Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Busjes gehaald, morgen er even in fietsen. Hoewel de onderste natuurlijk wel weer op een redelijk vervelende plek zit, maar soit. Het kan allemaal veel erger.
Intussen weer bezig geweest met verherverpaljassen (het is hier net de firma Biereco )
Van één as/afvalbak in witte krimplak op kale rugplaatjes naar twee RVS as/afvalbakjes op gevulde rugplaatjes. Net als je denkt dat de krammetjes onderaan die rugbekleding vervelend zijn schiet het je te binnen dat je zo’n stoel in 4 tellen van het frame af hebt, zodat je er ideaal bij kunt. Want een DS is niet altijd moeilijk om aan te werken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Kijk dat vindt ik een idee…
Een meeting bij Han…
Koffie in de woonkamer naast een Norton. Prachtig…
Han ik zou nog es FF met de freule praten..
Jan.D
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nog even iets over het schakelmechaniek. Om de busjes te plaatsen kun je het beste maar gewoon de hele stang eruit halen. Als je ‘m aan beide kanten los gemaakt hebt, kan-ie er met een klein beetje goochelen naar voren toe uit. Het is handig om de zak van de koeling los te gooien; daarlangs kun je met wat goede wil net het onderste draaipunt lossen zonder het LHM-vat aan de kant te moeten gooien. Aldus viste ik er een schakelstang uit waarin een redelijk nadrukkelijke knik zit…
Dus heb ik de stang van de sloper daar uit gepeuterd. Dat is makkelijk want daar is het meeste al af. In die stang zitten alleen twee flauwe knikjes, die me overeen lijken te komen met de tekening in het onderdelenboek. Ook kan bij die stang het bovenste oog links van de hevel gemonteerd worden, wat oplevert dat je de moer gewoon met een klein rateltje kan aandraaien. Een hele verbetering van de ergonomie onder de kap dus. Beide stangen staan wel even lang afgesteld, dus het is vast allemaal niet heel belangrijk, maar ik vraag me toch af of die duidelijke knik in het midden wel zo hoort. Zijn er van de volledig metalen schakelstangen (er zijn er ook met kunststof ogen) verschillend gebogen versies in omloop, bijvoorbeeld voor 4- & 5-bak?
Verder is het een kwestie van ‘out with the old, in with the new’. En niks te vroeg ook…
Maar dat gedeelte is met de stang naast de auto dus een eitje. Bij het er weer in zetten trek ik er denk ik wel even een tie-wrap door om te voorkomen dat de nieuwe onderdelen onvindbaar op de Bermuda Dwarsbalk onder de koppeling eindigen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:Ook kan bij die stang het bovenste oog links van de hevel gemonteerd worden, wat oplevert dat je de moer gewoon met een klein rateltje kan aandraaien.
Dit kan wel bij een DSuper zoals de sloper, maar niet bij een Pallas. Dan komen de isolatie & hitteschilden in de motortunnel in de weg te zitten. Wel past zo’n stang met een dubbel knikje op de organieke manier beter dan die met een enkele knik.
Hoe dan ook, de busjes zitten erin en dat schakelt weer lekker strak zo.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Nieuwe bussen erin, hele verbetering. Maar op bezoek bij kennissen in de buurt van Deventer wilde dat hok natuurlijk wéér niet schakelen. Dat je op een rotonde met dubbelclutchen & schietgebedjes om het even welke versnelling probeert te pakken te krijgen. En dan komt stoplicht-showroom Deventer nog met één en al stop & go verkeer…
Dus ter plaatse op de oprit maar weer beunen. Waterman gebeld met de vraag hoe de koppeling ongeveer moest worden gesteld en hoe het stond kwam niet in de buurt. OK, hoe kan dat… Boemerang checken, want ik was er door folke048 al op attent gemaakt dat het daar graag verkeerd wil gaan. Nou, dat was aardig gelukt inderdaad: dat ding kon aan de kabelzijde bijna een centimeter op en neer. Er zat best een beetje een boel speling op… Goed, boemerang eraf, blijkt dat één of andere kokosmacron er al in La Douce een potje van had gemaakt.
De boemerang was wat uitgelopen maar dat kon wel veel erger. Maar het busje was ook compleet ovaal geworden. Er zat namelijk een voldraad bout in, zodat die boel ook zeker weten lekker gaat vreten. Busje dus onrond én het schroefdraad van die bout weggevreten, dus ettelijke millimeters speling. Bovendien was die bout te lang, zodat het busje niet op de onderste ring vast getrokken zat = nog meer speling én nog meer vreten omdat de verkeerde onderdelen als draaipunt gaan dienen.
Gelukkig heeft die kameraad van me daar weer een buurman die jarenlang aan Mazda RX7’s heeft geklust en daar dus nog een flinke bak bouten van had liggen. Bovendien zit die buurman in de machinebouw, dus een oplossing verzinnen mocht niet al te problematisch zijn. In de vezameling RX7-bouten zat er één die, met drie of vier draadgangen minder, heel goed als vervanging kon dienen en die dan ook precies op de juiste manier halfdraads was. Dan is het kantelen in ieder geval weg en de meeste speling ook. Daarna kon de boel semi op z’n plek gesteld worden, waarbij het er nog wel naar uit ziet dat de frictiekabel zo opgebruikt is dat die z’n basisinstelling ook zonder de koppeling erachter niet meer kan halen. Om dat te controleren moet ik eerst eens volgens WPHB alles af gaan stellen. Als Jean-Pierre namelijk bij het stellen van de kabel er nog een tweede potje van heeft gemaakt wordt het natuurlijk sowieso niks…
That said is het dus wel alweer mislukt om met de juffer te stranden. Voor het overige was het zelfs een uitstekende rit. Wat een fijne wagen is zo’n DS als je met een strak tempo een berg kilometers aflegt. In Bumblef*ck instappen en bij Jb. Bussink voor de deur fit uitstappen om een koek te halen, wat wil een mens nog meer?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Water er weer uit, dynamo eruit, onderste buis van de radiateur los, stelbout van de koppeling uitdraaien, boemerang eraf, koppelingskabel loshaken op het pedaal (splitpennetje eruit, stiftje eruit wil nét als je dikke Pallas-matten op je motortunnel hebt), kabelspanner los draaien en dán kan de kabel er eindelijk uit. Natuurlijk is het zo ontworpen dat-ie eruit kan met de dynamo etc. in situ, maar natuurlijk zit de stalen eindbus van de buitenkabel vastgerot in het lichtmetalen oog op de bak. ‘t Is wel weer een lekker werkje dus. Nu eerst een nieuwe kabel halen en het busje in de boemerang van de sloper aanpassen op een M8 bout. ‘t Is dat of een M7 helicoil in de bak zetten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK, klaar. Het moet met een helicoil omdat die boemerangbusjes niet echt fatsoenlijk te ruimen zijn. Dus de koeling er voor weg om dat draaipunt goed te kunnen bereiken en nu nog kijken of ik de waterpomp wél of niet laat zitten.
Maar eerst nog een andere vraag: volgens de catalogus van Cit’Art zijn er ten minste vier verschillende koppelingskabels! Ik kan daar gezien de samenstelling van onderdelen dus niet eenvoudig een voor bestellen, want ik weet niet welke ik hebben moet. Er staan geen lengtes bij… Weet iemand hoe lang de binnen- en buitenkabel moeten zijn op een DS uit modeljaar ‘74 met daarin een DY3 met 5-bak?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zou met de oude naar chyparse of zo gaan en ze vergelijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zou morgen best even kunnen, ware het niet dat ik nu één heb die ik alleen maar als ‘een verkeerde’ kan aanmerken. Dan zijn er nog minimaal 3 opties…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Alledrie meenemen en afspreken dat je de kabels die je niet gebruikt retourneert of terugstuurt?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom ga je niet ff bij Daniël shoppen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ben ik al geweest, maar ik heb gewoon geen idee wat ik zoek
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik heb er wel meer hoor derk
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik kom morgenochtend gewoon kijken of ik alle versies kan vinden en dan neem ik voor de zekerheid ook maar een korte gaffel mee. De kans is groot dat de hele boel gewoon niet bij elkaar past. Geen idee of er ook nog verschillende soorten koppelingspedalen zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
volgens mij niet maar verschillende kabels is logisch er is ook variatie in hevels en koppelingstypen