Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
AutoCar heeft met een prototype Cactus gereden en zij zijn behoorlijk positief: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/uk-exclusive-new-citroën-suspension-set-‘reinvent’-comfort
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Citroën presenteert: het Advanced Comfort Programme
Al enige tijd is er reuring te bespeuren op het gebied van Citroën en comfort. Met het afscheid van de hydropneumatische vering is het einde van een tijdperk nabij, maar breekt ook een nieuwe periode aan. Onder de noemer ‘Advanced Comfort Programme’ gaat het merk zich bezighouden met alle mogelijke facetten van comfort.
Citroën en comfort, de twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar velen de aandacht uitsluitend op veercomfort richten, zijn er veel meer facetten die meespelen. Het ‘Advanced Comfort Programme’ houdt zich daarom bezig met vier hoofdthema’s:
* Het wegfilteren van invloeden van buitenaf, vooral onderstelvibraties en rijgeluiden;
* Het leven aan boord veraangenamen met een groot ruimteaanbod en slim gebruik van die ruimte;
* Een prettigere rijbeleving door het gebruik van (elektronische) hulpmiddelen;
* Zorgen voor een duidelijke en gerichte informatievoorziening voor de bestuurder.
De C4 Picasso is de eerste auto die aan deze waarden heeft kunnen voldoen. De achterwielophanging en plaatsing van de dempers zijn geoptimaliseerd om schokken op een zo goed mogelijke wijze weg te filteren. Het voorsubframe en da achterwielophanging zijn voorzien van extra gewrichten om geluiden en resonanties te verminderen. Ook zijn de stoelen en het gebruikte materiaal erop gericht zoveel mogelijk oneffenheden van de weg uit te filteren.
Een stapje verder nog gaat Citroën met de introductie van het Advanced Comfort Programme Lab, een studiemodel op basis van de C4 Cactus. Hier richt men zich nog verder op de technische mogelijkheden om het aloude confort weer terug te brengen naar de hedendaagse Citroëns. Je las kort geleden al meer over de onderstellen die gebruik maken van progressief hydraulisch werkende dempers op onze voorpagina.
Ook richt men de aandacht op het beter hechten van carrosseriedelen, zodat de hele koets van de auto stijver wordt. Tenslotte de stoelen, waarbij men gebruik gaat maken van materialen en technieken die – het klinkt voor de hand liggend – ook al gebruikt worden in de ‘slaapwereld’!
tekst: 2d o.b.v. persbericht Citroën Communication, foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als zowel ChallengeSoir als AutoCar enthousiast zijn is dat veelbelovend.
De vraag is natuurlijk ook een beetje: enthousiast in vergelijking met wat? Als het ijkpunt een normaal geveerde auto is, dan plaats ik het enthousiasme in een iets ander licht dan wanneer het vergeleken wordt met HP-vering.
In het Engelse artikel wordt wel even gerefereerd aan een C5 met HP, waar de verslaggever kort daarvoor in gereden heeft. Maar in dit topic lees ik ook over het gemis van de rijhoogte-regeling. Iets wat in mijn beleving een groot pluspunt is van de HP-geveerde Citroëns. Neem maar eens wat zware bagage mee of hang eens een caravan achter je auto. Dan ervaar je direct de meerwaarde van HP.
Neemt niet weg dat er nu een interessante ontwikkeling gaande is, omdat het nieuwe systeem goedkoop en eenvoudig op álle Citroëns te te passen is.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niet alleen de rijhoogte. Eén van de sterkste punten van het HP systeem is dat de auto veert op een vaste hoeveelheid gas, met als gevolg dat de veerstijfheid toeneemt met de belasting.
Een vol beladen auto blijft niet alleen op niveau, maar krijgt ook een hogere veerstijfheid, waardoor de auto zo goed beheersbaar blijft.
Bij een hydractief systeem wordt, als de situatie dat toelaat, een extra bol bijgeschakeld, waarvoor dezelfde redenering geldt.
Een wokkelauto heeft dat voordeel niet. Een volgeladen auto heeft dezelfde veerstijfheid als een lege. Bij luchtgeleerde auto’s is het nog erger: Om de auto op niveau te brengen wordt extra lucht bijgepompt, met als gevolg een lagere stijfheid bij hoge belasting.
Met schokbrekers doe je niets aan veerstijfheid, alleen aan demping. Variabele demping kan het comfort wel flink verhogen, zelfs bij HP vering, zoals wij weten van de C6.
Al heel lang zijn schokbrekers op de markt met niveauregeling: het inveren gaat stugger als de auto doorzakt (ten gevolge van extra belading), daardoor blijft de auto enigszins “op niveau”.
Mede daarom vind ik het hele verhaal nogal opgeblazen. Verder open je de deuren voor “gewone” auto’s: zet er een paar Citroen schokbrekers onder en je hebt hetzelfde comfort als zo’n auto met Advanced Comfort Programme.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Groot nieuws voor iedereen die nieuwsgierig is naar het ‘Advanced Comfort’-onderstel: Citroën Nederland stelt op CitroMobile de Citroën C4 Advanced Comfort Lab tentoon. Je kunt daar dus een eerste blik op die progressieve hydraulische dempers werpen. Meer hierover vind je in ons draadje 23e CitroMobile.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De Citroën C5 Aircross krijgt dempers uit het ‘Citroën Advanced Comfort’-programma. Bij de vandaag gelekte foto’s zijn er ook enkele van het interieur.
De pook van de automatische versnellingsbak heeft een knop “M” voor “manueel”.
Naast die pook zit een draaiknop voor de tractiecontrole en daarvoor een knop “sport”. Die zou ook voor de versnellingsbak kunnen zijn, maar dan was een plaats in de buurt van de knop “M” logischer geweest. Zou deze voor de regeling van de demping zijn?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016
- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Bij Citroen hebben we helaas (ik vind echt helaas) afscheid moeten nemen van het beroemde veersysteem. MAAR, ik heb ergens gelezen dat citroen eind 2017 met een nieuwe vering/schokbreker zou komen die het zogenaamde zwevende gevoel terug zou geven. De ontwikkeling zat hem in Advanced Comfort-dempingsysteem, een schokbreker met hydraulische kussens. Voordeel van dit systeem zijn de kosten (veel lager) makkelijker te produceren en evt te vervangen, ook toepasbaar op bv C1 (kleinste modellen). tot op heden heb ik daar niks meer over gelezen dan wel ergens iets van gezien. ik zou bv willen weten of die schokbrekers er al zijn en zo JA kunnen deze ook geïnstalleerd zouden kunnen worden op de DS5 hybride.
gr
paul
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, het lijkt me toch niet dat Citroën die schokdempers mensen zomaar onder elke auto laat monteren. Ik zou hopen dat er een DS5 komt met dat systeem, maar aangezien DS nu ineens een apart merk is valt dat nog maar te bezien…het kan gelukkig altijd meevallen
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
van de voorpagina
Rij-impressie van de C4 Cactus ‘Advanced Comfort’
Vele bezoekers van CitroMobile zal het niet ontgaan zijn: de Citroën C4 Cactus Advanced Comfort was dé aandachtstrekker op de stand van Citroën. Een aantal nieuwsmedia mocht rijden met de Cactus Advanced Comfort en het Citroen-Forum ontbrak niet!
Je moet er wel wat voor overhebben, want vrijdagochtend om acht uur werden we verwacht op het hoofdkantoor van PSA Peugeot Citroën DS aan de Lemelerbergweg in Amsterdam Zuidoost. Gelukkig was er een croissantje voorzien en uiteraard ook het - voor de cafeïneverslaafde obligate - kopje koffie was aanwezig. Veel tijd voor plichtplegingen was er echter niet: om negen uur zou de Cactus Advanced Comfort, of kortweg CAC alweer aan de volgende groep mensen getoond worden en tien uur zou onverbidderlijk het gesloten transport terug naar Parijs plaatsvinden.
Om een goede indruk te krijgen van de CAC eerst maar een stukje rijden met een gewone Cactus. Deze bleek voorzien van een handbak en de fijne e-THP met 110 pk. Dat deze Cactus op vierseizoenenbanden stond was gezien de natte weersomstandigheden niet ongewenst, maar voor het vergelijk met de CAC tevens niet insignificant. Enfin, vastgespen, en richting Ouderkerk aan de Amstel. Zo’n Cactus rijdt echt wel fijn: stuurt licht en vrij precies en is comfortabel geveerd, maar dus niet geheel vrij van beweging in de koets. Slechte stukken weg dreunen toch wel door tot de binnenruimte van de auto en bij drempels - vooral schuin genomen - hebben de dempers moeite om de carrosserie in bedwang te houden. Verder voelt het strak aan maar niet geheel concessieloos. Het rondje is vrij snel gemaakt maar biedt mogelijkheden tot het ‘strekken van de benen’, wat stuurwerk, woonwijkwerk, rotondes en drempels.
Terug in Zuidoost stappen we in de C4 Cactus Avanced Comfort. Voorzien van dezelfde motor en bak voelt alles min of meer hetzelfde aan. Een van de grote aanpassingen aan deze auto zijn de verlijmde - dus niet alleen gelaste - carrosseriedelen, waardoor de koets veel stijver is. Het interieur is van dash tot dak volledig bekleed met een ‘gewatteerde’ lichtgrijze stof, bovendien zijn de stoelen en achterbank voorzien van meerdere lagen verschillende schuimrubbers. Men is zelfs bezig om de stiksels waarmee de bekleding gemaakt wordt zo te tekenen dat dit het comfort en de ondersteuning ten goede komt. De derde grote aanpassing zijn de schokbrekers. Deze zijn in plaats van een normale eindstop voorzien van een hydraulisch element dat de inverende beweging van de demper extra afremt, en de uitgaande beweging nog wat vasthoudt. Het zijn deze dempers die tijdens het rijden het verschil maken. Haast dramatisch!
De CAC lijkt een stuk losser op de poten te staan. Niet alleen zijn de veerwegen groter, de demping lijkt ook zachter. Tegelijkertijd stuurt de CAC nog scherper dan de gewone Cactus door de grotere stijfheid in de koets. Bij het insturen rolt de auto duidelijk over de lengteas, het duiken en hellen bij remmen en optrekken zijn wat onwennig, maar de tweetrapsdemping trekt alles weer in het gareel! We vervolgen de route en op Anne Lobbes’ initiatief - uiteraard rijden we niet zonder begeleiding - wordt de eerstvolgende drempel (die waar we ook flink schuin overheen gaan) hard genomen. De Cactus Advanced Comfort gaat er overheen alsof er geen drempel is! Ook het inveren ná de drempel, normaal een notoire ‘klapper’ leidt niet tot onrust in het onderstel. De ervaring is zo ‘gewoontjes’ dat je je afvraagt waarom we niet al járen met dit soort dempers rondrijden. Natuurlijk: je merkt dat de CAC niet is voorzien van niveauregeling. De koets wordt niet op hoogte gehouden en het is de vraag of het effect/gevoel ook bij zware belading hetzelfde is. Hydropneumatiek dééd niet aan belading. Toch lijkt Citroën hier op het juiste pad te zijn. De dempers hebben het progressieve karakter van de stikstofgevulde bollen.
We vervolgen het rondje en nog voordat we weer in Zuidoost zijn gaan er al allerlei gedachten door me heen. Veel staat vast en veel is aan discussie onderhevig, maar één ding staat als een paal boven water: weinig zaken gaan de ‘ware Citrofiel’ nader aan het hart dan de hydropneumatische vering en - met het verscheiden van de laatste generatie C5 - het afscheid daarvan. De mate van radicaliteit in het ‘Citrofielzijn’ bepaalt overigens het moment waarop de Citroën geen echte Citroën meer was. De XM met McPhersonpoten. De Xantia als laatste die ook voor het stuur- en remsysteem van LHM afhankelijk was. De daarop volgende C5 had niet alleen geen groen bloed meer, ook waren stuurbekrachtiging en het remsysteem strikt gescheiden van het bollengebeuren dat de vering kenmerkte. De C6 - ook nog zo’n ‘echte’ - had dan weliswaar AMVAR en een zeer mooie wielophanging, maar het geheel voelde synthetisch aan. Sommigen werden er misselijk achterin. De C4 Cactus Advanced Comfort of de eerstvolgende Citroën die seriematig met deze techniek wordt uitgerust kun je afhankelijk van dezelfde radicaliteit in je opvattingen gerust, of helemaal geen goede opvolger van je ‘bollenbak’ zien. In ieder geval lijkt het er op dat Citroën haar best doet en een duidelijke keuze maakt: we gaan voor comfort, rust in het interieur en wellicht in de toekomst ook naar autonoom rijden. Alles in dienst van de passagiers, en daarbij valt nog aan te merken dat zelfs de bestuurder meer en meer passagier zal worden.
De C5 Aircross zal de eerstvolgende Citroën zijn die uitgerust wordt met de dempers die al in de CAC te vinden zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk of dat op eenzelfde manier als met de C5 ‘III’ gebeurt, waarbij de koper een duidelijke keuze voor het comfort-onderstel moest maken. Wat vaststaat is dat de ‘Advanced Comfort’-optie niet achteraf in te bouwen is. Het zou Citroën sieren de keuze standaard aan te bieden. Of het prijs- en dus concurrentietechnisch een slimme zet is, daar kun je over discussiëren. Maar het zou een mooi gebaar zijn aan degenen die het geloof in hun merk een beetje in een crisis hebben zien belanden. Vroeger koos je geen comfortonderstel, je koos Citroën!
tekst en beeld: 2d met dank aan Anne Lobbes en Citroën Nederland
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Wat ik hier goed aan vind is dat het concept “comfort”, wat een tijdje uit beeld leek te zijn bij citroën, weer terug is! Wat ik niet begrijp is dat Citroën niet gewoon de compacte WABCO luchtveerpoten van Jaguar, Bentley, Audi, Mercedes, BMW, Volkswagen Touareg, etc… maar ook de Grand Picasso heeft overgenomen.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Ik neem aan omdat Citroën vindt dat hun nieuwe systeem superieur is aan die luchtvering.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JDEKKER schreef:Wat ik niet begrijp is dat Citroën niet gewoon de compacte WABCO luchtveerpoten van Jaguar, Bentley, Audi, Mercedes, BMW, Volkswagen Touareg, etc… maar ook de Grand Picasso heeft overgenomen.
Omdat het duur is. En omdat het stuk gaat. Zie Grand Picasso .....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Weet iemand hoe je de Advanced Comfort Seats en de schokdempers kunt herkennen in de modellen? Bij een C5 Aircross in de showroom wist de verkoper niet of het betreffende model ook was uitgerust met die stoelen en schokdempers. Aan verkopers heb je dus niet veel qua kennis, dus daarom zelf maar op jacht naar info:
Ik neem aan dat de Advanced Comfort Seats zich laten herkennen door het patroon met de naden, zoals in deze foto?
Weet iemand of de stoelen altijd samen met de schokdempers worden geleverd?
Wordt het systeem ook al op de gewone C3 geleverd? Bij de nieuwe C4 Cactus is het standaard en bij de C3 Aircross als optie volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Op de C5 Aircross zitten altijd de speciale dempers. Op de goedkoopste uitvoeringen zitten echter niet de “advanced comfort seats”, dat kost minimaal 350 euro extra.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)