Vandaag de ontsteking weer eens gecontroleerd en iets vreemds geconstateerd
Omdat mijn gradenboogje vanwege de afgebladderde lak niet heel goed afleesbaar meer is en ik sinds kort over een stroboscooplamp met vervroeging beschik (Gunson 77008), dacht ik hiermee het gradenboogje buitenspel te kunnen zetten.
Voor mijn DSuper wordt in het WPH 28 (krukas)graden bij 2000tpm opgegeven, dus 14 (nokkenas)graden op het gradenboogje, BDP=0 graden
Als ik nu 14 graden op de stroboscoop instel zou het merkteken dus op 0 graden bij 2000tpm moeten staan,
Als ik de verdeler hierop afstel en ik hierna een controle meting uitvoer met de instelling op de stroboscoop op 0 dan kom ik uit op 9 graden op het gradenboogje.
Dus: of de vervroeging op de stroboscooplamp werkt niet goed of er is iets mis met het gradenboogje, ik heb nl. zelf een verdeling op een stukje tape gemaakt tussen 0 en 20 graden vanwege de eerder genoemde onleesbaarheid; of zie ik iets anders over het hoofd?
Ook viel het me op dat het gradenboogje ook niet perfect parallel loopt met de nokkenaspoelie, bij 0 graden op dezelfde hoogte als de rand van de poelie, bij 20 graden 3mm lager
Mijn vraag is nu of er een mogelijkheid is om op e.e.a te ijken of eventueel op precies 14 graden een nieuw merkteken te zetten (eventueel op de poelie zelf).
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Hoe heb je het bdp vastgesteld?
Als het goed is is het bij jouw DSuper als de pen in het gat van het vliegwiel valt.
het kan zijn dat er een oudere motor of een ouder vliegwiel in jouw auto zit.
Dat scheelt 6° op de nokkenas.
Dus misschien eerst met een schroevendraaier oid in bougiegat 1 en met pen in gat kijken of je het juiste vliegwiel hebt, 0 markeren en dan misschien ook es controleren zonder vervroeging op je instrument?
Misschien moet die eerst op 0 gecalibreerd worden?
Bekijk de film en lees de discussie.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660/
Ik herken dat een stroboscoop met in te stellen voorontsteking niet correct werkt
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
BDP heb ik inderdaad vastgesteld d.m.v. pen in gat en schroevendraaier in bougiegat, BDP valt precies samen met merkteken op poelie op 0 graden op gradenboog
Het probleem is dat 14 graden ingesteld op instrument overeenkomt met 9 graden op boogje (dus met vervroeging op instrument op 0)
Dat 0 graden calibreren is inderdaad een interessant gegeven, kom daar niets van tegen in de handleiding maar klinkt logisch ivm diameter poelie; vraag is alleen hoe?
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
14 graden op krukas= 7 graden op nokkenas = ongeveer 1 cm op de nokkenas poelie
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
@Egbert: Film bekeken en discussie gevolgd, zie nu ook hoe de poelie/gradenboog te ijken zijn, daar kan ik wel wat mee
Handigste is waarschijnlijk om een extra markering op de poelie te zetten 14 graden verschoven t.o.v. het BDP 0-punt
Ik weet nu in ieder geval dat ik het extra geld voor een stroboscooplamp met vervroeging beter had uitgespaard toen ik mijn stokoude lamp zonder vervroeging heb vervangen….
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Hier nog een schets van de gradenboog.
https://drive.google.com/open?id=0B1xBJhNLeZBAdzliM1FITFdIWEU
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt, bij mij ziet de zelfgemaakt gradenverdeling er ongeveer zo uit als op de onderste foto
Denk er sterk over om een extra merkteken op de poelie zelf te zetten, lijkt mij nauwkeuriger en in ieder geval minder kans op afleesfouten
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik heb een aantal jaren terug een gradenboogje van Chyparse erop gezet. Nooit gecontroleerd hoe goed die klopt eigenlijk.
Vandaag het gradenboogje ge-ijkt.
14 nokkenasgraden t.o.v. het BDP (=0 graden) op de poelie is als volgt te berekenen:
Diameter poelie = 200mm, omtrek is pi x diameter = 3.14 x 200 = 628mm
De totale omtrek komt overeen met 360 graden; voor 14 graden geldt dan: 360/14 = 25,71
628/25,71 = 24,4mm
Deze maat uitzetten met een schuifmaat op een stukje papier en dit op de poelie ter hoogte van het gradenboogje houden
Hieruit bleek dat het boogje spot-on is!
Bleef over het eerder genoemde verschil met de ingestelde vervroeging op de stroboscooplamp, nu viel het mij op dat de instelknop niet over het gehele bereik lekker draaide dus de lamp maar eens opgemaakt.
Het probleem was meteen zichtbaar, het asje waarop de knop draait viel niet goed in de uitsparing van de knop zodat dit niet goed meegenomen werd.
Na dit opgelost te hebben kreeg ik een heel andere aflezing, maar nog steeds geen 14 graden…toen viel het kwartje: de vervroeging op de stroboscooplamp moet op KRUKAS graden ingesteld worden (28 in mijn geval)!
Kortom, wat een simpel klusje zou moeten zijn werd door een (ten onrechte) verdacht gradenboogje, een nieuwe stroboscooplamp met een klein fabricage foutje en een denkfoutje (nokkenasgraden ipv krukasgraden) een aardige breinbreker!
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Maar je hebt héél veel geleerd…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Inderdaad, en zoiets vergeet je nooit meer!
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl