Op terugweg van meivakantie gebeurde het voor het eerst in de twee jaar dat ik nu met mijn break rijd dat heel kort even een schok in de aandrijving plaatsvond, op willekeurige momenten, half gas, snelweg. Dat was op LPG. Het voelt als een korte hapering in de ontsteking. Nadien heeft het zich nog enkele keren voorgedaan, waarvan gisteren op benzine rijdend. Ik was daar in zoverre blij mee dat ik nu weet dat het vanuit de ontsteking komt, zoals ik al vermoedde. Korte onderbreking, fel van aard, pakt daarna meteen weer op. Twee x op snelweg, 2x in stadsverkeer.
Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe blauwe Bosch en 1-2-3 ignition laten plaatsen.
Ik verdenk de bobine, hoewel die dus niet erg oud is, 17.000 km mee gereden.
Bekend? Andere opties?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst ff bougietjes vervangen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou, dat lijkt me nogal overbodig in die zin dat ik ze met elke kleine beurt vernieuw door de (beste) voorgeschreven bougies van de DS specialist hier om de hoek. Plus ik rijd op LPG. Ze zijn 4.500 km geleden nog vernieuwd. Vind ik wat snel…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Welk merk en type? LPG verbrandt heter, dus mischien een koudere monteren? Ik reed met NGK BPR6HS. vervangen tussen de 5 en 10k..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, ga ik checken!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Vergelijkbaar probleem hier, na een hoop trial en error gemerkt dat als de laadspanning van de dynamo boven de 14,75 volt komt de ontsteking even wegvalt, door het inhouden zakt de laadspanning weer en is het probleem weer weg. (testen door een voltmeter in de cabine met de + op de + van de bobine en een willekeurige massa). Probleem was eind vorig jaar volkomen reproduceerbaar, spanning > 14,75 = ontsteking tript. Met de koplampen aan komt de spanning niet boven de 14,5 volt dus dat is voor mij de snelle oplossing.
Mijn theorie is dat de 123 tript als de voedingsspanning te hoog wordt, mijn eerstvolgende stap is het uitwisselen van de spanningsregelaar, als dat het probleem niet oplost een spanningsdelertje bouwen en daar de ontsteking op aansluiten.
succes
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas









Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Alle kabels en klemmen zitten goed vast? Bijvoorbeeld accuklemmen? Ik had ooit een slecht teruggezette / vastgezette stekker op de bobine, gaf dezelfde problemen..
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
daar kan de 123 inderdaad slecht tegen. Als je spanningsregelaar de spanning op 14,7 laat komen is ie niet OK en kan hij straks makkelijk opeens naar de 17 volt gaan. De 123 gaat dan in rook op…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lang leve de contactpunten of ouderwetsche hall-gever ontsteking…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
of gewoon een goeie dynamo ik heb nooit gezeik met 123 wel met dat klote gasding van hun dat was gewoon weggegooid geld
Ik rijd zelden zonder dimlicht. Maar als ik de enkele momenten waarop de haperingen zich voordeden dan kenmerken die zich door de mogelijkheid dat ik de lampen op dat moment niet aan had omdat het toen zonovergoten was en ik niet (zoals meestal in deze omgeving) onder de gesloten bomenrijen reed maar op de snelweg.
Heb dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Losse contacten of slechte contacten lijken me best wel onwaarschijnlijk maar ga ik checken.
Verder hield de compressor van de luchthoorn er deze week mee op, althans: relais krijgt spanning, hoorbare klik en daarna blijft het stil, pomp draait niet. Haal hem er dit weekend wel even uit.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
bogaard77 schreef:daar kan de 123 inderdaad slecht tegen. Als je spanningsregelaar de spanning op 14,7 laat komen is ie niet OK en kan hij straks makkelijk opeens naar de 17 volt gaan. De 123 gaat dan in rook op…
Zener diode ervoor van een oude engelse motorfiets, komt ie nooit boven de 12 volt.
Maar het advies van waterman is ook prima, niks mis met de originele ontsteking met de contactpunten.
En wil je per se elektronisch dan werkt een Velleman kitje van € 12.95 ook prima.
Toen ik vandaag voor nieuwe (gebruikte) dakboutjes (t.b.v. imperiaal ID(ylle)) bij DS Specialist Jansen in Bennekom was heb ik meteen 4 nieuwe bougies meegenomen (Eyqem) meegenomen. Binnenkort monteren. Heb ook een ander setje bougiekabels ter vergelijking, om evt defecten daaraan uit te sluiten. Dan verdelerkap en rotortje nog controleren. En zo werken we van bougie richting bobine…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Interessant! Ik heb precies dezelfde klacht. Kon nog niets vinden maar nu je het zegt: ik rij meestal met dimlicht en die paar keer dat ik de klacht had denk ik zonder. Ik kon nooit het probleem makkelijk reproduceren. Ik ga eens verder kijken naar de spanningsrwgelaar. Ook nieuwe bobine, 123 en bougies en kabels nieuw. Benzine only.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Hoe oud zijn die 123 verdelers?
Wie weet lopen we tegen het einde van de levensduur van de elektronica aan…
Het is niet zo bekend, maar vooral elektrolytische condensatoren hebben een beperkte levensduur.
En die levensduur wordt nadelig beïnvloed door temperatuur…
Zie je trouwens de toerenteller springen bij zo’n storing?
Dat zou ook kunnen wijzen op de ontsteking (ook bobine trouwens)
Edit:
Als ik teruglees zijn de 123’s vrij nieuw?
Misschien een slechte serie?












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zitten geen elco’s in de 123.
Equyem is n.m.m. een matige bougie.
Contactpunten werkt prima, maar dan moet je een goed verdelerhuis hebben/zoeken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>