Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 12-06-2007
- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Dag heren techneuten. Het is zeker een goed initiatief om een dak vraagbaak op te zetten. Wellicht onder een apart draadje op het forum?
De experts moeten maar eens samen gaan zitten. Ik zal Erwin (hydro) vragen of hij de rol van techniek-coordinator wil spelen. Op Citromobile een paar mogelijk dakreparateurs gesproken. Een lijst met vakbekwame garages behoort eveneens tot de benodigde informatie. Een technisch evenement met het dak als leidend voorwerp lijkt mij reuze interessant. En alle initiatieven van forumleden met betrekking tot de Pluriel zijn welkom. Wij met elkaar zijn de ‘club’. Dus schroom niet.
Parce que la vie est Pluriel
FB
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Count me in!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Echt leuk en nuttig zo’n bijeenkomst.
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik ben dan nog niet zo lang Pluriëllist, maar met de interresse en ervaring die ik al langer heb op het gebied van hobbyen aan een Citroën in het algemeen en nu ook met de Pluriël én eventueel de mogelijkheid om er op websitegebied iets mee te doen wil ik graag meedoen met dit team. Plaats? Datum?
‘Parce que la vie est Pluriel’..... leuke kreet overigens!
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
+1
Vandaag is het dan zover. Nieuwe kabels monteren in mijn dak.
Spannende exercitie…...
En klaar !
Mijn schoonvader en ik hebben de klus gefixt. Viel echt heel erg mee.
Mocht ik er nu nog 1 moeten doen, dan zal het binnen 2 uur klaar zijn.
Nw rubbers, nw wormwieltje, nw kabels.
Dak werkt weer perfect, ook de bediening van de microschakelaars doet het weer.
Optimaal cabrio gereden vanmiddag….!
Beste mede pluriel lefhebbers,
Ik mag wel zeggen dat ik een beetje een valse start aan het maken ben met een Pluriel. Inmiddels ben ik zo’n twee weken eigenaar van een pluriel uit 2006. De laatste nachten heeft het behoorlijk geregend en raad eens wat, de bestuurdersstoel drijfnat. Uit de plastic goot links naast de zonneklep loopt het af en toe bij straaltjes naar binnen. Bij een bocht naar links, precies op kruishoogte
De garage heeft hem vorige week al eens bekeken en kwam niet verder dan de uitspraak “volgens Citroen lekken alle rubbertjes van het dak wel een beetje” Dat wist ik natuurlijk wel, omdat ik hier al het een en ander gelezen had.
Echter de afgelopen nachten doen mij vermoeden dat het hier niet om de rubbertjes gaat. Dus heb ik wat verder gekeken. Als ik het dak twee standjes open zet zie ik in de geleide-goot een transportblokje wat aan de voorzijde nogal beschadigd is. Aan de andere zijde is dat ook zo. Ook valt het me op dat bij het op en afrijden van drempels en uitritten, er ter hoogte van de vergrendeling van de bogen, achter een bokkend tikkend geluid komt. De bogen zijn wel vergrendeld.
Het dakje heeft in het midden wel al sporen van een reparatie, met een soort pasta.
De verkoper wil de auto nu een paar dagen hebben, alleen ik heb gezien de lekkage nu een beetje het idee dat ik bedonderd word, of ga worden. Dus graag wat advies / tips en trucs.
Ondanks de “handicaps” van de Pluriel heeft hij wel mijn hart gestolen en hoop ik op een leuke toekomst met haar.
Het betreft een vorig jaar geïmporteerde Pluriel uit Duitsland.
met vr groet
Harry
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
plaats als het kan eens wat foto’s van de beschadigingen en de rubbers…
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zie behoorlijk beschadigde interslides.
Zou voor mij niet acceptabel zijn.
Deze zijn alleen als complete set te koop en de vervanging is op zich wel te doen, maar het dakdoek moet er wel volledig voor gedemonteerd worden.
Een klussie voor een specialist dus.
Wat de lekkage boven de voorstoelen betreft, ik zie dat je dit draadje https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229098/ al gevonden hebt.
Er is een modificatie van het rubber geweest, als deze al is uitgevoerd, ziet de overgang in het rubber bij de naad tussen A-stijl en dakboog er zo uit.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1994855/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank je voor je reactie. Beide topics zijn me bekend. Zo nodig zal ik ze laten lezen aan de leverancier van de auto.
groet
Harry
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Nou, ik heb weer even tijd gehad om het niet functionerend dak te bekijken. Ik heb vorig jaar de kabels, het tandwieltje en de interslides allemaal vervangen. Ook het juiste vet gekocht en de boel gesmeerd. Maar het dakbedieningsmotorophanginkje ( ) is toch echt kapot. Dus een hoop geratel en zo….
Die kabels heb ik er nu maar even uit gehaald om het dak in ieder geval makkelijker met de hand te kunnen bedienen. Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben over iemand, die dat zo had gedaan. Alleen helemaal sluiten gaat dan niet goed.
Het valt me wel op, dat het dak, ook zonder kabels, vrij zwaar door de rails schuift. Hoe zwaar/licht hoort dat eigenlijk te zijn? Ik kan me zo voorstellen, dat bij een te zwaar gaand dak het motortje cq. de ophanging daarvan het zwaar te verduren krijgt. En dan kan ik alles wel vernieuwen, maar dan gaat het binnen de kortste keren weer fout. Ik heb al wel geprobeerd de rails, vooral bij de overgang klep/dak, mooie geleidelijk door te laten, door wat voorzichtig geschuur en gevijl. De losse ‘treintjes’ lopen dan aardig soepel, maar met alles drop en dran gaat het toch minder mooi.
Als ik geen nieuw achterraam met een goed dakbedieningsmotorophanginkje kan bemachtigen, denk ik dat ik m maar handbediend laat. En dan iets van clips aan de binnenzijde om het dak uiteindelijk helemaal dicht te trekken. Mooi is anders, maar ik wil wel cabrio kunnen rijden deze zomer.
Iemand wellicht nog betere (en niet te dure) ideeën? Ik hoor het graag.
En o ja, kan iemand me mooie foto’s sturen van de situatie met een gedemonteerd motortje? Ik mis denk ik ook een rubber. Er zit alleen zo’n geel/wit rubber met een metalen plaatje tussen de ophanging en het motortje, maar kennelijk hoort er ook nog iets soortgelijks aan de onderzijde, onder de uiteinden van de kabelgeleidingsbuizen?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
René Jongejan schreef:Gewoon even de zoekfunctie gebruiken: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231935/
Waar?
Overal waar de interslides en de duw/trek-kabels in bewegen.
Precies op al die raakvlakken. Je merkt het ook gelijk wat dat betreft. Dak loopt veel fijner.
Wat de garage in Anzin dan ook adviseerde is om het dak vervolgens netjes als cassette helemaal over de achterruit te plaatsen dit vooral als je op de snelweg gaat rijden. En daar zit wel degelijk logica in want als het dak op de 1 na laatste stand is geopend vangt deze behoorlijk wat wind en dat kost je gewoon op den duur je schakels want die krijgen het dan voor hun kiezen met die windvlagen en dan gaan ze loslaten.
Ook in de winter altijd even een paar keer het dak open en dicht doen en de rubbers van de koets invetten tegen uitdroging, inkrimping en verdroging….
C’est une voiture du ministre !
Even een update vwb de eerder omschreven lekkage.
Door het plaatsen van een nieuw rubber op de boog aan de bestuurderszijde is de lekkage verholpen.
Echter !!!
Na enige dagen besloot het dak aan de passagierszijde niet meer goed te sluiten. Aan de binnenzijde kun je bij een gesloten dak, rechts in het hoekje, een wijsvinger tussen het rubber en het dak steken, en aan de bestuurderszijde niet.
Door het niet goed sluiten trekt het dak rechts niet goed strak op het rubber, en is er nu rechts lekkage. Morgen weer naar de (vak)garage die er ook niet echt veel verstand van lijken te hebben.
Tips zijn van harte welkom.
groet
Harry