Hallo allemaal,
Ik ben Tim 35 uit Brabant. Waarschijnlijk stel ik me voor in het verkeerde topic.. Maar ik kom ook meteen met een vraag.
Helaas heb ik niet zo veel geluk gehad met mijn vorige wagen (Alfa Romeo 156SW) deze bleek net na aankoop rijp voor de sloop (daar ligt ze nu ook). Nu ben ik aan het rondkijken voor een andere wagen. Blijkbaar heb ik een nogal merkwaardige autokeuze..
Er is een XM op marktplaats gekomen waar ik wel interesse in heb. Nu snap ik zelf ook wel dat je voor een dubbeltje niet kunt verwachten om op de beste plek te komen zitten. Vandaar dat ik dus even wat advies zou willen inwinnen.
De XM in kwestie (1993 model 2.1 diesel met 292.200 km) is aantrekkelijk geprijst maar heeft ook nog meegedaan met de Carbagerun. Daarvoor is ze helemaal nagekeken en heeft volgens mij ook een fikse opknapbeurt gehad en daarbij ook een APK gekregen. Dat is dus wel mooi.. alleen het feit dat ze dus aan die “race” mee heeft gedaan vindt ik (van een kant gaaf) een beetje eng. Uiteraard heb ik wel even op de facebooksite van het team gekeken wat de auto allemaal voor de kiezen heeft gehad.
Laten we zeggen dat het een flinke duurtest is geweest.
Ik zit natuurlijk niet zelf in de auto maar ook met een 11 maanden oude dame en mijn vrouw. Dus de wagen moet wel veilig zijn (iets wat met de 156 heeeeeel ver te zoeken was). En ook geen tonnen aan geld kosten qua rijdbaar houden. Dat laatste kan eventueel een nekslag zijn voor de XM?
Heeeeel vroeger had mijn vader ook een XM (3.0 V6 automaat uit de 1e serie als ik het goed heb) en die had nogal wat gerotzooi met de wagen. Maar wat ik me nog wel herinner van deze wagen was de heerlijke achterbank (waar ik vaak op in slaap ben gevallen) en de veering. Machtig mooi om die auto helemaal omhoog te zien gaan en naar beneden te zien zakken als je uitstapte en de auto uitzette. Ook een van de eerste auto’s van mijn vader met airco.. en geen flauw benul van hoe dat werkte
Overigens rijdt mijn vrouw (en nu tijdelijk ik ook) al bijna een jaar een C3 Exclusive 1.4 benzine (met panorama/opendak) uit 2002 tot volle tevredenheid.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Een XM is absoluut een prachtige wagen, zeker een serie 1 waar je naar kijkt. Bedenk goed dat deze diesels helaas in steeds meer steden niet welkom zijn vanwege milieu beleid. De serie 1 XM zit ook iets minder goed in elkaar als een serie 2. De eerste serie hebben ook geen airbags wat evt met vrouw en een kleine aan boord wellicht een vereiste kan zijn. Een limousine van 24 jaar oud kan je problemen mee verwachten, als je dat werk moet uitbesteden kan het snel echt in de papieren lopen. Daarnaast zijn de meeste onderdelen voor een XM steeds lastiger te vinden waardoor je soms dagen/weken moet wachten/zoeken voor bepaalde onderdelen wat voor een dagelijkse auto bezwaarlijk kan zijn.
Als je XM wil rijden zou ik eerder een serie 2 op benzine kiezen, hiermee ben je bijna overal “nog” welkom en scheelt veel in de MRB. Koop liever een zo goed mogelijke wagen waar andere in hebben geïnvesteerd, dat is altijd goedkoper dan zelf het werk moeten uitvoeren.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Helaas is het voor alleen al de woon/werkverkeer km’s die ik moet maken niet rendabel een benzine wagen te nemen. Als dat zo was zou het makkelijker zijn om een auto onder de 300 duizend km’s te vinden binnen mijn budget. Entrevous de XM die voor de carbagerun volledig onderhoud heeft gehad hoe volledig? Dat moet ik nog horen van de verkoper.
Op jaar basis moet al minimaat 22.000 km rijden met de auto alleen voor woon/werk..
Je gaat toch geen Garbagerun-auto kopen om jaarlijks 22.000 KM te rijden? Ik mag toch aannemen dat dat probleemloze kilometers moeten zijn…
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Mja liefst wel.. Ok wacht in ieder geval de informatie van de verkoper nog even af. Wie weet.. Mja dan rest de vraag wat dan wel te gaan rijden voor mijn beperkte budget wat geen onderdelen begint te missen in de eerst te nemen bocht.
Waarom geen klein dieseltje in de private-lease? Zou nog weleens goedkoper uit kunnen vallen dan een Garbage-XM!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ShockWave_Omega schreef:jaco schreef:Je gaat toch geen Garbagerun-auto kopen om jaarlijks 22.000 KM te rijden? Ik mag toch aannemen dat dat probleemloze kilometers moeten zijn…
Mja liefst wel.. .
22.000 betrouwbare kms per jaar met een ouwe xm diesel van 5 meijer? Ik wens je, om de hier boven allemaal al genoemde redenen, heel erg veel succes….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
https://link.marktplaats.nl/m1156380804
Ik neem aan dat je deze XM bedoelt? Hij lijkt me inderdaad erg netjes, maar die carbagerun schrikt mij ook een beetje af.
Zo’n type XM is dan weer helemaal niet zo verkeerd. Over welke serie nou beter in elkaar zit zijn de meningen altijd verdeeld, maar een serie 1 met het (m.i. lelijke) tweespakige stuur en vooral het knopje van de verlichting op het linker pookje schijnt al goed in elkaar te zitten. Een stuur kun je makkelijk overzetten, dus hou daar rekening mee . Beide series hebben verder hun eigen kwaaltjes, het belangrijkste is om een goede garage te vinden. Als je aangeeft waar je woont (en eventueel waar je werkt) kunnen we hier misschien een goede garage aanraden die (in meer of mindere mate) in de buurt zit. Ik woon zelf in Sneek maar ik ga naar een garage in Damwoude, 50km verderop. Het scheelt wel dat ik dagelijks naar Leeuwarden ga en het van daaruit maar 30km is, maar je moet er wel rekening mee houden dat goede Citroëngarages (voor een XM tenminste) redelijk dungezaaid zijn.
De 2.1-liter diesels zijn voor zover ik weet helemaal niet slecht, op hun achilleshiel de dieselpomp na. Ik ken verder verschillende XM’s met die motor die >4 ton gelopen hebben en nog altijd als een zonnetje lopen (dat zijn vooral de turboversies, maar dat zal bij de versie zonder turbo niet heel anders zijn). De 2.5 is enigszins berucht in die zin dat die nogal snel oververhit raakt en dat als gevolg daarvan de koppakking stukgaat. Deze motor is in een serie 1 nooit geleverd, maar hou er rekening mee als je een serie 2 ook overweegt.
Ik zou die auto waar je nu naar kijkt niet meteen afschrijven. Hij ziet er netjes uit en heeft niet belachelijk veel gelopen, maar laat hem vooral goed nakijken door een XM-kenner en maak uiteraard even een proefritje. Dat laatste zou ik sowieso aanraden, bij elke tweedehands auto.
O en als je wil kun je misschien ook in (vooral het noorden van) Frankrijk gaan kijken. Het aanbod in XM’s diesel is daar heel erg groot op sites zoals bijvoorbeeld leboncoin.fr. Ik heb daar zelf helemaal geen ervaring mee, ik weet alleen dat het aanbod daar erg goed is, maar ik denk dat er wel anderen zijn die hun ervaringen daarmee hier kunnen delen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
waterman schreef:ShockWave_Omega schreef:jaco schreef:Je gaat toch geen Garbagerun-auto kopen om jaarlijks 22.000 KM te rijden? Ik mag toch aannemen dat dat probleemloze kilometers moeten zijn…
Mja liefst wel.. .
22.000 betrouwbare kms per jaar met een ouwe xm diesel van 5 meijer? Ik wens je, om de hier boven allemaal al genoemde redenen, heel erg veel succes….
Ik heb al eerder heel wat meer (reed toen wekelijks 1000km..) betrouwbare km’s uit een VW Vento weten te halen van 650 euro. Wat zou dan wel meer een idee zijn voor veel km’s? Een oude ZX met meer dan 360.000 km op de teller (distributie en wat andere zaken al gedaan)? De XM heeft er tot nu toe +/- 292.200 en zit nog te wachten op wat er allemaal aan is gedaan.
Maar goed hoor uiteraard erg graag wat er dan wel aangeraden zou worden qua auto.
Private lease is .. mij iets te duur per maand. Ja klinkt raar maar ik kan het gewoon niet opbrengen.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Een XM kán wel betrouwbaar zijn, mits je een goede garage vindt en je een XM vindt die netjes is op het moment dat je hem koopt. Deze XM, eh, heeft waarschijnlijk zo zijn problemen. Maar kijken mag altijd!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een vento: dat is robuuste techniek, net als een ZX. Een xm heeft om te beginnen een heeeeleboel leidingen die allemaal kunnen rotten en allemaal kunnen lekken. Dan: roest. Xm’s krijgen vroeg of laat last van roest, aan subframes, leidingen, dorpels. Motoren blijven wel heel, maar olielekkages zijn niet vreemd. Draagarmen achter hebben lagers en die slijten. Draagarmen voor hebben rubbers en die gaan ook gaar, vaak door lekkage van olie uit het blok maar ook door leeftijd. Daarnaast: de xm is een vrij zware auto en dus is de mrb al fors. Omdat het een ouwe diesel is zonder milieushit er op krijg je volgend jaar ook nog een mrb strafverhoging. Wordt het nog duurder van…
Verbruik: niet zo zuinig als een ZX. Met 1 op 14/15 ben je er wel.
Onderdelen: nieuw: lastig tot zeer lastig tot onmogelijk. Gebruikt: zoeken en vaak kun je wel aan je spullen komen al zal je dan wel vaak bereid moeten zijn om zelf vies te worden en/of een eind te rijden.
Qua reparatievriendelijkheid: een 2.1d is te doen, maar niet iedere garage heeft er zin in en gekloot kan snel duur worden dus is een specialist wel aan te bevelen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Feije schreef:Een XM kán wel betrouwbaar zijn, mits je een goede garage vindt en je een XM vindt die netjes is op het moment dat je hem koopt. Deze XM, eh, heeft waarschijnlijk zo zijn problemen. Maar kijken mag altijd!
Dat (https://link.marktplaats.nl/m1156380804) is hem inderdaad. Ik woon zelf in de buurt van de Efteling (queue de jij gelooft nog in sprookjes spreuken maar). En moet elke dag naar Gorinchem op en neer rijden. Geen mega afstanden net als een paar jaar geleden maar toch 90 KM elke dag. Maar goed ik ontvang ook graag advies wat dan eventueel wel te kopen (voor +/- zelfde budget).
ShockWave_Omega schreef:Private lease is .. mij iets te duur per maand. Ja klinkt raar maar ik kan het gewoon niet opbrengen.
Hoeveel ben je dan van plan te reserveren voor onderhoud aan zo’n XM?
Als ik het rekensommetje maak met mijn V6; Verzekering, brandstof, MRB, onderhoud en een klein beetje afschrijving, dan kan ik voor hetzelfde geld makkelijk een auto in de categorie Twingo private leasen. Maar ja, ik rijd liever de XM.
Simpeler gesteld: autorijden kost je al snel zo’n €500,- per maand, met welke auto dan ook (totaal van afschrijving, MRB, brandstof, verzekering en onderhoud). Of je nu een kleintje in de private lease neemt of een grote oude bak. Als je dan geen zorgen wilt, neem je dus een kleintje nieuw of private lease. Voor 22.000 KM per jaar neem ik aan dat je zorgeloos wilt rijden en dan is een grote oude XM gewoon niet zo’n slimme keuze. Mijn advies: Lease een Polo Diesel
Enige probleem is dat ik zo snel geen Diesel-aanbiedingen kan vinden…
polo diesel:blank: weet niet of dat persee wat is? VW heeft ook een hoop rommel gemaakt! Zoals de 20TDI
Maar de XM, een turboloze diesel! Schijnt heel maar ook heel taai te zijn. En kolere traag.
Maar een XM is een hele complexe auto met heel veel techniek. En alles kan stuk.
Niet zo gek, zijn echt oude autos.
Ik had een 1999 2.1TD met weinig kilomters. Maar wat een gedoe met dat ding, en ik kan alles zelf.
Bleef gedoe. Reed echt wel konings.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980