Mooi artikel Derk!
Mijn voorkeur, minder lui want een hoop werk: voorschermen derde neus (koplampen horen in het totaal-concept thuis), bumper en grille tweede neus, tweede dashboard met tableau Jaeger en opstaande deurgrepen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Penny Lane schreef:
Op deze foto van het Bureau des Etudes is een voorstel van Opron te zien voor een nieuwe achterkant….
Derk
Dan hadden we pas discussie gehad, tweede kont, derde neus.
Edit, maar dat schrijf je in je artikel al, dus totaal overbodig dit bericht





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Penny Lane schreef:
Op deze foto van het Bureau des Etudes is een voorstel van Opron te zien voor een nieuwe achterkant. Het ontwerp van de CX is al duidelijk in te herkennen in de rechter helft, maar eerst kwam hier de GS natuurlijk nog uit voort. De derde neus wordt al als een vrij ingrijpende wijziging gezien, maar deze achterkant zou pas écht een vertrek van Bertoni’s originele ontwerp zijn geweest…
Derk
Bertoni is ook nooit echt tevreden geweest over de achterkant….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
2e neus! Met die 3e neus lijkt Citroën toch veel naar de Panhard 24 te hebben gekeken.
Dyna Z1: Tout alu.






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Of naar Pichon-Parat.
2e neus met tepellampen…...Direct gevolgd door 1e neus…..
Mjah. Derde neus mits Pallas uitvoering, en dan met oude dash.
Of juist 2e neus, en dan heerlijk kale uitvoering. Geen sierstrepen, geen grote wieldoppen, totaal geen poespas.
En dan in zo’n heerlijke pastelkleur.
En dan zonder bestuurder met rode of paarse broek.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In mijn beleving heeft de derde neus ervoor gezorgd dat de auto tot ver over de normale houdbaarheidsdatum van een carosserieontwerp als modern werd ervaren, futuristisch zelfs (Zonder derde neus was het ding nooit in Back to the Future terecht gekomen). En dat is knap, want verder is er aan de buitenzijde bijzonder weinig bijgesteld in de hele productietijd. Ook bijzonder: de vormgeving van de eerste en tweede neus was nog enigszins vergelijkbaar met andere auto’s uit die tijd met staande koplampen naast een stroomlijn-motorkap. Bij de derde neus is een beeld ontstaan dat niet bij andere auto’s terug te vinden is. Ook best wel bijzonder.

Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Het mooie van zo’n topic is dat ‘er over smaak niet te twisten valt’ (en dat is niet juist, er is wel over te twisten maar niet te argumenteren). Ik vind de derde neus het mooiste, lampen helemaal geïntegreerd in het stroomlijnontwerp.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach het mag er allemaal zijn toch?
Een DS met eerst neus blijf ik ook bijzonder vinden (ID zie je soms nog wel, DS maar zelden).
Uiteraard ook met prachtig dash. Echter het lijkt me wel een iets mindere rijders auto dan de latere modellen.
De 2de neus is zeker in Pallas uitvoering een elegante auto. En om het de liefhebbers wat gemakkelijker te maken ook nog met groen systeem geleverd.
Bij de 3de neus vind ik de laatste types het mooiste. Vele vinden een opliggende klink mooier, ik vind de inliggende klink mooier. Ook het Pallas plaatje op de C stijl vind ik mooier dan de letters DS boven elkaar.
Ook was bij de 3de neus het tabac leder als optie te bestellen, dat vind ik ook net wat sfeervoller vind dan het oudere lichtere leder.
Gelukkig hebben we de keuze, dan hebben we het nog niet eens over kleuren, uitvoeringen en berline, break of cabrio! Voor elk wat wils!






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Op mijn zoektocht heb ik 3 tweede neuzen gezien maar het is toch een derde neus geworden.
Uiteindelijk is voor mij de derde neus de ultieme DS omdat de geïntegreerde koplampen het vooruitstrevende karakter van de auto nog net iets meer benadrukken.
De oude neus heeft massa’s karakter, zeker zonder de extra verstralers. Bij een derde neus kan dit echter wel wat tegenvallen, vooral de kale modellen.
Ultieme uitvoering: DS21H Pallas uit 1969 met het zwarte dashboard, gris nacre met oker stof of lichtbruin leder.

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gauthier schreef:Ultieme uitvoering: DS21H Pallas uit 1969 met het zwarte dashboard, gris nacre met oker stof of lichtbruin leder.
Goeie smaak






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:Vind ik eigenlijk ook wel, maar ik wil dan eigenlijk liefst de derde neus, het tweede dashboard in twee kleuren en inliggende deurgrepen…
Derk
Als we vrij gaan samenstellen, dan dus bovenstaande uitvoering afgewerkt in AC200 Noir met een dak in AC088 Blanc Meije en een zwart leren interieur maar met de witte Pallas bekleding bovenaan de portieren. De velgen kunnen dan best in AC424 Rouge de Rio gelakt worden zodat er rond de wieldoppen een dun rood biesje over blijft. Dan zien zelfs white-walls er nog wel uit onder een DS… Of ik er op de buitenkant wel of niet de Pallas strips op zou willen hebben weet ik eigenlijk niet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nèh, geen pallas strips…
Zo kaal mogelijk…
Ik vind een ID 19B oude neus of de eerste serie 3e neus met gewikkeld stuur en dat oude asymmetrische dahboard ‘t mooist.






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
British Pathé toont de toen nieuwe neus van de DS zoals die op de Earl’s Court Motor Show van 1967 werd gepresenteerd. The Phantom Touch at the Wheel! (zo rond 3:25)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!