2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
P.-H.‘s Xantia
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 24 juni 2016 08:23 PM
  [ # 16 ]

Yep eens ...


Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 25 juni 2016 05:59 AM
  [ # 17 ]

Na het bijvullen valt het me op dat de Xant vooral aan de voorkant vloeiender op rijhoogte komt ipv met kleine schokjes. Ook drempels zijn comfortabeler te nemen.

Wat me opvalt: af en toe loopt er aan het linker voorwiel bij grote stuuruitslag iets aan, wat een krassend geluid oplevert.

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 25 juni 2016 11:44 PM
  [ # 18 ]

vandaag van Ede naar Gerardmer, Vogezen,  gereden. op het stuk van Ede naar de pomp net voor Luxemburg-stad 25 liter op 387km verstookt. jawel: 1 op 15,44! voornamelijk op de (aftermarket) VDO-cruisecontrol (als het systeem mee wilde werken) rond de 100-110km/u.

als nadeeltje van de Xantia ondervond ik wel dat ik op lange stukken met mijn lengte van 1m88 niet echt lekker achter het stuur zit, waardoor ik last van mijn rechter knie en heup krijg. komende dagen eens kijken of ik de stoel nog verder naar achteren/boven kan verstellen.
vooralsnog verliezen de stoelen van de Xant het van de stoelen van de 9000. ook qua kofferruimte legt de Xant het af, ondanks dat het verschil slechts 7 liter is. ik heb namelijk het idee dat ik dit jaar veel meer zooi mee heb genomen dan 2 jaar geleden toen ik met mijn 9000 naar Normandië ging, terwijl dat niet zo is.

maar verder bevalt de Xantia wel Smile

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 26 juni 2016 10:20 AM
  [ # 19 ]

Een Xantia is dan ook maatje saab 900 niet maatje 9000 , dan had je beter een XM kunnen kiezen Wink ....


Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 02 oktober 2016 12:03 PM
  [ # 20 ]

inmiddels weer lang&breed; terug van vakantie, komt nu de (voor mij) eerste olieververs-date eraan. volgens het systeem mag ik nog een kleine 500 km rijden. het zal niet zo zijn dat de Xant na 500km niks meer wil doen, maar ik wil er ook niet te lang mee wachten.

ik neem aan dat olie verversen een kleine moeite is. wat voor olie mag/moet er in? mineraal, halfsynteet of volsynteet? ik heb op vakantie wel wat bijgevuld met (ojee!)volsynteet van de Saab 9000. niveau stond tijdens de vakantie op een ochtend redelijk tegen het minimum aan en de volsynteet was de enige olie die ik toen bij me had…

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 22 februari 2017 08:19 PM
  [ # 21 ]

vorige week de Xantia ter slach…eh…keuring gebracht bij een garage hier in Hilversum waar ze het 1e uur van de dag apk-zonder-afspraak hebben.

ik kon de keurmeester helaas niet blij maken. hij kon niks vinden! dus weer een jaartje verse APK. wil natuurlijk niet zeggen dat er niks aan gedaan hoeft te worden. olie moet nog steeds een keer vervangen worden en de kruiskoppeling van de besturing vraagt met enige regelmaat een druppel kruipolie. lekker bereikbaar, trouwens Sad

de zitpositie is nog steeds belabberd en ik krijg er nog steeds pijn in mijn knie van. in voorgaande Xantia’s (zeker 20 jaar geleden) had ik daar geen last van. ook in de (qua maatvoering blijkbaar) vergelijkbare Saab 900NG en de 9000 had/heb ik er geen last van. mogelijk gaan zowel de Saabs als de Xantia er op termijn uit in ruil voor een Volvo V40 of V60. opvallend: er zit nogal een verschil in laadruimte tussen een V60 en een Xantia Berline. het scheelt 50 (bank in normale positie), resp 200 (bank neergeklapt) liter. dat de V60 kleiner is, ja…de tijd dat Volvo’s balzalen van laadruimtes hadden is wel ongeveer voorbij.

overigens heb ik nog zitten kijken naar een Renault Mégane Bose Estate met schuifdak. voor het gewicht van de V40 heb ik dan een grotere laadruimte dan de V60 en Xantia. ook de zitpositie is beter dan in de Xantia. alleen die electronica…heb er ooit (in 2001) een gehad. na 3 maanden heb ik ‘m weer bij de dealer teruggebracht…

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 22 februari 2017 10:09 PM
  [ # 22 ]

Waarom zet je niet een paar andere voorstoelen in je Xantia?  XM?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 24 februari 2017 07:38 PM
  [ # 23 ]

Zitpositie is ook te verbeteren door een paar ringen te stoppen bij de voorste bouten van de stoelrails. Dus bout lossen en onder de stoelrail en paar forse ringen en bout er weer in.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 16 mei 2017 02:45 AM
  [ # 24 ]

inmiddels een aantal maanden verder en er zijn ontwikkelingen die het stellen van een vraag nodig maken:

een paar maanden geleden had mijn collega een probleem met zijn Volvo 360 waardoor die uit de running is. tijdelijk reed hij in mijn Xantia en dat beviel hem zo goed dat hij hem heeft overgenomen.

maar nu heeft hij een olielekkageprobleem. hij heeft jl. vrijdag 1,5 liter olie bijgevuld en het komt er vrij snel weer uit. de kop is droog, het koelwater verkleurt niet, de olie is geen ‘koffie met melk’.

vraag: wat kan het zijn? onze eerste gedachte is de carterpanpakking. maar is dat een (veel-)voorkomend euvel? en als dat het is, hoe makkelijk is dat te fixxen?

zelf heb ik nooit last gehad van olielekkage, wel heb ik vorige zomer olie bijgevuld, waarvan ik niet zeker wist of dat wel de juiste was (5w**, volsyntheet was het enige dat ik mee had, en beter slechte smering dan geen smering…)

ik heb besloten om zowel de Xantia (inmiddels de deur uit) en de Saab 9000 te vervangen door 1 auto. zeer waarschijnlijk wordt dat een Volvo V70. ik weet alleen nog niet of ik het accent van de V70 op sportiviteit of op comfort zal leggen. in mijn automobiel verleden heb ik slechts 2 sportievelingen gehad: een Peugeot 205 XS en een 205 GTi130.

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook