Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De recente Falken doet het ook zeer goed, ik heb ze op 2 CX’n en ben er zeer over te spreken.
Daarom zal ik binnenkort ook een setje kopen in de maat 205/60 r15 91V voor onder mijn Xantia Turbo CT break te monteren.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De Hankook Ventus Prime 3 komt in veel tests inderdaad bijzonder goed maar voren, in enkele gevallen zelfs als winnaar. Ik overweeg ze ook te kopen voor mijn C5. Enige nadeel voor de Activa is dat ze in de juiste maat alleen met een V codering leverbaar zijn.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
trxke schreef:
Daarom zal ik binnenkort ook een setje kopen in de maat 205/60 r15 91V voor onder mijn Xantia Turbo CT break te monteren.
Kun je me laten weten hoe dat bevalt? Ik ben erg benieuwd!
Helaas heb ik sinds gister iets meer acute problemen: met het huidige warme weer start de Xantia maar matig tot slecht. Gister was het ongeveer 25 graden toen ik weg wou rijden, maar pas na drie keer proberen kreeg ik m aan de praat. Vanochtend ging het redelijk, maar ik vertrok dan ook veel eerder (het was 15 graden of zo?). Op de terugweg naar huis doet hij het altijd prima. Weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Begin maar eens met nieuwe bougies.
Mochten die er al inzitten, dan zou je eens als hij (stationair) loopt even met een wolkje remmenreiniger kunnen testen of er vacuumlekken zitten rond het gasklephuis. Als er iets lekt, dan springt het toerental direct omhoog.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Er zitten nieuwe bougies in (sinds februari geloof ik. Lijken me nog goed), dus zal ik eens op zoek gaan naar remmenreiniger
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Remmenreiniger op het gasklephuis spuiten haalde niets uit. Kun je dan zonder meer stellen dat het gasklephuis niet lek is? Zo ja, heeft iemand dan een idee wat het dan wel zou kunnen zijn? Ik begin nu een link te leggen met dat mijn motor nooit helemaal lekker stationair loopt. Hij stottert wat, en dat hoor je vooral bij de uitlaat. Maar dat kan er natuurlijk los van staan! Zoals ik zei, de bougies zijn nieuwe NGK V-lines. Daar zal het denk ik niet aan liggen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De TCT is nooit een toonbeeld van loopcultuur geweest, maar alleen met NGK BKR6EK Bougies en goede (lees verse) bougiekabels van Bougicord is het OK.
Je kunt Bougicord kabels overigens kopen bij deze dochteronderneming van PSA: http://www.mister-auto.nl/fl/bougiekabels/bougicord-4333_g685_a2114333.html Aan de levertijden op de site moet je echter geen waarde hechten, want die zijn over het algemeen erg optimistisch.
Ik verwacht echter niet dat dit direct iets met het probleem dat je nu hebt te maken heeft. Heb je een Lexia? In dit soort gevallen kan uitlezen je vaak helpen om snel op het goede spoor te komen.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Die bougies heb ik inderdaad, maar ik heb absoluut geen verse bougiekabels. Waarschijnlijk net als de vorige bougies nog de originele…die bougiekabels van Bougicord komen er dus!
Ik heb zelf geen Lexia, maar ik denk wel dat ik iemand ken die me kan helpen. Alleen komt het probleem alleen bij warm weer voor volgens mij. Ook een warme start is nooit een probleem geweest. Ik hang hem er wel eens aan en zie dan wel wat eruit komt.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
En waarom persé deze bougiekabels? Ik heb ze nu nieuw van Bosch, maar merk (nog?) niks geks.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, ik weet dat je bij een TCT beter niet zomaar willekeurige onderdelen in de ontsteking kunt gebruiken, dus wil ik zeker weten dat de bougiekabels die ik koop goed werken met een TCT . Daarom heb ik dus ook zulke NGK-bougies. Als die kabels van Bosch ook goed werken vind ik dat ook prima.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Tuurlijk wil ik ook dat mijn onderdelen goed werken in mijn TCT, dat lijkt me logisch. Maar ik had gewoon bougies en bougiekabels besteld via mijn kenteken, zoals ik bij al mijn auto’s doe. Dus ik ben wel benieuwd naar het waarom, waarom persé die bougies en persé die kabels.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, ik had gewoon op verschillende draadjes hier gevonden dat die bougies het best schijnen te werken in een TCT, en ze waren gewoon tegen redelijke tarieven te vinden. En het was een poging om het gestotter wat tegen te gaan, maar dat maakte heel weinig uit. Desalniettemin waren de originele Eyquems wel aan vervanging toe…kreeg ze dr niet al te makkelijk uit. Dat is dan ook maar bij twee van de vier heelhuids gelukt. Een andere verbrijzelde terwijl ik hem losdraaide en de laatste kwam er in eerste instantie goed uit, maar toen ik hem neerlegde brak die doormidden . Wat heb jij dan voor bougies in je TCT, en hoe loopt die daarmee?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik weet uit ervaring dat de TCT prima mooi lopend is te krijgen. Er is alleen een aantal onderdelen die als ze wat minder worden veel invloed hebben:
- Het olieterugslagklepje dat in de carterventilatieslang naar het gasklephuis zit. Dat ding kun je o.a. bij een Mercedes dealer gewoon krijgen voor een paar euro’s.
- De DIS-bobine heeft ook niet het eeuwige leven. Gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar.
- Dito voor de versterkermodule.
- Idem voor lambdasensor.
- Gasklephuis schoonmaken en de ranzig vette sensoren die daar in zitten vervangen.
Als dat allemaal goed is dan loopt de motor al zo veel mooier dat het vrijwel niet meer uitmaakt welk merk bougies je er in schroeft.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een paar jaar geleden heeft een aantal XM TCT rijders aardig geexperimenteerd om tot een optimaal resultaat te komen. Al algemeen bekend was dat slechte bougiekabels ook snel tot gehik en gestotter leiden. De kabels van Bougicord deden het altijd goed en andere merken gaven nogal eens problemen, silicone kabels al helemaal. Als je nu Bosch kabels hebt gemonteerd en de auto loopt er goed mee, dan is er natuurlijk geen enkele reden om ze te vervangen. Wil je nieuwe kopen, dan zou ik dus een set van Bougicord bestellen omdat je dan zeker weet dat je goed zit.
En het lijstje van Wim is zeker de moeite om af te werken, zijn TCT liep uiteindelijk echt prachtig.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Goede tips! Ik had al wel een keer gehoord dat de juiste olie zeer belangrijk was bij een TCT, maar dat ontstekingsverhaal was mij echt onbekend. Opzich loopt mijn TCT prima, maar misschien kan het dus nóg beter.
wimb schreef:- Het olieterugslagklepje dat in de carterventilatieslang naar het gasklephuis zit. Dat ding kun je o.a. bij een Mercedes dealer gewoon krijgen voor een paar euro’s.
Heb je hier misschien beeldmateriaal bij? Ik heb zo 1 2 3 even geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”