Hoi,
Citroen Xantia 1.8 16V, bouwjaar okt 1997
Als ik de motor start, gaat de kachel aanjager niet draaien EN ik kan de achterruit verwarming niet aanzetten. Als ik eenmaal rijdt, gaat soms spontaan de aanjager draaien (staat wel al ingeschakeld). Achterruit verwarming kan ik dan ook inschakelen. Verder lijkt alles in de auto te werken; tenminste ik mis niets.
Een trucje is: tijdens het rijden contact uit en direct weer aan. Alles werkt nu. Ik zie in stroomschema geen verband tussen beide apparaten en heb wel al iets gelezen over slecht contactslot. Maar mijn gevoel zegt ook iets over een niet opkomend relals?
Contactslot uitwisselen of toch een, mij niet bekend relais, maar welke en waar?
Zal het toch moeten oplossen, want werkende aanjager is APK eis.
Gr. Alfred
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Contactslot is mogelijk, je hebt volgens mij een type 1B. Die hebben daar dacht ik nog last van.
Van de week heb ik nog geleerd dat ook de zekeringkasten weleens stuk gaan van de Xantia.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
contactslot, is te demonteren schoon te maken zie mijn draadje
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Ik dacht dat ze beiden op dezelfde zekering zitten (hoewel ik al ruim 11 jaar geen Xantia meer heb)....
Dan zou er dus een gezamenlijke “draad” moeten zijn en zou ik het daarin zoeken.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niet ondenkbaar dat er een diode is gesneuveld in de dynamo. Dan laadt hij nog wel, maar onvoldoende om relais 848 te activeren.
Het spoeltje van dat relais zit geschakeld als “laadstroomcontrolelampje” (3 x woordwaarde).
Gebeurt vooral bij een lasklusje, als ze vergeten een accupool los te nemen.
Dus: Lampje uit = relais om, en daarmee schakel je die grootverbruikers in, zoals de airco en de achterruitverwarming.
Het lastige is dat je dat niet zomaar meet, want zo’n brakke dynamo geeft dan altijd nog 13, ... V bij stationair.
Hoe dat bij de Xantia zit weet ik niet, maar bij de XM bovenop de zekeringkast boven je linkerknie, waar al die draden samenkomen.
Als je weet waar het ding zit kan je hem voelen klikken (of niet).
Anders dynamo er uit en diodebrug doormeten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop