22 van de 86
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2017 10:19 AM
  [ # 316 ]

je gaat op LPG helemaal geen verschil merken vwb de carb. Ik weet ook zeker dat je op benzine geen verschil merkt tussen de verschillende carbu’s.

Een auto die slecht loopt op LPG moet je eerst goed lopend maken op benzine.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 mei 2017 10:57 AM
  [ # 317 ]
waterman schreef:
bogaard77 schreef:

ik heb jaren lang met contactpunten en een velleman kitje gereden. Nooit problemen gehad. punten elke 50.000 vernieuwen en gaan!

Hiero nog zo een…. 123? Leuk, maar: op bij het starten een vrij zwakke vonk en de synchroonregeling die er voor zorgt dat de motor stationair regelmatig loopt kan ook een brakke afstelling van het brandstofsysteem verhullen.. ene goede puntenverdeler werkt best.

Inmiddels al weer licht off-topic, maar desalniettemin wil ik het nog wel even delen.
Ik heb in de verdeler van m’n CX een hallsensor ingebouwd en daarmee de punten vervangen. Niet duur, lekker simpel en het werkt goed. Ik heb uiteraard wel een setje punten en condensator achterin liggen, maar nog niet nodig gehad. Zit er nu ruim 6000 km in. klik

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2017 11:13 AM
  [ # 318 ]

woesh allemaal krullen

doei

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2017 11:15 AM
  [ # 319 ]
folke048 schreef:

woesh allemaal krullen

effe met remmenreiniger gespeeld

doei

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2017 11:18 AM
  [ # 320 ]
bogaard77 schreef:

je gaat op LPG helemaal geen verschil merken vwb de carb. Ik weet ook zeker dat je op benzine geen verschil merkt tussen de verschillende carbu’s.

Een auto die slecht loopt op LPG moet je eerst goed lopend maken op benzine.

dat is helemaal waar en ook wel of niet de juiste ontsteking daar moet de auto echt wel netjes om willen lopen ik vervroeg 35 graden en dat gaat prima mijn ds gaat echt als de rook

doei

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 mei 2017 07:15 PM
  [ # 321 ]

Zo. Nu loopt ‘t weer goed.

Eerst heb ik het vliegwiel maar eens geijkt. De correcte zit erop: het gaatje in het vliegwiel staat exact op BDP. Daarna heb ik het wijzertje, dat er in plats van een gradenboogje op zit, weer netjes in lijn met de merktekens gezet. Daarna heb ik wat rekenwerk losgelaten op de correcte statische voorontsteking uitgedrukt in nokkenas/verdeler-graden. Je komt er dan op uit dat je 9,5mm over de omtrek van de nokkenaspoelie verschuiven moet, maar maak daar maar rustig een centimeter van. Het merkteken voor de statische afstelling bleek (uiteraard) keurig op z’n plek te staan (want Jan.D had deze sommetjes al eens gemaakt) maar het is bij zo’n puzzel fijn om alles een keer na te lopen. Daarna heb ik de contactpunten op een lichthoogte van 0,4mm gesteld. Vanaf daar was het simpel om met de multimeter de verdeler exact op de voorgeschreven statische voorontsteking te draaien.

Het blok liep er precies hetzelfde stationair om en nam nu nóg beroerder over, dus ik heb de verdeler eruit getrokken en die vervangen. Omdat ik het juiste schema voor de Lumenition nog zoek, heb ik er eerst de favoriete verdeler van JanSr in gezet (want dat was de laatste verdeler van een DY3 die ik nog had liggen): een Marchal met cassettecontactpunten, die ik heel lang geleden een keer van Vlietmansje heb gehad. Inferieure techniek of niet, ik heb ‘m in één keer goed gekregen. Eerst schoon gemaakt, daarna de contactset op de losse verdeler afgesteld op 0,4mm lichthoogte (op de losse verdeler is ‘t simpel en hij lag er nu immers toch nog naast), daarna het blok weer op z’n merktekens gezet, 1e cilinder ter controle gemarkeerd op beide verdelers en de gare Ducellier eruit getrokken. Het is nogal handig dat een DS verdeler, als je de aandrijving laat staan, er maar in twee standen in kan (in plaats van 8, zoals op een BMW M10 blok), dus de Marchal er in drukken zonder de kabelvolgorde te veranderen was een eitje. Daarna weer opnieuw met de multimeter statisch op tijd gezet, starten en… Lopen! En netjes ook. Alleen niet meer stationair… Dus: stationairluchtschroef weer open, stationairschroef op de verdamper bijgetrimd, even een paar keer opnieuw tussen die twee balanceren tot het geheel mooi loopt en lekker oppakt en presto. Het torretje loopt weer keurig rond (maar ook echt mooi, veel beter dan-ie tot zover heeft gedaan) én wordt niet meer langzaamaan heet. Ter controle heeft folke048 de stroboscoop erop gehad en wat blijkt: contacthoek en tijdstip @ 2000rpm in één keer goed. Niks meer aan doen!

Of nou ja, toch waarschijnlijk wel. Hierna ga ik eens rustig het juiste aansluitschema van de Lumenition opzoeken en die erin zetten in het kader van de betrouwbaarheid cq. het niet telkens hoeven demonteren van de verdeler om de contactpunten te stellen (hoewel ik een tweede Marchal verdeler heb waarmee ik een extra contactsetje vooraf kan instellen, dus och) maar deze Marchal verdeler bewijst in ieder geval dat de Ducellier verdeler die erin zat hopeloos versleten is en niet meer betrouwbaar functioneert. Zodoende is ‘t monteren van die verguisde cassette-ontsteking hoe dan ook gewoon een nuttige exercitie geweest.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 mei 2017 08:13 PM
  [ # 322 ]

Luminition is niet betrouwbaar. Gaat vaak stuk. Rotzooi. In 1999 al gestopt met het monteren. De halgever waar nielsje mee kwam is beter. De Ds verdeler kan er maar op één manier in trouwens, de vork staat uit het midden namelijk. Echt waar Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 mei 2017 08:15 PM
  [ # 323 ]
bogaard77 schreef:

jIk weet ook zeker dat je op benzine geen verschil merkt tussen de verschillende carbu’s.

Echt wel. Zet ze maar op de rollenbank. Moet je eens kijken: juiste carbu en juiste sproeierbezetting kan zomaar 10 pk winst opleveren…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 mei 2017 08:24 PM
  [ # 324 ]

OK dan… De meningen zijn weer verdeeld. Ik weet van een medeforumer dat die al 20 jaar zonder gedoe met Lumenition rijdt. Zo zijn er ook mensen die de Ducellier verdelers prima vinden, maar ik heb er vijf liggen die allemaal kuis versleten zijn. Toevallig heb ik dan één complete en o zo verguisde Marchal verdeler en die doet het gewoon.

Blijft de vraag of het wel of niet de moeite waard is om dan nu nog om te bouwen naar die Lumenition. Ik begreep dat Marchal cassettes snel verlopen, maar ik vind het wel leuk om te weten wat zoal de meningen zijn. Zoals gezegd kan ik met de ouwe meuk die hier verzameld ligt prima een wisselsysteem in stand houden, dus stellen op zich vind ik niet zo’n issue. maar als het elke week moet wordt het natuurlijk wel vervelend.

Nog een vraag, vooral om te weten: Bosch Blue Coil, wel of niet met contactpuntjes? Of is ‘t beter om er een originele Ducellier of Marchal met voorschakelweerstand in te hangen?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 23 mei 2017 08:53 PM
  [ # 325 ]

Als de Dame nu goed loopt en niet verhit raakt is dit verhaal klaar.
Deze ontsteking kan je wat mee en al die electronica niet.
Ik rij al 13 jaar probleemloos rond met een klassieke ontsteking in mijn BMW.
Hoezo luminition of 123 of zo…
Nog FF studeren op de verdamper en dan gaan met de Lady…
Ze is 44 jaar oud dus accepteer en respecteer dat…

Jan.D

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 mei 2017 09:25 PM
  [ # 326 ]

Algemeen advies
Als je een elektronische ontsteking hebt ingebouwd is het raadzaam om toch de originele onderdelen (contactpuntjes en condensator) bij je te hebben. Elektronica heeft de onhebbelijke gewoonte op de meest ongelukkige momenten kapot te gaan. Een terugbouw naar de oorspronkelijke uitvoering is dan snel uitgevoerd en kun je verder rijden.

Komt van een website over ontsteking, doe er je voordeel mee.

http://www.oldtimerrestauratie.com/index.php/elektrische-installaties/29-elektronische-ontsteking-in-uw-oldtimer

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 mei 2017 10:03 PM
  [ # 327 ]

Ik heb alvast drie cassettes voorgeprogrammeerd en daarvan één in de kofferbak gemikt Laughing We gaan ‘t ook gewoon lekker beleven. Misschien is-ie volgende week hopeloos verlopen, misschien heb ik er maanden geen omkijken meer naar.

Blijft de vraag of een Blue Coil je contactpunten hoger belast = meer inbranden of niet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 23 mei 2017 10:04 PM
  [ # 328 ]

Je vraagt meningen:
Ik heb niet echt een mening hierin. Ik heb vaker gehoord dat luminition slecht is.
Bij mij zat er luminition in bij aanschaf (2002). Heb er zelf 120.000 km mee gereden, nooit problemen mee gehad. (Uiteraard klop ik dat nu even af, anders sta ik morgen stil

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 mei 2017 10:07 PM
  [ # 329 ]

Meet em anders even door met de multimeter.
Als het verschil erg groot is (bluecoil heeft toch lage weerstand?) dan zou ik met contactpunten een originele nemen met voorschakelweerstand…
Kwaliteit van de puntjes is geloof ik ook niet meer wat het geweest is…

Ik heb zelf een MAX transistorontsteking, met originele puntjes en bobine.
Daarmee gaat alleen een heel zwak stroompje door de puntjes.
Rijdt daar al ± 80000 km probleemloos mee. (nou, niet helemaal waar, ooit es wat geoxideerde puntjes gehad, even opschuren en hij ging weer…)
Er zit een schakelaartje op waarmee je op stand wel/niet elektronisch kan zetten en zelfs uit (tegen diefjes)
Mocht je zo’n ding tegenkomen is het een aanrader. Al het originele spul blijft gewoon zitten en is met één klik terug te zetten naar origineel.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 mei 2017 10:26 PM
  [ # 330 ]

Zelfs mijn nieuwe puntjes zijn al stokoud, dus op zich ben ik daar niet zo bang voor. Ik heb één ongebruikt Valeo setje achter gehouden dat Vlietmansje bij de verdeler had gedaan. Dat is tien jaar geleden en toen was dat setje ook al jaren oud. Daarbij zou er voldoende old stock moeten zijn omdat ‘iedereen’ die Marchaldingen weg mietert. En ach, anders kan ik altijd weer ergens een Ducellier organiseren die niet compleet uitgewoond is. Zo’n verdeler uitwisselen blijkt bij een DS dus echt een werkje van net niks te zijn. Na montage van dit zwaar afgeraden apparaat weet ik in elk geval dat dáár het probleem zat en dat is toch gewoon lekker om te weten.

Ik kan de Blue Coil op zich best even meten inderdaad, maar ik weet niet zeker of ik nog een originele heb die nog in orde is (waarschijnlijk wel en waarschijnlijk zelfs een stuk of wat), dus ik weet niet waar ik mee vergelijk. Weet iemand de weerstanden die ik op een originele bobine zou moeten meten? Of is dat een geval RTFM?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
22 van de 86
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook