Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
@furriegurrie: Het kapje kan er wel af, maar daaronder zit toch écht geen gat.
Blinde velgen worden wel vaker bij met name Franse auto’s toegepast. De eend en de DS hebben ook blinde velgen…
De wielen passen écht goed strak op de naven. Ik héb ze inmiddels al aardig wat keren er af gehaald en er weer op gezet de laatste tijd en daarbij geconstateerd, dat dat wel goed zit!
@ Beremans: ook met de C4 velgen trilt ie toch nog, maar wel minder als met de eerste set banden, die ik er onder had zitten…
Ik heb elders op het forum ook al meer gelezen over trillende C3’s, meestal tipt men: de aandrijfassen…
... maar ik voel er geen speling in…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Kijk, deze:
https://myalbum.com/album/AQ1hc3Py7gfL
die ik elders op dit forum tegenkwam, heeft dezelfde velgen….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Met de C4 velgen ( die op de C4 niet trillen ?) trilt ie minder ?
Kijk eens of je speling op de besturing hebt, en eventueel op de wielophanging: Bij een klein beetje speling op de besturing voel je de onbalans in de velgen veel meer omdat je stuurstang mee kan bewegen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik dacht ook al in die richting.
Is uitlijnen ook nog niet een optie?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Uitlijnen is gebeurd toen ik m kocht, vorig jaar juli. Inmiddels deze week weer APKeuring gehad. Het rubber hoesje van de fuseekogel was kapot, dus ik heb er een nieuwe fuseekogel in gezet (de andere is ook vorig jaar vervangen tijdens de aankoop). Ik hoopte dat het invloed zou hebben op het trillen, maar helaas. nog steeds bibberdebibber, vooral zo rond de 60 km/u. Ze is verder trouwens wel goedgekeurd gelukkig/natuurlijk.
Maar goed, de trilling is er nog steeds. De keurmeester kon geen speling ontdekken in wielophanging of aandrijfassen.
Resumerend al gedaan:
- andere velgen/bandencombinatie geprobeerd
- gebalanceerd
- nieuwe banden
- opnieuw gebalanceerd
- eerder al uitgelijnd (maar dat lijkt me geen trillingen te kunnen veroorzaken)
- nieuwe fuseekogels
- geen merkbare speling in besturing, aandrijving of wielophanging
Zou een probleem met de koppeling een optie kunnen zijn? Toen ik ‘r laatst op de oprijsteunen reed, rook ik de koppeling wel een beetje. Er staat ruim 220.000 km. op de teller. Misschien dat de koppeling bij een bepaalde snelheid een klein beetje slipt, wellicht onder invloed van een niet zo goed werkende SensoDrive-instelling? Er is dan overigens geen vreemde geur waarneembaar, wat op een slippende koppeling zou kunnen duiden.
Als ik rijdend de vrijstand inschakel lijkt het een stuk minder te worden, maar dat kan hopende inbeelding zijn.
Iemand hier ervaring mee of een goed idee?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het trillen is dus alleen snelheidsafhankelijk en niet motortoerentalafhankelijk?
Zo ja, dan kan je de koppeling uitsluiten.
Trillingen in het rollende deel van de auto kunnen eigenlijk alleen ontstaan door roterende zaken met enige massa en ook enige afstand van de rotatie-as.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er schoot mij nog iets te binnen, motorsteunen al gecontroleerd?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dit verhaal doet me denken aan een kennis van me die ook een Pluriel heeft. Vanaf nieuw eigenlijk problemen met trillen. Meerdere keren gebalanceerd enzo, maar hielp niet genoeg. uiteindelijk heeft hij de lm velgen vervangen door staal met dop en was van de trillingen af. Maar die dingen heb je eigenlijk al gecheckt door wielen te wisselen….
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Tja, daar ben ik maar weer eens, met mijn nog altijd trillende Pluriël. Inmiddels heb ik de auto ook al laten checken bij Oldenhage in Nieuw Vennep (hoefde ik niets voor te betalen: aardig!). Ook hij zocht het vooral in de banden. Maar ja: drie verschillende stellen banden er op gehad, 2 verschillende sets velgen (allemaal van mijn C4, waar ze niet trillen)... ik kan dat toch niet echt geloven.
Als ik handmatig schakel, lijkt het of tijdens de ontkoppelde fase de trillingen toch minder cq. weg zijn. Misschien is de wens hier de vader van de gedachte….. Toch de aandrijfassen? Ik sta al op het punt die te gaan vervangen, just in case…
Maar van de week viel mij plotseling iets anders op: ik hoor zo nu een dan een wat licht krakend geluid, vooral in bochten en tijdens veren. Als ik nu met de motorkap open de auto wat inveer, blijkt, dat de bovenste bevestigingen van de schokbrekers iets kraken, een soort van lichtschurendrubbergeluid. Ook beweegt het zichtbare gedeelte een beetje. Bij mijn C4 (check ter vergelijking) kon ik dat niet zo goed zien want die onderdelen zitten daar wat uit het zicht.
Dus even een vraagje: wie wil er voor mij eens zijn motorkap opendoen en de auto een beetje op-en-neer bewegen en dan kijken, of die bovenste bevestigingen van de schokbrekers een beetje bewegen. Zo ja, dan kan ik ook dat uitsluiten, dan zal dat wel zo horen. Beetje talkpoeder er op en dat geluid zal wel verdwijnen. Zonee, dan moet ik het wellicht in die richting zoeken.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hoe is het eigenlijk gesteld met het aanflensvlak van de remschijf op de naaf?
Dit moet brandschoon zijn, anders gaat de schijf slingeren en daarmee ook de velg.
Al eens naar gekeken?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik heb all remschijven ook al vervangen en natuurlijk schoon gemonteerd. Onzuivere remschijven zijn vooral te voelen bij het remmen: daar is in mijn geval geen sprake van: remmen gaat in principe trillingsvrij….
maareh…. al onder de motorkap gekeken ?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nope, Pluriel niet binnen handbereik.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Bij mij is ook zoonlief er weer eens mee op stap….. ik wacht vrolijk af….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Theo van den Akker schreef:of die bovenste bevestigingen van de schokbrekers een beetje bewegen.
Niet dus, althans niet zichtbaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Bedankt voor het checken. Dan heb ik nu wellicht weer wat om verder naar te kijken….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)