Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn drie of vier verschillende koppelingspedalen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
nooit geweten maar ik heb nog een sloper d super 5 staan dikke kans dat daar de goeie pedalen inzitten
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dsuper5 met vijfbak en diafragmakoppeling: als Derk ook een diafragmakoppeling in zijn auto heeft zou ie een koppelingskabel uit die sloper één op één moeten kunnen overzetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
zou gezien zijn bouwjaar moeten kloppen en volgens mij heeft derk een dy3 dikke kans dat ook die een diafragma heeft
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
maar ik heb deze gein als eens eerder bij de poot gehad zeg maar toen kon ik ook niet binnen het bereik van de koppeling komen maar toen bleek er een verkeerd lager geleverd te zijn
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, dat is dus de kwestie. Eén of andere Jean-Pierre heeft die boel wel leuk in elkaar gezet maar het is niet na te gaan of de onderdelen bij elkaar kloppen en welk onderdeel er dan fout is. Misschien wel meerdere…
Edit: maar het probleem is in ieder geval eerst niet het lager, want ik krijg de speling tussen het koppelingshuis en de aandrukstift al niet op 2,5 tot 3,5mm gesteld zonder dat de koppeling er überhaupt aan hangt. Dus voordat ik de stelbout die op de bak zit weer tegen de aandrukstift ga draaien zit er al een fout in het systeem. Pas als ik eerst eens de beginwaarden van pedaal en kabel kan halen, kan ik kijken of er met de koppeling zelf ook eventueel nog iets fout is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je gaat gewoon een heleboel kabeltjes halen en dan lekker passen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
even fijn bezig zijn
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hmja… Maar ik heb een Singer…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan zijn dat mijn geheugen me in de steek laat, maar als je de aandrukstift niet op de juiste speling krijgt is er volgens mij IN het koppelingshuis niet correct.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De stelprocedure volgens WPHB is: eerst stel je met de aanslagschroef bovenaan het koppelingspedaal de onderste rand van het kale pedaal (rubber eraf) op 142mm (+5/-0) boven de bodemplaat (vloermat eruit). Daarna stel je de lengte van de kabel af met de spanner op de stuurbuis, zodanig dat de motorzijde van de bedieningsstift 2,5 tot 3,5mm vrij is van het koppelingshuis (dit is het gedeelte dat ik niet kan inregelen zonder dat het pedaal veel te laag staat = geen bedieningsslag meer over of dat de spanner op de buitenkabel te kort blijkt te zijn).
Als dat allemaal melkwarm ingeregeld is laat je een hulpje met de hand het koppelingspedaal indrukken totdat je het druklager op de drukgroep voelt pakken. Op dat punt moet de ruimte aan de motorzijde van de bedieningsstift 1,6 tot 2,4 millimeter groter zijn geworden. Zo niet, dan naar gelang de resultaten de stelbout op de hevel in de bak in- of uit draaien tot de gewenste afstand gehaald wordt (dit is de vrije slag). Als daarna die stelbout met ingetrapte koppeling het stuurhuis kan raken, kan de bout nog vervangen worden door een andere met een kop van 3 mm dik en 46,5 mm draadlengte (dus een kortere stelbout dan normaal).
Die bedieningsstift moet dus op een voorgeprogrammeerde afstand staan vanaf het koppelingshuis, i.e. de boemerang hoort een klein beetje aangetrokken te staan. Dát lukt dus niet. Of althans lang niet voldoende voordat de spanner onder de stuurbuis uit het schutbord valt.
Als je bij mij dus die stift en boemerang met de hand de voorgeschreven 2,5 á 3,5mm geeft (dus in de richting draait waarin de koppeling bediend wordt) kun je daarna de kabel niet op spanning zetten. Op die manier zit er dus al een fout in het systeem vóórdat de koppeling verbinding heeft met z’n bediening. De stift moet dan als gevolg daarvan te ver naar voren bewegen om de koppeling betrouwbaar te kunnen bedienen.
Waarom het tot op heden allemaal net wel werkte en nu dus net niet meer weet ik niet precies, maar een totaal verhabbezakte boemeranglagering zal daar wel een belangrijk aandeel in hebben. Ook heeft het pedaal al die tijd al veel te laag gestaan waardoor je die stift wel op voorspanning hebt staan maar je pedaal een paar centimeter door het schutbord heen moet om de volle werkslag te kunnen maken. Met het pedaal op de goede hoogte krijg ik de gewenste voorspanning op de bediening niet ingeregeld, dus is de (buiten)kabel van de verkeerde lengte. Of de korte versie van de boemerang het gewenste effect zou benaderen door een andere overbrenging op de bediening te creëren is me nog niet helemaal duidelijk (dat kan ik pas beredeneren als ik e.e.a. visueel/in handen heb).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
qua kabels zijn er naar mijn mening maar twee parameters: 1: de buitenkabel moet binnen de toleantie spanningsloos tussen het schutbord en de bak zitten. 2: de binnenkabel moet zo lang zijn dat hij met goed afgestelde pedaalhoogte net de boomerang en stift op spanning zet terwijl de hevel die de bak in gaat een vrije slag heeft van een centimeter. De boomerang zal al naar gelang welke je hebt, sneller of langzamer de koppeling bedienen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat laatste was ook mijn gedachte.
Nou goed, ik ga zo veel mogelijk verschillende onderdelen regelen en dan experimenteel vaststellen wat werkt. De startsituatie moeten we gewoon vergeten, want dat werkt op geen enkel punt. De onderdelen passen niet bij elkaar en elke afstelmogelijkheid vanaf het pedaal tot de bak staat verkeerd, dus daar kunnen we niets mee.
Daarna kan altijd nog blijken dat de koppeling op sterven na dood is maar dat zien we daarna wel weer. Als de bediening niet eerst eens goed werkt is dat ook niet te beoordelen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je hebt uit de sloper een buitenkabelverlengstukje gepeld.
Die zat er niet voor niks tussen.
Pas die maar toe en je zal zien dat de kabel dan op specs komt.
Met het nieuwe boomeranglager gemonteerd werkt de boel weer voor de komende jaren.
Beleave me…
Jan.D
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. De tussenstand. Nóg een kabel gehaald bij Daniël en die is toch weer verschillend van de andere. Deze begint er ook een beetje op te lijken. Waarom begon de koppeling eerder ineens te muiten: de oude kabel is kapot aan het rafelen. Die gaat dus de kliko in.
Uiteindelijk met een hoop gedoe de waterpomp er af gehaald. Natuurlijk willen dan de tapeinden niet meer uit het pomphuis, dus dat moet straks vóór montage eerst met vervangers uit een ander waterpomphuis benet worden. Achter de waterpomp was een flinke brok troep bezig los te komen uit de cilinderkop, dus dat is nog verder uitgegraven. Toch weer een half colaglas bagger opgevist. Daarom staat nu de spoelmachine er weer op. Voordat die erop ging heb ik een helicoil in de bak gefietst zodat er straks een boemerang op kan met nieuwe lagering en we dan eindelijk met een fatsoenlijke kabel en indien nodig die extra bus de boel zo kunnen maken dat de koppelingsbediening weer zo organiek mogelijk werkt. Daarna kunnen we ook kijken of de koppeling nog wat voorstelt.
Er circuleert dus in de tussentijd ongeveer een 9+2 liter mix van water met schoonmaakazijn. Dat blijft nog een uurtje zo en dan moet de tuinslang erop om de boel na te spoelen met schoon water. In de tussentijd kan ik mooi het pomphuis benetten en een andere starterkabel erin jassen omdat die kabel vrij ernstig gecorrodeerd is. Gelukkig is dát op zich eenvoudig, maar de kans is aanwezig dat ik dan nog wel even met accuklemmen aan het speren moet.
Uiteindelijk ben ik dus nu vanwege alle heerlijk meewerkende onderdelen en twee zijsporen nog steeds niet aan de gang met de reparatie waar het om ging, maar we zullen zien wanneer dat klaar is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!