlijk. Bij lage toeren super stil en bij hogere toeren een echte v6!
De keuze handbak/automaat is in mijn ogen geen keuze. Bij zo’n zware motor hoort gewoon een automaat. Het gevoel van luxe is dan optimaal!

Ps: Dit is onze ex-c5, staat al een tijdje te koop jammer genoeg, tis een zeer probleemloze auto geweest. Naast zn beurten slechts een keer een kapot achterruitje gehad…
link

Succes met je keuze!!

Xsara_Coupe

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 16 maart 2006 01:36 PM
  [ # 6 ]

Eens. De V6 handbak is bij ph2 ook uit assortiment gehaald.
Als iemand mijn benzine betaalde wist ik het wel. Altijd doen!
Ik vind de 2L nogal lawaaiig (HPI en 16V gaan veel herrie maken rond de 4000 toeren (=140), bij een V6 automaat rij je dan al richting de 200)

De V6 is duurder ohgv
distributieriem (duurder en ingewikelder)
uitlaat (niet buiten citroen te krijgen)
banden (16"W -type, 2l modellen hebben 15"V type)
Meer olie en bougies

Voor de rest zal het niet uitmaken, als er echt wat mis is zul je wel merken dat het een minder mainstream automobiel is en alles wat lastiger bereikbaar.

Probeer bij aanschaf er voor te zorgen dat bovenstaande punten niet direct iets behoeven, dan valt het allemaal wel mee.

Het verbruik, ja 1 op 10 is te halen. Beter wordt het niet, ook niet als je 100 rijdt. Als je 140-160 rijdt wordt het 1 op 9, maar de 2l’s zijn dan ook niet erg zuinig meer. Stadsverkeer is wel zuipen met zo’n V6 automaat. Daar is een Cuore veel geschikter voor.

Ik had hiervoor een HPI, deze was erg zuinig tot 90-100 km /uur en in de stad, maar daarboven was het met de zuinigheid snel afgelopen. Op de snelweg valt het dus relatief wel mee met zo’n V6.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 16 maart 2006 02:19 PM
  [ # 7 ]

Sorry jongens, maar ik houd gewoon van zelf roeren…zonde toch om 10%-15% van je vermogen weg te gooien omdat je geen zin hebt om een pook en pedaal te bedienen? Een fatoenlijke sensodrive kan ik me nog voorstellen. Rolling Eyes

Dat de V6 BVM is verdwenen is ook een heel slechte zaak, ze hadden juist een V6 VTS versie moeten brengen, de V6 uit de clio (245pk) met BVM6, foute spoolert, 18’‘drugdealer wielen, zwart-wit geblokt leer, glazen dak, activa, DiRaVi, etc. Wink

anyway back on topic…

Als je maar 15.000/jaar rijdt is het onderhoud een veel kleinere factor dan de rest, banden en remblokken gaan dan 4jaar mee, olie 2jaar, een distributie riem zelfs 10jaar!

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 maart 2006 02:27 PM
  [ # 8 ]
eviltwin schreef:

Sorry jongens, maar ik houd gewoon van zelf roeren…zonde toch om 10%-15% van je vermogen weg te gooien omdat je geen zin hebt om een pook en pedaal te bedienen? Een fatoenlijke sensodrive kan ik me nog voorstellen. Rolling Eyes

Zoals gezegd, het is geen keuze bij ons, het is een must… Kijk wij willen die auto toch wel een aantal jaren blijven rijden, zowel in de stad als op de snelweg. In eerste instantie zal het bijna alleen maar snelweg kilometers zijn maar op den duur zal het toch ook wat meer kortere afstandjes worden. Dan bedoel ik niet 5 km of even op en neer naar de supermarkt maar gewoon vanaf huis naar kantoor misschien een 15-tal kilometers.

Als ik alles zo lees, kunnen we dus toch beter voor een 2.0 gaan dan voor een 3.0 vooral ook als de onderhoudskosten een stukje hoger liggen dan voor een 2.0.

En over dat lawaai, ik weet niet of je al ooit met een Twingo op de snelweg gezeten hebt, dat is geen pretje hoor. Dat ding maakt echt veel lawaai en toeren. Geen slechte auto, maar niet voor lange afstanden, dan merk je echt het verschil met een C5.

Nog een klein vraagje, zijn alle exclusives standaard uitgerust met xenon verlichting?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 maart 2006 02:28 PM
  [ # 9 ]
Xsara_Coupe schreef:

Wij hebben twee jaar lang een c5 type 1 v6 automaat gehad, en ons viel het verbruik voor een v6 heel erg mee. Met normaal rijden was de 1 op 10 net wel/net niet haalbaar. Het is echt een heerlijke auto om mee te rijden, zeker als je een flink uitgerustte v6 te pakken hebt.

Ps: Dit is onze ex-c5, staat al een tijdje te koop jammer genoeg, tis een zeer probleemloze auto geweest. Naast zn beurten slechts een keer een kapot achterruitje gehad…
link

Succes met je keuze!!

Xsara_Coupe

Mag ik vragen waarom je de C5 ingeruild hebt dan tegen een Xsara coupe?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 maart 2006 02:30 PM
  [ # 10 ]
Bas schreef:
Xsara_Coupe schreef:

Wij hebben twee jaar lang een c5 type 1 v6 automaat gehad, en ons viel het verbruik voor een v6 heel erg mee. Met normaal rijden was de 1 op 10 net wel/net niet haalbaar. Het is echt een heerlijke auto om mee te rijden, zeker als je een flink uitgerustte v6 te pakken hebt.

Ps: Dit is onze ex-c5, staat al een tijdje te koop jammer genoeg, tis een zeer probleemloze auto geweest. Naast zn beurten slechts een keer een kapot achterruitje gehad…
link

Succes met je keuze!!

Xsara_Coupe

Mag ik vragen waarom je de C5 ingeruild hebt dan tegen een Xsara coupe?

Geloof dat C5 van vader was en Xsara van hemzelf….

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 maart 2006 02:33 PM
  [ # 11 ]

vanaf het eerste bouwjaar?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 maart 2006 02:35 PM
  [ # 12 ]
voge schreef:
Bas schreef:
Xsara_Coupe schreef:

Wij hebben twee jaar lang een c5 type 1 v6 automaat gehad, en ons viel het verbruik voor een v6 heel erg mee. Met normaal rijden was de 1 op 10 net wel/net niet haalbaar. Het is echt een heerlijke auto om mee te rijden, zeker als je een flink uitgerustte v6 te pakken hebt.

Ps: Dit is onze ex-c5, staat al een tijdje te koop jammer genoeg, tis een zeer probleemloze auto geweest. Naast zn beurten slechts een keer een kapot achterruitje gehad…
link

Succes met je keuze!!

Xsara_Coupe

Mag ik vragen waarom je de C5 ingeruild hebt dan tegen een Xsara coupe?

Geloof dat C5 van vader was en Xsara van hemzelf….

Klopt, jammer genoeg, helemaal!
Zelf heb ik als student geen geld voor zo’n c5. Maar heb de auto vaak genoeg meegehad en het is werkelijk een fantastische auto. Let bij je aanschaf wel even op het veersysteem dat onder je auto zit. Op de najaarsmeeting ben ik er achter gekomen dat er twee soorten veersystemen onder de c5 zitten, en dat die onder de v6 iig het duurdere en vele malen comfortabelere type is!

Xsara_Coupe

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 16 maart 2006 02:59 PM
  [ # 13 ]

ok het begint een beetje op een ander draadje te lijken,

als break:

2.0 16v Exclusive: Xenon, Hydractive 3+, mj2001+mj2002 zeker geen ESP misschien daarna, 15’’ Imola (niet mooi Rolling Eyes ) 4bak auto
2.0 HPI Exclusive: Xenon, Hydractive 3+,  ESP vanaf 09/01 (daarvoor incidenteel) , 15’’ Imola. deze motor wordt nogal eens afgekraakt, is ook snel verdwenen. Geen automaat leverbaar

2.2HDi16v Exclusive: Xenon,Hydractive 3+, ESP vanaf 09/01 (daarvoor incidenteel) 16’’ Monza, 4bak auto
3.0V6 Exclusive: Xenon, Hydractive 3+, ESP vanaf 09/01 (daarvoor incidenteel) 16’’ Monza, 6bak auto vanaf modeljaar 2003.

vanaf mj 2003 Hungaro16’’ ipv Monza 16’‘

let ook op:
Arrow het pack parking, break heeft dat altijd vanaf exclusive, dus PDC en electrochromatische binennspiegel.
Arrow het bandenspanningscontrole systeem: is standaard geworden in de loop van 2002 op 2.2HDi, altijd op V6. Optie op andere exclusives
Arrow V6 is de enige met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (ipv toerentalafhankelijke)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 16 maart 2006 03:06 PM
  [ # 14 ]
eviltwin schreef:

ok het begint een beetje op een ander draadje te lijken,

als break:

2.0 16v Exclusive: Xenon, Hydractive 3+, mj2001+mj2002 zeker geen ESP misschien daarna, 15’’ Imola (niet mooi Rolling Eyes ) 4bak auto

ESP is vanaf 2003 op alle C5 exclusives standaard

(niet mooi Rolling Eyes )

wel mooi Wink  Razz

3.0V6 Exclusive: Xenon, Hydractive 3+, ESP vanaf 09/01 (daarvoor incidenteel) 16’’ Monza, 6bak auto vanaf modeljaar 2003.

vanaf mj 2003 Suzuka 16’’ ipv Monza 16’‘

6-traps automaat is pas vanaf het nieuwe model dus ~september 2004

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 maart 2006 03:17 PM
  [ # 15 ]
eviltwin schreef:

3.0V6 Exclusive: Xenon, Hydractive 3+, ESP vanaf 09/01 (daarvoor incidenteel) 16’’ Monza, 6bak auto vanaf modeljaar 2003.

Die AW-6 bak lijkt me niet. Die is toch met ph2 gekomen.
Overigens eens met je verhaal m.b.t. het ontbreken van een BVM6 in de C5 V6 nu. Zo’n VTS versie ala Activa had best gemogen.

eviltwin schreef:

vanaf mj 2003 Suzuka 16’’ ipv Monza 16’‘

Bedoel je niet de Hungaro 2x7spaaks? Die van die blauwe C5 break van de foto van Xsara_coupe? De Suzuka’s zijn niet standaard PH1 materiaal.

Om even on-topic te blijven: Er staat hier op het C5-subforum toch een verbruiksdraadje? Ik denk persoonlijk dat juist op de snelweg het verbruiksverschil tussen 2.0 en V6 niet groot ( richting nihil) is.

De V6 ken ik niet uit de C5, wel uit de Xant en de motor is een flinke toevoeging aan het algehele comfort. Lage toerentallen, weinig rumoer = rust. Daar kan geen 4 cylinder 2.0 tegenop. Natuurlijk zal de 3.0 duurder in de vaste lasten zijn en het onderhoud, maar dat krijg je dubbel en dwars terug.

Een proefrit met beide kandidaten moet toch wel uitsluitsel kunnen geven?

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook